رایــــان پی بتــــن

آشنایی با خانواده بتن ها

Mask group
آشنایی با خانواده بتن ها
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
Mask group

بتن چیست و انواع آن کدامند؟ 

بتن چیست و انواع آن کدامند؟ بتن‌ها که معمولا از ترکیب انواع سیمان‌ها، پوزولان‌ها، گوگرد، پلیمر، الیاف و … تولید می‌شوند، کاربرد زیادی در صنعت ساخت‌وساز دارند. بتن‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها از لحاظ مقاومت فشاری، خواص کارایی و …، از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. در دنیای امروز، بیشتر پیمانکاران به‌جای استفاده از مصالح قدیمی، از بتن‌ها به دلیل تنوع زیاد در کاربرد، مقاومت، هزینه مناسب و پایداری استفاده می‌کنند.

پیشنهاد: رایان پی بتن تولیدکننده انواع نیوجرسی بتنی می‌باشد که میتوانید برای خرید با کارشناسان ما در رایان پی بتن در ارتباط باشید. 

انواع بتن

بتن چیست؟

بتن یا به انگلیسی “Concret”، یکی از انواع مصالح پرکاربرد ساختمانی است که در ساخت آن از موادی مثل شن، ماسه، سنگ‌های خردشده و … در کنار خمیر سیمانی استفاده می‌شود. در بتن‌ها بر اساس نوع کاربردشان، مواد دیگری هم در حین تولید اضافه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودنی‌های شیمیایی مثل روان‌کننده یا افزودنی‌های معدنی مثل سرباره اشاره کرد.

بتن‌ها از ۷ هزار سال قبل از میلاد در صنعت ساخت‌وساز تا به امروز توسط بشر استفاده می‌شوند. نسل بشر در طول تاریخ، از بتن به شکل‌های مختلفی بهره برده است. مثلا در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد، در کشور روم، بتن‌هایی با ترکیب نوع خاصی از خاکستر آتش‌فشانی در محدوده پوزولی یا “Pozzuoli” ساخته شدند که نسبت به مصالح مورد استفاده قبلی رومی‌ها در صنعت ساخت‌وساز، مقاومت بیشتری داشتند.

پیشنهاد مطالعه: در مورد جدول بتنی رنگی و انواع آن در رایان پی بخوانید.

کاربرد انواع بتن چیست؟

در این بخش از مطلب ” بتن چیست و انواع آن کدامند؟”، می‌خواهیم در مورد کاربرد انواع بتن‌ها در صنایع صحبت کنیم. ویژگی‌های مثبت بی‌نظیر بتن‌ها مثل استحکام بالا، طول عمر بالا و … باعث شده این مصالح یکی از کاربردی‌ترین مصالح مورد استفاده در صنعت باشد. حالا در ادامه کاربردهای مختلف بتن‌ها را لیست کرده و توضیح می‌دهیم:

ساخت سد

بتن‌ها به دلیل استحکام بالا و چگالی، در صنعت سدسازی کاربرد زیادی دارند. این مصالح به‌خوبی می‌توانند در برابر فشار آب از خود مقاومت نشان دهند، بنابراین صنعتگران ترجیح می‌دهند به جای هر مصالح دیگری در سدسازی از آن‌ها استفاده کنند.

ساخت سد بتنی

ساختمان‌های مسکونی و تجاری

پیمانکاران در ساختمان‌های مسکونی و تجاری معمولا از الیاف بتن در ساخت اسکلت بنا مثل فونداسیون، ستون‌ها، تیرها و … استفاده می‌کنند. بسیاری از ساختمان‌های مسکونی و تجاری به‌روش قالب‌بندی بتن ساخته شده و مقاومت بالایی در اسکلت‌بندی‌شان دارند.

صنعت راه سازی

پیمانکاراان به منظور افزایش مقاومت پیاده‌روها یا آزادراه‌ها، به‌جای ایجاد جاده‌های آسفالتی، از بتن استفاده می‌کنند.

بتن‌ها نیازی به تعمیر و سرویس مداوم ندارند و عدم نیازشان به نگهداری مداوم باعث شده تا صنعت‌گران آن‌ها را در صنعت راه‌سازی استفاده کنند.

سازه‌های دریایی

از بتن‌ها در ساخت دیوارهای دریایی، موج‌شکن، اسکله، آب‌شکن‌ها و … استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم بتن‌ها به‌خوبی در برابر فشار آب دوام می‌آورند، بنابراین در بسیاری از سازه‌های در معرض آب کاربرد دارند.

مسیرهای انتقال آب و فاضلاب

در صنعت آب‌و‌فاضلاب، از بتن‌ها به منظور ایجاد کانال‌هایی برای انتقال آب، تکیه‌گاه‌ها، فونداسیون و پایه‌های ساخت فاضلاب و سازه‌های زیرزمینی استفاده می‌شود.

مسیر انتقال آب با بتن

ساخت حصار

تولید و روش نصب حصارهای بتنی نسبت به سایر روش‌ها ساده‌تر است و چون این حصارها ظاهری زیبا و منحصربه‌فردی دارند، بیشتر صنعتگران ترجیح می‌دهند از آن‌ها به عنوان حصار استفاده کنند.

انواع بتن را بشناسید!

بتن‌ها در صنایع موارد استفاده مختلفی دارند و چون دامنه کاربردشان گسترده است، تولیدکنندگان انواع مختلفی از آن‌ها را تولید می‌کنند. حالا در ادامه قصد داریم به معرفی انواع بتن بپردازیم:

بتن معمولی

بتن‌های معمولی از ترکیب آب، سیمان و سنگدانه به وجود می‌آید و متدوال‌ترین نوع بتن است. از این بتن‌ها معمولا در ساخت پیاده‌روها یا ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بتن‌های معمولی نرخ پایداری بالایی نیز دارند، به همین منظور در آن‌ها در ساخت سدها هم استفاده می‌کنند.

چگالی بتن‌های معمولی بین ۲۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، مقاومت کششی آن‌ها ۲ تا ۵ مگاپاسکال و مقاومت فشاری‌شان هم ۰.۵ تا ۱ مگاپاسکال است.

بتن سبک

بتن‌هایی که چگالی‌شان از ۱۹۲۰ کیلوگرم بر متر مکعب کمتر باشد، بتن سبک هستند. در ساخت این بتن‌ها از سنگدانه‌های طبیعی یا مواد مصنوعی و مواد فرآوری شده استفاده می‌شود. بتن‌های سبک نسبت به بتن‌های دیگر، رسانایی حرارتی کمی نیز دارند.

بتن سبک

بتن سنگین

بتن‌هایی که چگالی بالایی بین ۳ هزار تا ۴ هزار کیلوگرم بر متر مکعب دارند، جزو بتن‌های سنگین هستند. از بتن‌های سنگین معمولا در نیروگاه‌های اتمی استفاده می‌شود؛ چون این بتن‌ها در برابر اشعه‌های رادیواکتیو به‌خوبی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

بتن آرمه

بتن آرمه ترکیبی از بتن معمولی با فولاد است که به آن بتن مسلح هم می‌گویند. این بتن‌ها نسبت به بتن‌های معمولی مقاومت کششی بالایی دارند، چون در آن‌ها از موادی مثل میله، سیم، کابل و … استفاده می‌شود. اجزای فولادی که در بتن آرمه به کار می‌روند، مقاومت بتن را در برابر بارهای فشاری نیز بالا می‌برند.

بتن پیش ساخته

بتن‌های پیش‌ساخته را به وسیله قالب‌های مخصوص در کارخانه می‌سازند. در ساخت این بتن‌ها، تولیدکنندگان اول سفارش را از مشتری دریافت کرده، سپس بتن‌ها را با ابعاد دقیق در کارخانه تولید می‌کنند. در صورت استفاده از این بتن‌ها در صنایع، سرعت و کیفیت کار بالا می‌رود.

بتن پیش تنیده

بتن‌های پیش‌تنیده در پروژه‌های بزرگ بتنی کاربرد دارند. این بتن‌ها از مقاومت فشاری بالایی برخوردار بوده و احتمال بیشترشدن ترک‌های کششی را کم می‌کنند. بتن‌های پیش‌تنیده میله‌های فولادی دارند نیز، اما میله‌هایی که در این بتن‌ها استفاده می‌شوند، از قبل تحت تنش قرار می‌گیرند.

بتن هوادار

بتن‌های هوادار از ایجاد هزاران ذره هوا داخل بتن‌های معمولی به وجود می‌آیند. این بتن‌ها به‌دلیل مقاومت در برابر پوسته‌پوسته‌شدن، سایش و فرسودگی، محبوبیت زیادی بین صنعتگران نیز دارند.

بتن شیشه ای

در بتن‌های شیشه‌ای، از الیاف شیشه به عنوان سنگدانه استفاده می‌شود. این بتن‌ها عایق حرارتی خوبی هستند و ظاهر بهتری نسبت به بتن‌های دیگر دارند.

بتن شیشه ای

بتن زودگیر

از بتن زودگیر در بازسازی جاده‌ها یا ساخت سازه‌های زیر آب استفاده می‌شود. به‌طور معمول از این بتن‌ها در صنایعی که باید سازه در مدت زمان سریع‌تری ساخته شود، استفاده می‌کنند.

بتن آسفالتی

تولیدکنندگان با ترکیب سنگدانه و آسفالت، بتن‌های آسفالتی را تولید می‌کنند. از این بتن‌ها معمولا در خاک‌ریزها، فرودگاه‌ها یا بزرگراه‌ها استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد بتن‌های آسفالتی در صنعت راه‌سازی است.

بتن آهکی

در بتن‌های آهکی از آهک به عنوان ماده چسبنده استفاده می‌شود. این بتن‌ها معمولا در ساخت طاق، کاف و سطوح بناها کاربرد دارند.

بتن غلطکی

مقاومت بتن‌های غلتکی نسبت به سایر بتن‌ها بیشتر است. در ساخت این بتن‌ها از میزان کمی سیمان استفاده می‌شود و می‌توان آن‌ها را نوعی از “بتن مگر” دانست.

پیشنهاد: یکی از پرکاربردترین مواردی که در صنایع ساختمان‌سازی و راه و شهرسازی استفاده بسیاری دارد دال یا سنگدال بتنی است که مجموعه رایان پی بتن آن را با بهترین قیمت و کیفیت تولید میکند، برای دیدن اطلاعات بیشتر درباره این محصول، از صفحه آن دیدن فرمایید و یا از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ با ما در ارتباط باشید.

بتن استامپی

بتن‌های استامپی شباهت زیادی به بتن‌های معمولی دارند و از آن‌ها برای اهداف ظاهری پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود.

بتن قابل پمپاژ

بتن‌های قابل پمپاژ از طریق لوله به‌راحتی منتقل می‌شوند؛ برای همین از این بتن‌ها در ساختمان‌های بلندی استفاده می‌کنند که نمی‌توان با روش‌های دیگر بتن را به آن‌ها انتقال داد.

تولیدکنندگان در ساخت این بتن‌ها از از مواد بسیار ریزی استفاده می‌کنند تا انتقال‌شان راحت‌تر انجام شود.

بتن مکیده

برای ساخت بتن مکیده نیاز به آب زیادی دارید. این بتن‌ها مقاومت زیادی در اوایل گیرش نسبت به بتن‌های دیگر دارند و مقاومت فشاری ۱۰ روزه‌شان با مقاومت فشاری ۲۸ روزه بتن‌های معمولی برابر است.

بتن مکیده

بتن اسفنجی

از بتن‌های اسفنجی در مناطقی که احتمال وقوع سیل در آن‌ها وجود دارد، استفاده می‌شود. این بتن‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد فضاای خالی دارند و آب به‌راحتی از داخل آن‌ها عبور می‌کند.

بتن پاشیده

به بتن پاشیده، بتن شاتکریت هم می‌گویند که مزیت‌های زیادی از جمله تراکم و بتن‌ریزی همزمان دارد. فرآیند ساخت این بتن شبیه به بتن معمولی است.

بتن آماده

بتن‌های آماده همانطور که از نام‌شان مشخص است، درکارخانه تولید شده و به‌وسیله کامیون منتقل می‌شوند.

بتن خود متراکم

بتن خود متراکم که به آن‌ها بتن روان هم می‌گویند، به‌وسیله وزن‌شان تحت تراکم هستند. در این بتن‌ها نیازی به ویبراتور یا تحکیم دستی نیست.

بتن الیافی

بتن الیافی مقاومت بیشتری نسبت به بتن‌های معمولی دارد و در ساخت آن از الیاف‌های مختلفی مثل فولاد، پلی‌پروپیلن، پلی‌استر، شیشه و … استفاده می‌شود.

بتن الیافی

بتن با مقاومت بالا

این بتن‌ها مقاومت فشاری بین ۴۰ تا ۶۰ مگاپاسکال دارند و از آن‌ها در پروژه‌های صنعتی مختلف به‌دلیل استحکام بالا، جمع‌شدگی پایین و … استفاده می‌شود.

بتن پلیمری

در ساخت بتن‌های پلیمری ریز حفره‌های بتن اشباع شده و از فرآیند پلیمریزاسیون استفاده می‌شود. این بتن‌ها مقاومت بالایی دارند.

واش بتن

در فرآیند تولید واش بتن‌ها، سطح بالایی از خمیرهای سیمانی شسته می‌شود تا سنگدانه‌هایی که داخل‌شان هستند، دیده شوند. واش بتن‌ها را می‌توان جزو انواع بتن اکسپوز یا بتن‌نما دانست.

بتن‌ها، مصالح مقاوم و بی رقیب ساختمانی

در این مطلب از رایان پی بتن با عنوان ” بتن چیست و انواع آن کدامند؟”، بتن‌ها، کاربرد آن‌ها و انواع‌شان را بیان کردیم. حالا شما با این مصالح مقاوم ساختمانی که در دنیای ساخت‌وساز رقیب ندارند، آشنا هستید. بتن‌ها موجب افزایش مقاومت سازه‌ها شده و با انواع مختلف‌شان، در صنایع مختلف نیز کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *