رایــــان پی بتــــن

کالورت بتنی پیش ساخته چیست؟

کالورت بتنی
کالورت بتنی پیش ساخته چیست؟
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
کالورت بتنی

کالورت بتنی پیش ساخته چیست؟

بسیاری از افرادی که به دنبال تهیه نیوجرسی بتنی در تهران هستند، با مشکل خرید کالورت بتنی پیش ساخته نیز روبرو بوده و نمی‌دانند که از کجا می‌توان یک خرید مطمئن انجام داد و اینکه آیا انتخاب کالورت برای پیشبرد پروژه خود انتخاب صحیحی است یا خیر. در این مطلب به صورت کلی در خصوص مزایای استفاده از کالورت بتنی صحبت کرده‌ایم و قرار است کمی بیشتر با این قطعات بتنی آشنا شویم.

کالورت بتنی پیش ساخته

آشنایی با کالورت بتنی

زمانی که بشر اقدام به ساخت مسیرهای حمل و نقل جدید کرد، متوجه شد که مجبور است به ناچار رودخانه‌ها و مسیرهای گذر آب‌های فصلی را قطع کرده و این موضوع در آینده برایش دردسر ساز خواهد بود. زمانی که فصل بارندگی می‌رسید، آب‌های جاری حرکت کرده و جاده‌ها را خراب می‌کرد. از این رو انسان به این نتیجه رسید که باید بتواند در مکان‌های لازم یک مسیر عبوری را قرار دهد تا آب‌های جاری بتوانند از قسمت بالاتر زمین و با توجه به شیب منطقه، بدون آسیب رساندن به مسیر، به حرکت خود ادامه داده و به آن طرف جاده برسند.

با به وجود آمدن بتن و استفاده از آن در راه‌سازی، کم کم این ایده شکل گرفت که می‌توان این مسیرهای عبوری که همچون تونل هستند را با بتن ساخت تا هم استحکام لازم را داشته و هم طول عمر آن بیشتر باشد. با این وجود استفاده از بتن در زیر جاده‌ها و مسیرهای راه‌آهن و ساخت تونل کاری دشوار بوده و این عملیات زحمت زیادی می‌طلبید. از این رو قطعه‌هایی به نام کالورت بتنی از پیش ساخته به بازار آمدند تا کار را برای شرکت‌های راه‌سازی آسان‌تر کنند. این اجزا که شبیه باکس‌ بتنی هستند، با کنار هم قرار گرفتن تشکیل یک تونل داده و هدف را برآورده کردند.

کالورت بتنی چگونه به سرعت محبوب شد؟

دلیل اصلی که باعث محبوبت کالورت بتنی شد این بوده که از قبل به صورت کامل آماده شده، فرایند خشک شدن را پشت سر گذاشته و محصولی که از کارخانه خریداری می‌شد می‌توانست در لحظه مورد استفاده قرار بگیرد. این حالت پیش ساخته کالورت نیز مانند انواع نیوجرسی بتنی مزیت رقابتی برای آن شد و توانست در بیشتر قراردادها راه‌سازی مورد استفاده قرار بگیرد. سرعت نصب و نحوه استفاده آسان آن باعث می‌شد تا کارگران به راحتی این قطعات را در کنار هم قرار داده و با اجرای مراحل نهایی، پروژه را به انتها برسانند.

کالورت بتنی چند نوع دارد؟

از کالورت بتنی پیش ساخته به منظور بهره برداری صحیح از جاده‌ها، پل‌ها، ریل‌های راه‌آهن و دیگر مسیرهای ترابری که نیاز به قطع کردن مسیرها و جریان‌های آبی دارد، استفاده می‌شود. این کالورت‌ها را در سایزبندی‌های مختلف و همینطور در اشکال متنوع تولید می‌کنند که هر کدام از آن‌ها استفاده خاص خود را داشته و در شرایط مخصوصی سفارش داده می‌شود. انواع کالورت بتنی را از روی سطح مقطع آن‌ها تعریف می‌کنند. معمولا این قطعات را در کنار جاده‌ها و مسیرهای در دست ساخت مشاهده می‌کنید.

معروف‌ترین سطح مقطع‌های کالورت به شکل گرد، بیضی یا مربع و مستطیل ساخته می‌شوند. در شرایطی که نیاز است کانال بزرگی در زیر مسیر احداث شود، بیشتر از شکل مربعی آن استفاده می‌کنند تا هم نصب آن راحت‌تر بوده و هم بتوان در ابعاد بزرگ‌تر آن را سفارش داد. به ظاهر ممکن است که این قطعات شکل ساده‌ای داشته باشند اما پروسه ساخت آن‌ها دارای پیچیدگی‌های مربوط به خود بوده و اینکه هنگام نصب نیز باید زیر نظر یک کارشناس باتجربه انجام شود.

کاربرد کالورت بتنی

مزایای کالورت بتنی پیش ساخته

همانطور که دیدیم، کالورت‌ها مورد استقبال عموم قرار گرفته و در اکثر پروژه‌های راه‌سازی از این قطعات استفاده می‌شود. یکی از مزایای اصلی که باعث محقق شدن این شهرت شده است، طول عمر بالای این قطعات بوده که صرفه اقتصادی استفاده از آن را توجیه می‌کند. گزارش‌هایی که از پروژه‌های کار شده با کالورت بتنی به دست رسیده نشان می‌دهد که مواد به کار رفته در آن به هیچ وجه با جریان‌های آبی واکنش نشان نداده و همین امر آن را برای استفاده‌های طولانی مدت ممکن می‌کند. 

البته باید دقت داشت که کالورت بتنی باید به درستی تهیه شده و سازنده آن استانداردهای لازم را روی آن اعمال کرده باشد. سرعت بالا در نصب نیز یک عامل تعیین کننده دیگر است. با کاهش زمان نصب، هزینه‌های سربار پروژه کاهش پیدا کرده، دستمزد کمتری به کارگران پرداخت شده و می‌توان حجم بیشتری از کار را در طول یک روز تمام کرد. راحتی و سهولت نصب نیز زحمت کار را بسیار کمتر کرده و نیروهای مربوطه بدون اینکه انرژی بسیاری را برای تنها چند متر راه آب استفاده کنند، تنها با کنار هم قرار دادن و بعد متصل کردن کالورت بتنی پیش ساخته می‌توانند قطعات چندین کانال را در روز کنار هم بچینند.

از آنجا که این قطعات در کارخانه و به صورت پیش ساخته آماده می‌شوند، دقت در ساخت آن‌ها بیشتر بوده، دور ریز مواد اولیه کمتر است. قبلا لازم بود مواد اولیه ساخت بتن و ماشین‌های سازنده این مخلوط به پروژه اعزام شده و در همانجا این ترکیب ساخته می‌شد اما الان این مقدار زحمت لازم نیست و هزینه‌های ساخت این قطعات هم کاهش بسیاری پیدا کرده‌‌اند. البته گفتنی است که برای نصب و مونتاژ کالورت‌های بتنی به نیروی انسانی کمتری نیز احتیاج بوده و یک تیم کوچکتر نیز می‌تواند کل پروژه را به خوبی اداره کند.

قبلا شرایط آب و هوایی را نیز برای ساخت کانال در نظر می‌گرفتند و برای بتن ریزی باید این شرایط جوی مساعد می‌بود. این موضوع گاهی باعث می‌شد پروژه تا هفته‌ها با تاخیر روبرو شود اما در حال حاضر می‌تواند در شرایط آب و هوایی نامساعد و با وجود بارندگی‌های گاه و بی‌گاه، این کالورت‌های بتنی پیش ساخته را در کنار هم قرار داد و به نتیجه دلخواه رسید.

مزایای کالورت بتنی

خرید قطعات بتنی پیش ساخته در تهران

در صورتی که با مطالعه مطالب این صفحه علاقمند به استفاده از کالورت بتنی شدید و یا می‌خواهید از سازه‌های از پیش ساخته‌ای مانند نیوجرسی بتنی، مینی نیوجرسی و دیگر محصولات مشابه استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به سایت rayanpeybeton.ir مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به هرکدام از این محصولات را به صورت آنلاین بررسی کنید. مجموعه رایان پی بتن با داشتن سابقه کار طولانی در ساخت محصولات بتنی آماده و باکیفیت آماده ارسال سفارشات به سراسر تهران است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *