رایــــان پی بتــــن

استفاده از لوله بتنی بهتر است یا کالورت بتنی؟

لوله یا کالورت بتنی
استفاده از لوله بتنی بهتر است یا کالورت بتنی؟
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
لوله یا کالورت بتنی

استفاده از لوله بتنی بهتر است یا کالورت بتنی؟

تهیه لوله یا کالورت بتنی بسته به نوع پروژه و کارکردی که نیاز دارید متفاوت بوده و باید در ابتدا قصد خود و بزرگی پروژه را مشخص کنید. بهتر است همانطور که برای خرید نیوجرسی بتنی به مراکز تهیه و ساخت قطعات پیش ساخته بتنی مراجعه می‌کنید، به همراه کارشناس یا مهندس خود به این مجموعه‌ها سر زده و با بررسی کیفیت و ابعاد موجود، انتخاب خوبی انجام دهید. در این مقاله تفاوت‌های استفاده از لوله بتنی و کالورت بتنی را شرح داده‌ایم تا بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

کالورت یا لوله بتنی

لوله بتنی چیست؟

لوله‌های بتنی مسیری را مهیا می‌کنند تا بتوان از طریق آن‌ها جریان‌ها و دیگر موارد را عبور داده تا به سازه اصلی صدمه‌ای وارد نشود. لوله‌های بتنی نیز به صورت پیش ساخته در دسترسی بوده و می‌توان به سرعت در محل مورد نظر آن‌ها را نصب کرد. لوله بتنی به دو دسته ساده و مسلح تقسیم می‌شود. 

در نوع ساده آن با استفاده از بتن معمولی و با عیار مشخص این قطعات ساخته می‌شوند اما لوله بتنی مسلح شامل اسکلت بندی فولادی بوده و مقاومت بسیار بالاتری خواهد داشت. برای تهیه لوله بتنی باید همانند خرید نیوجرسی مفصلی به مراکز تولید قطعات بتنی مراجعه کنید و به تعداد مورد نیاز آن را سفارش دهید.

کالورت بتنی چیست؟

کالورت‌ها برای ساخت مسیرهای آبی در زیر بزرگراه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها استفاده شده و کمک می‌کنند تا جریان‌های آبی به راحتی از زیر مسیر گذر کرده و مشکلی برای خطوط حمل نقل ریلی یا جاده‌ای پیش نیاید. این قطعات معمولا بسیار بزرگ بوده و بعد از ساخته شدن شکل کانال به خود می‌گیرند. این قطعات نیز به صورت پیش ساخته آماده شده و نصب آن‌ها با کنار هم قرار دادن و بعد متصل کردن این اجزای بتنی صورت می‌گیرد. معمولا کالورت‌ بتنی را به شکل مربع یا مستطیل می‌سازند.

مزیت استفاده از لوله و کالورت پیش ساخته بتنی

توجه به محصولات بتنی باعث شده تا در اکثر موارد مربوط به ساخت و ساز از این ماده استفاده شود اما این موضوع صرفا از روی شانس نبوده بلکه مزیت‌های عمده‌ای پشت این تصمیم‌گیری قرار گرفته است. یکی از مهمترین آن‌ها مربوط به مسئله قیمت است. هر کجا که محصول مفید و ارزان‌تری وجود داشته باشد به سرعت جایگزین گزینه‌های قبلی شده و در اینجا نیز لوله‌ها و کالورت‌های بتنی نیز قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به سایر محصولات مشابه دارند.

از طرف دیگر این لوله‌ها با محیط پیرامون خود واکنش نشان نداده و همین موضوع باعث می‌شود خطری برای سلامت محیط زیست نداشته باشد. البته این اتفاق نشانه این موضوع نیز هست که طول عمر مفید قطعات بتنی از سایر قطعات پلاستیکی به دلیل عدم واکنش با محیط بیشتر بوده و نیاز نیست پس از مدتی آن را تعویض کرد. نکته جالب این است که این قطعات ضد حریق بوده و در صورتی که احتمال آتش سوزی وجود داشته باشد، این قطعات با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد. 

نصب آسان و سریع لوله‌ها و کالورت‌های بتنی باعث شده تمام کارگران و پیمانکاران به آن علاقمند شوند و سرعت انجام پروژه‌ها نیز افزایش چشم‌گیری داشته است. قطعاتی که با بتن و همینطور عوامل تقویت کننده داخلی آن ساخته شده‌اند در برابر فشارها و اتفاقات مختلف مقاوم‌تر بوده و احتمال خرابی آن‌ها از سایر نمونه‌ها کمتر است.  این استحکام باعث می‌شود که تا سال‌های طولانی خیال شما از بابت پروژه راحت بوده و همین امر هزینه نهایی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مقایسه کالورت و لوله بتنی

تفاوت لوله بتنی و کالورت بتنی

لوله و کالورت بتنی از چندین جنبه با یکدیگر تفاوت داشته و از طرفی از چند جنبه نیز شباهت‌هایی با یکدیگر دارند. عمده شباهت آن‌ها را بالاتر با یکدیگر بررسی کردیم و آن هم قیمت مناسب و همینطور استفاده ساده‌تر نسبت به دیگر محصولات مشابه است. در ادامه به تفاوت‌های اصلی این دو محصول پرداخته‌ایم.

تفاوت در کاربرد

لوله‌های بتنی معمولا برای انتقال فاضلاب‌های شهری، جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر و همینطور قرارگرفتن در زیر سازه‌های بسیار سبک که فشار زیادی را تحمل نمی‌کنند، برای انتقال آب‌ها و جریان‌های آبی استفاده می‌شوند. از طرفی از کالورت بتنی در زیر جاده‌ها،‌ خطوط راه آهن و همینطور در زیر سازه‌های بسیار بزرگ که نیازمند مسیر گذرا برای آب‌های روان هستند، به کار می‌رود.

تفاوت در اندازه

معمولا لوله‌های بتنی در ابعاد کوچکتری ساخته شده و سایزبندی آن‌ها نیز ثابت است. به دلیل نوع کاربردشان لازم است که در سطح شهر نیز از آن‌ها استفاده کرده و از این رو باید ابعاد قابل استفاده‌ای داشته باشند. از طرفی کالورت بتنی دارای ابعاد بسیار بزرگ‌تری است و حتی می‌توانید سایز آن‌ را به طور دلخواه سفارش دهید تا متناسب با شرایط شما ساخته شود.

تفاوت در مقاومت

لوله‌های بتنی با توجه به شرایط و مکانی که استفاده می‌شوند مقاومت بسیار خوبی دارند و از بتن ساخته می‌شوند که خود استحکام آن را نسبت به دیگر متریال‌ها بیشتر می‌کند. با این حال به دلیل کاربرد کالورت و اینکه باید بتواند وزن و فشار زیادی را تحمل کرده و بار اضافی را هر روز تجربه کند، ساختار قوی‌تری دارند. با مقایسه وزن تریلی‌های گذری یا قطارهای باربری که از روی این قطعات بتنی عبور می‌کنند، می‌توان دریافت که کالورت‌ها بسیار قدرتمندتر از لوله‌های بتنی هستند.

تفاوت در سختی نصب

کالورت بتنی بسیار مقاوت و قوی است اما به دلیل ابعاد و وزن بیشتر برای نصب نیاز به تجهیزات بیشتری داشته و همین موضوع باعث می‌شود تا زمان و هزینه بیشتری برای انجام یک پروژه کالورت صرف شود. از طرف دیگر نصب لوله بتنی کار طاقت فرسایی نبوده و با داشتن یک تیم کوچک نیز می‌توان آن را نصب کرد.

تفاوت کالورت و لوله بتنی

تفاوت در قیمت

دو پارامتر ابعاد و مقاومت باعث می‌شود تا هزینه کالورت از لوله بتنی بسیار بیشتر شود. ابعاد بزرگ‌تر منجر به استفاده بیشتر از بتن و مصالح داخلی آن شده و این موضوع قیمت ساخت را افزایش می‌دهد. از طرفی به دلیل ساختار تقویت کننده داخلی آن، قیمت عمومی کالورت‌ها از لوله‌های بتنی مسلح نیز بیشتر خواهد شد. تکنولوژی و لوازم ساخت کالورت نیز متفاوت‌تر از لوله‌های بتنی بوده و همین موضوع آن را گران قیمت‌تر می‌کند.

تفاوت در طول عمر

به دلیل توانایی اعمال لایه‌های کامپوزیتی مقاوم روی دیواره‌های داخلی کالورت‌های بتنی، عمر این قطعات بسیار بیشتر شده و می‌توان هر چند سال یکبار این لایه را تمدید کرد. با استفاده از این مواد احتماد نفوذ رطوبت به بتن به صفر رسیده و همینطور ساییدگی‌های مرسوم نیز دیگر روی این پروژه رخ نخواهد داد.

از کجا قطعات بتنی تهیه کنیم؟

چه به دنبال خرید لوله و کالورت بتنی باشید و چه بخواهید قطعاتی مانند نیوجرسی بتنی بگیرید، باید به سراغ مراکز تولید مصنوعات بتنی رفته و با توجه به حوزه فعالیت و تجهیزات موجود، سفارش خود را ارائه دهید. مجموعه رایان پی بتن با داشتن بهترین ابزارآلات و تجهیزات ساخت قطعات بتنی، آمادگی ساخت و ارسال انواع نیوجرسی معمولی، نیوجرسی یک طرفه و دو طرفه، مینی نیوجرسی، دیوارهای خود ایستا بتنی و دیگر محصولات مشابه را دارد. کافی است برای ثبت سفارش به سایت مجموعه مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *