رایــــان پی بتــــن

نیوجرسی مفصلی

نیوجرسی مفصلی
نیوجرسی مفصلی
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
نیوجرسی مفصلی

نیوجرسی مفصلی

نیوجرسی مفصلی یا مفصل دار یکی از انواع مصالح پرکاربرد در صنعت راه‌سازی است. از این مصالح برای جدا‌کردن خطوط عبور و مرور خودروها استفاده می‌شود. به‌لطف نیوجرسی‌های مفصل دار، معابر خودروها امنیت بیشتری پیدا می‌کند و خطوط ترافیکی از یکدیگر جدا خواهند شد.

نیوجرسی بتنی مفصلی با کاهش خطر تصادف‌ها در جاده‌ها، جلوی ورود غیرمجاز خودروها به‌خط‌های دیگر را نیز می‌گیرد. این مصالح به‌عنوان یک مانع قدرتمند، دوام و ماندگاری بالایی دارد و تا مدت‌ها می‌تواند امنیت جاده‌ها و معابر را تامین کند.

نیوجرسی مفصل دار، به‌دلیل عدم نیاز به‌رعایت اصول خاص برای نگهداری و قابل حمل‌بودن، اکنون به یکی از پرکاربردترین مصالح در تمام کشورهای دنیا برای صنعت راه‌سازی تبدیل شده است. بسیاری از صنعتگران نیز به استفاده از این مصالح به‌جای موارد مشابه تمایل دارند. در این مقاله از رایان پی بتن به بحث در مورد این مقولهخواهیم پرداخت.

نیوجرسی مفصلی چیست؟

نیوجرسی مفصلی یکی از انواع مصالح و موانع است که وظیفه امنیت جان کارگران و عموم مردم را بر عهده دارد. این مصالح از برخورد و تصادف خودروها با یکدیگر جلوگیری می‌کنند.

نیوجرسی‌های مفصل دار را با نام‌های دیگری مثل حفاظ بتنی نیوجرسی، بلوک نیوجرسی، جداکننده نیوجرسی یا جدول نیوجرسی نیز می‌شناسند. این مصالح جزو جدیدترین ابزار برای جداسازی معابر و جاده‌ها شناخته می‌شوند.

مشخصات نیوجرسی بتنی بر اساس نوع کاربرد آن متفاوت است. انواع این مصالح از لحاظ وزن و ابعاد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. همین تفاوت‌ها نوع کاربرد آنها را مشخص می‌کند.

این مصالح امنیتی بیشتر از گاردریل‌ها را برای جاده‌ها به‌ارمغان می‌آورند. در واقع نیوجرسی‌ها از آسیب‌های جدی خودروها و وسایل نقلیه حین تصادف نیز جلوگیری می‌کنند و خطرهای جانی و مالی را به‌حداقل می‌رسانند.

نیوجرسی مفصل دار

انواع نیوجرسی بتنی

انواع نیوجرسی بتنی را لحاظ روش ساخت و نوع اتصال در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه انواع این مصالح را معرفی می‌کنیم:

انواع نیوجرسی بتنی از لحاظ نوع ساخت:

  1. حفاظ پلاستیکی
  2. حفاظ بتنی نیوجرسی
  3. حفاظ بتنی مسلح نیوجرسی

انواع نیوجرسی بتنی از لحاظ نوع اتصال:

  1. حفاظ نیوجرسی بتنی مفصل‌دار
  2. حفاظ نیوجرسی بدون اتصال
  3. حفاظ نیوجرسی کام و زبانه

کاربرد نیوجرسی مفصلی

در ادامه لیستی از مهمترین کاربردهایی را که این مصالح دارند، بررسی می‌کنیم:

  • تعیین مسیر در دوربرگردان‌ها
  • ایستگاه‌های کنار جاده‌ها
  • کنار جاده‌های فرعی
  • جداسازهای محیط‌های شهری و صنعتی
  • استفاده به‌عنوان مانعی برای سیل
  • جلوگیری از افزایش آتش‌سوزی در باغ‌ها و …
  • هدایت آب رودخانه‌ها

مزیت های بلوک نیوجرسی مفصلی

اما بلوک نیوجرسی مفصلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا بیشتر صنعتگرها به‌استفاده از این مصالح در صنعت راه‌سازی تمایل دارند؟

این مصالح از جنس بتن ساخته می‌شوند، بنابراین وزن بسیار زیادی دارند. همچنین قطعه‌های این مصالح به‌صورت مسلح ساخته می‌شوند.

نیوجرسی‌ها دارای اتصال‌های جانبی نیز هستند که به‌کمک آنها با نهایت سرعت فرآیند نصبشان به‌اتمام می‌رسد.

این مصالح تا طولانی‌مدت دچار هیچ آسیب و خرابی نمی‌شوند؛ در واقع عوامل آسیب‌زای مختلف قدرت زیادی در از‌بین‌بردن دوام و استحکام آنها ندارند. همچنین در‌صورتی‌که دچار آسیب شدند، با کمترین هزینه قابل تعویض خواهند بود.

یکی از مشکل‌هایی که رانندگی حین شب به‌وجود می‌آورد، بازتاب نور خودروهایی است که از طرف مقابل در حال حرکت هستند. بتن‌های نیوجرسی مفصلی از بازتاب نور جلوگیری می‌کنند و وضعیت دید بهتری برای راننده‌ها به‌ارمغان می‌آورند.

انواع نیوحزسی بتنی

روش های تولید نیوجرسی بتنی

تولیدکننده‌ها مطابق با آخرین استانداردها و فناوری‌های جهانی نیوجرسی‌های بتنی را تولید می‌کنند. آنها در تولید این مصالح  از فناوری‌های جدید و خاص مثل بتن‌های خودمتراکم و … کمک می‌گیرند. در ادامه انواع روش‌های تولید این مصالح را بررسی می‌کنیم:

بتن ریزی در قالب ایستاده

تولیدکننده به‌منظور جداسازی بلوک از قالب با استفاده از جک دو پیچ انتهای بخش آزاد قالب نیوجرسی بتنی را باز می‌کند. سپس فرآیند بلند‌شدن بلوک از قالب اجرا می‌شود و بلوک به‌صورت استاندارد روی زمین قرار می‌گیرد.

بتن ریزی در قالب برعکس

در این روش برای قراردادن بلوک روی زمین از جرثقیل استفاده می‌کنند. در واقع سازنده قالب را برعکس روی زمین می‌گذارد و سپس فرآیند بتن‌ریزی از کف قالب شروع می‌شود. بعد از اینکه مصالح کاملا سفت شدند، سازنده باید بلوک‌ها را از قالب جدا کرده و با کمک جرثقیل آنها را روی زمین قرار دهد.

تولید با دستگاه اتوماتیک

امکان تولید انواع نیوجرسی‌ها به‌کمک ابزارآلات و ماشین‌های پیشرفته نیز وجود دارد. هر چند در این روش بتن را به‌صورت دستی آماده می‌کند، اما با این حال تاثیر زیادی روی افزایش کیفیت و سرعت انجام کار دارد. در روش تولید با دستگاه اتوماتیک همواره نیروی کاربلد و حرفه‌ای باید مراحل تولید را زیر نظر داشته باشد.

تولید به‌روش دستی و سنتی

تولیدکننده‌ها برای ساخت نیوجرسی دستی از نیروی کار ماهر استفاده می‌کنند تا مراحل ساخت این مصالح را به‌شکل قطعه‌قطعه و جزء‌به‌جزء پیش ببرند. در این روش از فرآیند تولید بتن تا قالب‌بندی کاملا به‌صورت دستی انجام می‌شود.

تولید به‌روش درجا

تولیدکننده در روش درجا به‌صورت همزمان از روش‌های دستی و اتوماتیک استفاده می‌کند تا بتن‌ها کیفیت بهتری داشته باشند.

مصالح نیوجرسی بتنی مفصل

نیوجرسی‌های بتنی مفصل دار از چه مصالحی تولید می‌شوند؟ سازنده‌ها چه مصالحی را برای ساختشان استفاده می‌کنند؟

  • سیمان: مهمترین مصالح برای ساخت نیوجرسی‌ها سیمان است که نقش پررنگی در افزایش مقاومت آنها دارد. سازنده‌ها قبل از تولید نیز باید سیمانی مناسب و مطابق با سیمان پرتلند تیپ ۱ و ۲ به‌شماره ۳۸۹ را تهیه کنند.
  • سنگدانه‌ها: از انواع شن عدسی، شن بادامی و ماسه برای تولید این مصالح استفاده می‌کنند. سنگدانه‌ها باید مطابق استاندارد ۳۰۲ ملی باشند.
  • آب: تولیدکننده‌ها باید مطابق ماده ۱۴۷۴۸ از آب برای تولید نیوجرسی استفاده کنند. آنها در ساخت این مصالح از آب‌های تمیز و بدون مواد اسیدی، قلیایی یا آلی استفاده می‌کنند. طبق این ماده حتی آب آشامیدنی نیز مناسب نیست، چون تا حدودی در آن مواد اسیدی وجود دارد.
  • افزودنی‌ها: افزدونی‌های این مصالح اغلب به‌صورت مایع یا پودری هستند. افزودنی‌ها کیفیت مصالح را افزایش می‌دهند و سطحی صاف و مناسب را برای آنها به‌ارمغان می‌آورند.
  • میلگرد: تولیدکننده‌ها برای ساخت این مصالح میلگردهایی با مقاومت کششی بالا را به‌کار می‌برند. میلگردها انحراف جاده‌ها را کمتر و مقاومتشان را بیشتر می‌کنند.
  • مفصل: مفصل‌ها استحکام بسیار زیادی در برابر ضربه دارند و به‌دلیل مقاومت کششی بالا، بهترین گزینه برای استفاده در نیوجرسی مفصلی هستند.

نیوجرسی های مفصل دار

قیمت نیوجرسی بتنی مفصلی

قیمت این مصالح را عوامل و فاکتورهای مختلفی تعیین می‌کنند که در ادامه در مورد آنها صحبت می‌کنیم:

  • ساختار قالب: ساختارهای قالب نیوجرسی بتنی انواع مختلفی دارند و شامل ساده، ساده با سیستم برگردان، سیستم برگردان چرخشی، سیستم لولایی و سیستم مفصل دار می‌شوند که به‌ترتیب نیاز به پرداخت هزینه بیشتری نسبت به‌گزینه قبلی‌شان دارند.
  • روش تولید: در صورت استفاده از فناوری‌های پیشرفته، کیفیت مصالح بالاتر می‌رود و در نهایت نیاز به پرداخت هزینه بیشتری برای خرید آنها دارید.
  • نقشه قالب: هر‌چه نقشه دقیقتر باشد، هزینه ساخت این مصالح کمتر می‌شود. در واقع با نقشه دقیق مصالح با یکپارچگی کامل و بدون درز یا شکاف تولید خواهند شد.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی بیشتر با انواع باکس بتنی و نحوه ساخت آن مقاله مربوط به آن را در مجله رایان پی بتن مطالعه کنید.

نیوجرسی مفصلی، ابزار کارآمد در راه سازی

نیوجرسی مفصلی یکی از کارآمدترین مصالح برای صنعت راه‌سازی است که در طول این مطلب به‌طور کامل در مورد آن صحبت کردیم. این مصالح مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که باعث می‌شود صنعتگرها برای بسیاری از پروژه‌های خود از آنها استفاده کنند. نیوجرسی مفصل دار اکنون به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین مصالح در تمام دنیا تبدیل گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *