رایــــان پی بتــــن

اصول تولید جدول های بتنی

اصول تولید جدول های بتنی
اصول تولید جدول های بتنی
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
اصول تولید جدول های بتنی

اصول تولید جدول های بتنی

جدول‌های بتنی وظیفه زیباسازی محوطه شهر‌ها، هدایت آب‌های معابر و محدود‌کردن آن را بر عهده دارند و به‌شیوه‌های مختلفی تولید می‌شوند. ظاهر این جدول‌ها تقریباً شبیه مینی نیوجرسی بتنی است و عملکرد تقریباً مشابه‌ای نیز دارند.

در ساخت جداول بتنی باید به اصول و نکته‌های خاصی از جمله کیفیت و ویژگی‌های مصالح مثل سنگدانه‌ها یا سیمان، روش ساخت، عمل‌آوری، دستگاه جدول‌زن و … توجه کرد. تمام این مؤلفه‌ها در کیفیت محصول نهایی تأثیرگذار هستند و باعث افزایش یا کاهش کیفیت بتن‌ها می‌شوند.

در صورتی که تولیدکننده‌ها اصول تولید جدول‌های بتنی را مدنظر قرار ندهند، کیفیت سازه‌ها کم می‌شود و در مدت زمان کوتا‌هی دچار فرسودگی خواهند شد. با فرسایش این جدول‌ها، نه‌تنها زیبایی محوطه شهر از بین می‌رود، بلکه شهرداری دوباره باید هزینه‌های زیادی برای مرمت و بازسازی آن‌ها بپردازد. اما اصول ساخت این جدول‌ها چیست؟ با رایان پی بتن همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

تولید جدول بتنی رنگی

اصول تولید جدول بتنی چیست؟

تولیدکننده‌ها انواع جدول‌های بتنی را به ۳ روش مختلف تولید می‌کنند. در ادامه قصد داریم انواع این روش‌ها را توضیح دهیم:

اصول تولید جدول‌های بتنی به روش سنتی

در روش سنتی تولیدکننده‌ها ابتدا قالب جدول‌ها را آماده می‌کنند و سپس بتن‌ها را داخل آن‌ها می‌ریزند. بعد از گذشت مدتی که بتن‌ها گرفتند، قالب‌ها را باز می‌کنند و بعد از عمل‌آوری سازه آماده استفاده در موقعیت مورد نظر است.

تولیدکننده‌ها برای افزایش مقاومت بتن‌ها در برابر عوامل آسیب‌زایی مثل یخبندان از مواد حباب‌زا استفاده می‌کنند.

یکی از اصول تولید جدول‌های بتنی به‌روش سنتی نسبت آب به سیمان است. هر چه آب نسبت به سیمان کمتر باشد، بتن دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

اصول تولید جدول‌های بتنی به روش پرسی

تمام مراحل فرآوری بتن و ریختن آن به داخل قالب در این روش شبیه شیوه سنتی است؛ منتهی بعد از این کار تولیدکنند‌ها به‌واسطه دستگاه پرس به بتن‌ها فشار وارد می‌کنند. با انجام این کار آب از پوسته و هسته مرکزی خارج خواهد شد. این فرآیند مقاومت بتن را در یخبندان و روز‌های سرد سال را بالا می‌برد.

جدول‌های بتنی در روش پرسی به ۲ شیوه خشک و تر تولید می‌شوند که در ادامه قصد داریم انوع این روش‌ها را توضیح دهیم:

روش پرسی خشک

در این روش بعدازاینکه بتن درجا را با آب بسیار کم ساختند، داخل قالب بتن اسلامپ صفر می‌ریزند. بعد از آن به بتن‌ها فشار و ویبره وارد می‌کنند. سپس با برداشتن قالب‌ها، اقدام به خارج‌کردن سینی محصول از دستگاه جدول‌زن خواهند کرد.

تولیدکننده‌ها سپس جدول‌ها را به اتاق عمل‌آوری می‌برند تا بعد از انجام این کار بتوانند آن‌ها را بسته‌بندی، پالت‌گذاری و دپو کنند. تمام این کار‌ها نیز به‌صورت اتوماتیک و با دستگاه‌های خاص انجام می‌شوند. این روش سرعت زیادی دارد، چون به قالب کمتری نیاز دارید و می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان تعداد زیادی جدول بتنی بسازید.

شما می‌توانید در این روش در بخش رویه و اصلی از ۲ نوع بتن استفاده کنید. با این کار امکان تولید جدول بتنی رنگی را نیز دارید. این جدول‌ها معمولاً با عیار ۴۵۰ کیلوگرم بر متر مربع ساخته می‌شوند.

ازآنجاکه در روش پرسی خشک نسبت آب به سیمان بسیار کم است، آب مصرفی تولیدی کمتر خواهد شد. از جمله ویژگی‌های مثبت دیگر این روش نیز می‌توان به تولید جدول‌هایی مقاوم در برابر رطوبت، گرما، سرما یا سایش اشاره کرد.

اصول تولید جدول های بتنی

روش پرسی تر

در این روش ایستگاه مرکزی وظیفه تولید بتن را بر عهده دارد. بعدازاینکه این ایستگاه فرآیند تولید بتن را به اتمام رساند، تولیدکننده‌ها حجم به‌خصوصی از مصالح را وارد میز پرس خواهند کرد. حجم بتن‌ها معمولاً بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و نوع محصول تعیین می‌شود.

در فرآیند مکانیزه ساخت جدول بتنی به‌روش خیس به‌واسطه پرس هیدرولیک و سیستم مکش آب، آب اضافه بتن‌ها خارج می‌شود و تراکم محصول بالاتر می‌رود. به‌لطف این ابزار‌ها نفوذپذیری بتن به‌دلیل افزایش تراکم کمتر خواهد شد.

بعد از اینکه این جدول‌ها از قالب خارج شدند، آن‌ها را برروی پالت‌هایی مخصوص می‌چینند و سپس تولیدکننده‌ها این پالت‌ها را به اتاق عمل‌آوری انتقال می‌دهند.

بتن‌هایی که به‌روش خیس تولید می‌شوند، مانند سنگدال بتنی در برابر شرایط یخبندان از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند.

اصول تولید جدول‌های بتنی به روش ویبره

در این روش تولیدکننده ابتدا باید ملات بتن‌ها را که شامل آب، سنگدانه و سیمان می‌شود، داخل قالب‌های لاستیکی بریزد. بعد از این کار قالب‌ها را زیر نور خورشید یا در اتاق بخار قرار می‌دهند که بتن‌ها خشک شوند و خود را بگیرند. در تولید این جدول‌ها از دستگاه‌هایی به نام جدول‌زن نیز استفاده می‌کنند که در ۲ نوع ثابت و سیار وجود دارد. مدل‌های ثابت با قدرت بالا در پرس ویبره بیشتر به کارتان می‌آیند.

استاندارد‌های تولید جدول بتنی

در تولید جدول بتنی باید به چه استاندارد‌هایی توجه کرد؟ در ادامه این استاندارد‌ها را بیان می‌کنیم:

  • از ماسه شکسته برای تولید جدول‌های بتنی استفاده نکنید. استفاده از ماسه‌های گرد گوشه نیز توصیه نمی‌شود. چون این مصالح باعث افزایش مصرف سیمان تا ۱۰ درصد خواهند شد.
  • برای عمل‌آوری و مخلوط‌کردن میکسر به ۱.۵ دقیقه زمان نیاز است. در برخی موارد این زمان کمتر می‌شود، مثلاً زمانی که تولیدکننده مطمئن شود در مدت زمان کمتری امکان تولید بتن همگن را دارد.
  • اگر از سیمان انبارشده برای این جداول استفاده می‌کنید، مدت زمان انبار شدنشان نباید بیشتر از ۴ ماه باشد. همچنین سیمان‌های انبارشده باید در سیلو سیمان یا انبار‌های فلزی نگهداری شوند.
  • در صورتی که از سیمان انبارشده پاکتی استفاده می‌کنید، انبار مربوطه نباید پنجره داشته باشید. همچنین کف انبار نیز باید نسبت به سطح زمین ۸۰ سانتی‌متر بلندتر در نظر گرفته شود.

جدول بتنی

جدول‌های بتنی، سازه‌های مقاوم که چندین روش تولید دارند

در این مطلب درباره اصول تولید جدول‌های بتنی صحبت کردیم. همچنین استاندارد‌های لازم برای ساخت این مصالح را گفتیم. تمام تولیدی‌ها یکی یا چند مورد از این روش‌ها را برای تولید جدول‌های استاندارد و باکیفیت استفاده می‌کنند. در صورتی که خریدار هستید، باید به‌سراغ تولیدی‌هایی بروید که از مصالح باکیفیت، دستگاه‌های استاندارد، نیروی کاربلد و … برای تولید این محصول‌ها بهره می‌برند تا از کیفیت بتن‌های خریداری‌شده مطمئن شوید.

با آگاهی از اصول تولید جدول‌های بتنی، شما می‌توانید این مصالح را از مراکز مینی نیوجرسی، دیوار خود ایستا یا سایر مصالح محوطه‌سازی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *