رایــــان پی بتــــن

بتن آرمه یا بتن مسلح

بتن-مسلح-چیست
بتن آرمه یا بتن مسلح
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
بتن-مسلح-چیست

بتن آرمه یا بتن مسلح

هنگامی که یه یک پروژه جدید مشغول می‌شویم باید توجه داشته باشیم که نسبت به آن موضوع اشراف کامل داشته و بتوانیم بهترین تصمیمات را برای آن بگیریم، در غیراینصورت ممکن است حوادث مختلفی رخ دهد که ناشی از انتخاب‌های نادرست ما بوده است. همانطور که قبل از خرید هر نوع قطعه راه‌بند بتنی باید مشخصات نیوجرسی بتنی را چک کنیم، قبل از شروع به کار برای ساخت یک سازه بتنی باید در خصوص مسلح بودن بتن و یا استفاده از بتن عادی به یک نتیجه‌گیری مناسب برسیم. هر کدام از این اتفاقات نتایج مثبت و منفی خاص خودش را داشته و ما باید تصمیم بگیریم که کدام مورد را می‌خواهیم انتخاب کنیم.

بتن آرمه

بتن آرمه یا بتن مسلح چیست؟

حتما شما هم متوجه نام عجیب اما جالب بتن مسلح شده‌اید و برایتان جالب بوده که چرا همچین اسمی برای یک قطعه بتنی انتخاب شده است. شاید فکر کنید خیلی مسخره خواهد بود که این اصطلاح به معنی مسلح بودن بتن باشد اما آن فردی که این کلمه را ترجمه کرده دقیقا همین معنی را در نظر داشته است. بتن عادی از ترکیب سیمان، آب و ماسه و سنگندانه‌های مختلف می‌شود و کار خود را هم به صورت عالی انجام می‌دهد اما با این حال همانند دیگر مصنوعات بشر دارای ضعف‌هایی است که باعث شده برخی به فکر بهبود آن باشند.

محصولات بتنی مختلف، مانند دال بتنی پیش ساخته که کارآیی خود را نشان داده، از جمله سازه‌های آماده‌ای است که با مفهوم بتن مسلح ساخته شدند. مهندسان متوجه شدند که بتن عادی در بسیاری از شرایط مختلف از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد اما در برابر کشش هیچوقت خوب نبوده و می‌تواند باعث خرابی سازه شود. از این رو سعی کردن با اضافه کردن یک عنصر اضافی آن را در برابر ضعف‌های خود مسلح کنند. فولاد بهترین گزینه موجود برای تقویت آن بود و با آرماتوربندی بتن توانستند یک نوع بتن آرمه یا بتن مسلح خلق کنند.

چرا باید از بتن تقویت شده استفاده کنیم؟

ترکیبات و سیمان به کار رفته در بتن مسلح و بتن غیر مسلح یکسان است و حتی بتن عادی در تمام آزمایشات و شرایط جوی از خود مقاومت خوبی نشان داده و می‌توان به آن اتکا کرد. بتن می‌تواند در برابر فشار بسیار خوب عمل کرده و وزن زیادی را تحمل کند. حتی آفتاب و باران نیز نمی‌تواند به سادگی به آن آسیب برساند. 

اما مشکل اصلی زمانی نمایان شد که در سازه‌های قبلی دیدند که بتن در برابر کشش از خود ضعف نشان داده و تخریب می‌شود. از آنجا که بشر به دنبال پیدا کردن بهترین ماده برای ساخت سرپناه بری خانواده خود است، سعی داشته با تقویت بتن عادی و تبدیل آن به بتن آرمه، بناهای مستحکم‌تری بسازد.

چرا فولاد بهترین سازگاری را با بتن دارد؟

وقتی قرار است از یک ماده جدید در داخل یک ماده دیگری استفاده شود، باعث خصوصیات فیزیکی و شیمیایی یکسانی داشته باشند تا این اتفاق باعث خرابی این ترکیب نشود. فولاد که ماده شکل پذیر در کشش بوده و می‌تواند هم فشار وارده و هم کشش را تحمل کند. از این رو با ترکیب آن با بتن، عیب آن را پوشش خواهد داد. از طرفی ضریب انبساط حرارتی فولاد و بتن یکسان بوده و در اثر تفاوت دمای هوا سازه‌هایی که با بتن مسلح ساخته شده‌اند با مشکلی روبرو نخواهند شد. از طرفی وجود بتن در اطراف فولاد باعث می‌شود این فلز قوی در برابر خورندگی نیز در امان باشد.

انواع بتن مسلح

بتن مسلح یا همان بتن آرمه در شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود و هر یک کاربرد خاص خود را دارد. 

میلگرد و بتن مسلح

راحت‌ترین و قدیمی‌ترین روش برای تقویت بتن عادی این است که با کمک میلگردهای فولادی آن را پر کرد. این روش به نسبت ساده‌تر از دیگر موارد بوده و در هر کارگاهی قابل اجرا است، از این رو حتی در ایران نیز محبوبیت زیادی دارد.

پیش تنیدن میلگرد

این روش زحمت زیادتری داشته و به نیروی کار بیشتری برای انجام آن احتیاج است. کافی است با کمک میلگرد و یا کابل‌های فولادی یک بافت تنیده شده ساخته و سپس از بتن برای تکمیل سازه استفاده شود. با این کار فشار بیشتری توسط بتن قابل تحمل بوده و شاهد کاهش فشار وارده از طریق کشش هستیم. با این کار ترک خوردن بتن را کمتر کرده و می‌توان ستون‌هایی با سطح مقطع کوچک‌تر ساخت.

بتن مسلح یا بتن ارمه

قطعات پیش ساخته مسلح

یک روش بسیار مرسوم و مطلوب برای کار روی سازه‌های ساختمانی استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته است. سازندگان تمام قطعات و اجزای مورد نیاز یک ساختمان را در محیط کارخانه تولید کرده و کارفرما با خرید این قطعات و سر هم کردن آن‌ها یک ساختمان کامل می‌سازد. می‌توانید تمام موارد مورد نیاز مانند دیوارهای، پل، مخازن، نما و… را به صورت آماده تهیه کنید. این قطعات همگی با استفاده از فولاد مسلح شده‌اند و یک تکه یکچارچه از بتن آرمه هستند.

دیوارهای عایق با بتن آرمه

برای بهبود وضعیت مصرف انرژی در ساختمان‌های در حال ساخت، استفاده از متریال عایق کننده بسیار محبوب است. دیوارهای بتنی مختلفی طراحی شده‌اند که با داشتن فضای خالی کافی و پر کردن آن‌ها با عایق می‌توان به نتایج قابل قبولی رسید.

الیاف در بتن مسلح

در برخی طرح‌ها با استفاده از الیاف مختلف سعی در مسلح کردن بتن داشته‌اند. این کار یکپارچگی بتن را افزایش داده و مقاومت آن در برابر رطوبت افزایش یافته است. این الیاف نیز از جنس فولاد بوده و با ترکیب با ملات بتن آن را بسیار قوی‌تر می‌کند.

مزایای بتن آرمه یا بتن مسلح

با مسلح کردن بتن ویژگی‌های مثبت زیادی به آن افزوده شده و از طرفی همچنان معایب خاص خود را خواهد داشت. در این بخش این بررسی را انجام داده و هر کدام را شرح داده‌ایم.

مزایای استفاده از بتن مسلح

قدرت بتن آرمه بسیار بیشتر از بتن عادی است. ممکن است یک سازه تمام فولادی از بتن مسلح قوی‌تر باشد اما از نظر اقتصادی این کار مقرون به صرفه نبوده و در حال حاضر در سراسر دنیا از این بتن آرمه استقبال بی‌نظیری شده است. از آنجا که بتن مسلح را می‌توان با قالب‌گیری ساخت، این ماده بسیار منعطف‌تر از فولاد تنها بوده و می‌توان پیچیده‌ترین طرح‌ها را نیز با کمک بتن ایجاد کرد. از دیگر مزایای بسیار مورد توجه بتن آرمه این است که در برابر شرایط طبیعی بسیار مقاوم بوده و می‌تواند سالیان طولانی در برابر هرگونه مشکلی دوام بیاورد.

حتی در آتش‌سوزی‌های بزرگ که باعث گرم شدن ستون‌های فلزی و خراب شدن ساختمان می‌شود، بتن آرمه یک محافظ کامل به دور قطعات فولادی ایجاد کرده و نمی‌گذارد تا بنای شما به خاطر آتش تخریب گردد. همچنین بتن مسلح در برابر تکان‌های زمین منعطف‌تر بوده و همین موضوع از تخریب آن جلوگیری می‌کند. کار با بتن آرمه نسبت به بتن عادی صرفا کمی سخت‌تر بوده اما مزایایی که از آن دریافت می‌شود چندین برابر زحمت انجام آن ارزش دارد.

مزایای بتن مسلح

معایب استفاده از بتن مسلح

بتن آرمه نسبت به مصالح معمول وزن بیشتری داشته و همین موضوع وزن مرده ساختمان را افزایش می‌دهد. برای ساخت یک ساختمان با بتن آرمه باید قالب‌گیری‌های وسیعی انجام شده و مدت انجام آن ممکن است طولانی شود. همچنین بتن برای خشک شدن نیاز به زمان داشته اما در سازه‌های آهنی با این مشکل روبرو نخواهیم بود. در نهایت اگر مخلوط بتن نسبت درستی نداشته باشد و با مشکل کوچک‌ شدن روبرو گردد، قدرت تحمل آن کاهش پیدا کرده و ترک‌های مختلفی روی آن ایجاد می‌شود.

ساخت قطعات پیش ساخته با بتن مسلح

برای پیشبرد سریع‌تر کارهای یک پروژه، استفاده از قطعات بتنی پیش ساخته بسیار مهم بوده و می‌تواند نقش تاثیر گذاری مدت زمان اتمام یک سازه داشته باشد. می‌توانید با سفارش قطعات مورد نیاز خود آن‌ها را در زمان مشخص تحویل گرفته و یا از قطعات آماده استفاده کنید. مجموعه رایان پی بتن با داشتن مجموعه کاملی از قطعات بتنی مسلح و معمولی آماده خدمات رسانی به شما بوده و می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ با کارشناسان آن در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *