رایــــان پی بتــــن

باکس بتنی چیست؟

باکس بتنی
باکس بتنی چیست؟
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
باکس بتنی

باکس بتنی چیست؟

باکس بتنی یکی از مصالح از پیش ساخته شده است که در کارخانه‌ها و تولیدی‌های مجهز تولید می‌شود. این باکس به‌دلیل ماهیت از پیش تولید شده‌، سرعت انجام کارهای پروژه‌های ساخت‌و‌ساز را بالا می‌برد و در زمان صرفه‌جویی می‌کند.

باکس‌های بتنی در بسیاری از صنایع ساخت‌و‌ساز جدید و مدرن کاربرد دارند. این باکس‌ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و بسیاری از صنعتگران به‌دلیل سهولت در استفاده ترجیح می‌دهند که از این مصالح برای پروژه‌های خود استفاده کنند. در واقع این باکس‌ها بلافاصله پس از تولید، به‌راحتی در موقعیت مورد نظر قابل نصب هستند.

باکس‌های بتنی از پیش تولید شده انواع مختلفی دارند و در قیمت‌های متنوع به فروش می‌رسند. مجری‌های ساخت‌و‌ساز قبل از تهیه این باکس‌ها ابتدا باید بدانند که باکس بتنی چیست؟ این مصالح چه کاربردهایی دارد و در چه مواقعی به‌کار می‌آید؟ با رایان پی بتن همراه باشید تا به بررسی این بحث بپردازیم.

انواع باکس بتنی

معرفی باکس بتنی

باکس‌های بتنی با ظاهری استوانه‌ای یا مکعبی یکی از انواع بتن هستند. فولاد یکی از افزودنی‌های این مصالح است که استحکام و مقاومت آن را بالا می‌برد. این باکس‌ها نسبت به سایر مصالح از مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی برخوردارند. مثلا برای نصب آنها نیاز به صرف زمان زیادی نیست و در سریعترین زمان نصب می‌شوند.

تولیدی‌ها و کارخانه‌ها باکس‌های بتنی را به‌صورت قطعه‌های مجزا تولید می‌کنند و به‌واسطه ماشین‌های حمل بار آنها را به محل پروژه انتقال می‌دهند. با این کار دیگر نیازی به ساخت مصالح مشابه در محیط پروژه نیست، برای همین عملیات و زمان انجام پروژه کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

باکس‌های بتنی پس از انتقال به محل پروژه توسط کارکنان و مجری‌های ساخت‌و‌ساز با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سازه‌ای مقاوم را به‌وجود می‌آورند.

انواع باکس بتنی

انواع باکس بتنی چیست و این مصالح به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ صنعتگران این باکس‌ها را به ۲ دسته ترافیکی و غیرترافیکی تقسیم می‌کنند. سازه‌های ترافیکی برای صنایع راهسازی و مسیرهایی که مربوط به عبور‌و‌مرور خودروها هستند، به‌کار می‌آیند. سازه‌های غیرترافیکی نیز برای اهداف مختلف مشتری‌ها کاربرد دارند.

انواع دیگری از باکس‌های بتنی تولید می‌شوند که برای مسیرهای تردد انسان‌ها، دام‌ها یا برای تاسیسات آبی کاربرد دارند.

کاربردهای باکس بتنی چیست؟

باکس‌های بتنی به‌دلیل کاربردهای مختلف و قابلیت استفاده در پروژه‌های متنوع محبوبیت زیادی دارند که در ادامه کاربردهای این مصالح را بیان می‌کنیم:

ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی

یکی از مهمترین کاربردهای باکس بتنی استفاده از آن در پروژه‌های ساختمان‌سازی است. این باکس‌ها را معمولا برای ساخت ویلاها، خانه‌های کم‌هزینه و تک‌خانوار یا واحدهای آپارتمانی مختلف استفاده می‌کنند.

یکی دیگر از موارد کاربرد این مصالح در ساخت انبارها، فروشگاه‌ها، تولیدی‌ها و … است. در واقع این مصالح انعطاف‌پذیری بالایی دارند، برای همین خیلی زود با نیاز مشتری منطبق می‌شوند و در پروژه‌های ساختمانی مختلف به‌کار می‌آیند.

سازه های تفریحی و ورزشی

سالن‌های بزرگ ورزشی، استخرها، ورزشگاه‌ها و … جزو موارد مصرف دیگر باکس‌های بتنی هستند. محیط‌ها و سازه‌های ورزشی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند تا برای ورزشکاران خطری به‌وجود نیاورند؛ باکس‌های بتنی به‌دلیل مقاومت و استحکام بالا بهترین گزینه برای ساخت سازه‌های ایمن مخصوص ورزشکاران به‌شمار می‌آیند.

سازه های دفاعی و امنیتی

سازه‌های امنیتی باید در برابر تهدیدهای امنیتی بسیار مقاوم باشند و آسیب جدی نبینند؛ به‌همین‌منظور صنعتگران باکس‌های بتنی را به‌عنوان بهترین مصالح برای ساخت این سازه‌ها می‌دانند. این باکس‌ها در ساخت پایگاه‌های نظامی، زندان‌ها، بانک‌ها و … به‌کار می‌آیند.

سازه های تاسیساتی

یکی از ویژگی‌های مثبت باکس‌های بتنی قابلیت تحمل بار و فشارهای سنگین است، به‌همین‌منظور از آنها در سازه‌های نگهداری و تاسیسات مثل سکوهای نفتی، تاسیسات آب و فاضلاب، تونل‌ها، پل‌ها و … استفاده می‌کنند.

قطعات بتنی باکس بتنی پیش ساخته

سازه های زیر زمینی

از باکس‌های بتنی برای ساخت سازه‌های زیر‌زمینی مانند سردخانه‌ها، پارکینگ‌ها، انبارها و … استفاده می‌کنند.

سازه های حمل‌و‌نقل

برای ساخت سازه‌های حمل‌و‌نقل مثل فرودگاه‌ها، پایانه‌های حمل‌و‌نقل عمومی و حتی دریایی از باکس بتنی پیش ساخته استفاده می‌کنند.

سازه های توریستی

سازه‌های توریستی معمولا باید بیشترین امنیت را برای مهمانان خود به ارمغان بیاورند؛ بنابراین مجری‌های این پروژه‌ها باید بیشترین دقت را در انتخاب مصالح داشته باشند. باکس بتنی انتخاب اول بسیاری از این افراد است، چون تمام ویژگی‌های لازم برای ساخت یک سازه توریستی مقاوم را دارد.

از باکس بتنی در سازه‌های توریستی معمولا برای ساخت هتل، رستوران، کافی‌شاپ، برج دیده‌بانی، آبشار، ساختمان تفریحی و … استفاده می‌شود.

ساختمان های موقت

باکس‌های بتنی برای ساخت ساختمان‌های موقتی که برای مدت کوتاهی فقط قابل استفاده هستند نیز به‌کار می‌آیند. از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به ساختمان‌های مربوط به یک رویداد خاص، نمایشگاه‌ها و … اشاره کرد.

سازه های معابر و ترابری

انواع باکس بتنی قابلیت تحمل لرزه‌های زمینی، ارتعاش‌ها و … را دارند، بنابراین گزینه‌ای مناسب برای استفاده در راه‌آهن‌ها، تاسیسات گاز، پل‌های خطوط انتقال برق و … هستند.

سازه های محیط زیستی

باکس‌های بتنی در کنترل آلاینده‌ها و مراقبت از منابع آبی به‌خوبی ایفای نقش می‌کنند؛ بنابراین از آنها در ساخت تاسیسات محیط‌زیستی استفاده می‌کنند.

سازه های هنری

یکی از کاربردهای جالب باکس بتنی استفاده از آن در ساخت سازه‌های نمادین و هنری مثل مجسمه‌ها، مناره، آرشه و سایر سازه‌های هنری است.

سازه های دریایی

انواع باکس از پیش ساخته بتنی قابلیت مقاومت در برابر عوامل آسیب‌زای دریایی را دارند، بنابراین از آنها در ساخت پایگاه‌های دریایی، گازبری‌ها، آبشکن‌ها و … استفاده می‌کنند.

برای آشنایی با دال بتنی پیش ساخته که یکی از انواع قطعات بتنی پیش ساخته محسوب میشوند مقاله مربوط بهآن در بلاگ رایان پی بتن را مطالعه کنید.

مزیت‌های باکس بتنی چیست؟

مزیت‌های باکس بتنی این مصالح را نسبت به مصالح مشابه، محبوبتر می‌کنند. اما مزیت‌های باکس بتنی چیست؟

سرعت ساخت بالا

باکس‌های بتنی زمان‌بندی پروژه‌ها را بهبود می‌دهند و باعث کاهش عملیات ساخت‌و‌ساز و زمان نصب و استفاده از محصول می‌شوند.

کیفیت زیاد

این سازه‌ها مثل انواع سنگدال بتنی به‌دلیل استفاده از ابزار و تجهیزات پیشرفته، از کیفیت بالایی برخوردارند. در واقع این بتن‌ها چون مطابق با آخرین استانداردها تولید می‌شوند، بالاترین کیفیت را دارند.

انعطاف پذیری

مشتری‌ها امکان تهیه باکس بتنی پیش ساخته را به‌صورت سفارشی دارند. این یعنی آنها می‌توانند ابعاد و شکل باکس‌ها را به تولیدکننده ارائه دهند تا تولیدی‌ها مطابق با نیاز مشتری‌ها این مصالح را تولید کنند.

لوله آب با باکس بتنی

مقرون به صرفه و اقتصادی

باکس‌های بتنی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای صنایع ساخت‌و‌ساز هستند، چون نیاز به نیروی انسانی را کم می‌کنند و سرعت ساخت‌و‌ساز را بالا می برند. یکی از ویژگی‌های مثبت دیگر این سازه‌ها جلوگیری از هدررفت مصالح است، بنابراین راه‌حلی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه برای صنایع ساخت‌و‌ساز شناخته می‌شوند.

سازگار با محیط زیست

انواع باکس بتنی باعث کاهش پسماندهای صنایع ساخت‌و‌ساز می‌شوند و بهره‌وری مصرف انرژی را بالا می‌برند، به‌همین‌دلیل با محیط‌زیست سازگار هستند.

قیمت باکس بتنی چقدر است؟

قیمت باکس بتنی کاملا به جنس و مرغوبیت آن بستگی دارد؛ همچنین شرکت و تولیدی عرضه‌کننده این محصول می‌تواند قیمت‌های مختلفی را برای مصالح در نظر بگیرد.

پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ مراکز و تولیدی‌های معتبری بروید که قیمت نیوجرسی بتنی، سنگدال بتنی، باکس بتنی و سایر مصالح را در کمترین میزان در نظر می‌گیرند. با کمی تحقیق و جستجو بین مراکز و توجه به سابقه کار، میزان مشتری‌های راضی و … می‌توانید این تولیدی‌ها را بشناسید.

باکس بتنی پیش ساخته، مصالحی پرکاربرد و مناسب

در این مطلب به‌طور کامل درباره اینکه باکس بتنی چیست و چه کاربردها و مزیت‌های دارد، صحبت کردیم. باکس بتنی اکنون به یکی از محبوبترین مصالح در صنایع ساخت‌و‌ساز تبدیل شده است و روز‌به‌روز صنعتگرهای بیشتری از آن برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. این سازه‌ها نقص‌های مصالح مشابه را از بین برده‌اند و به‌عنوان یک محصول بی‌نقص جایگزین آنها شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *