رایــــان پی بتــــن

مارکر بتنی پیش ساخته

مارکر بتنی
مارکر بتنی پیش ساخته
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
مارکر بتنی

مارکر بتنی پیش ساخته چیست؟

استفاده از بتن در راه‌سازی و ساخت جاده‌های میان شهری امری عادی و حتی به یک شرط لازم تبدیل شده است. نمی‌توان انتظار داشت بزرگراهی ساخته شده اما از کالورت‌ها برای ایجاد مسیر جریان‌های آبی استفاده نشود. همینطور نمی‌توان انتظار داشت در خیابان‌های شهری نیز از مینی نیوجرسی بتنی برای تنظیم ترافیک استفاده نشده و می‌توان بدون این قطعات بتنی شرایط جاده‌ای را همانند قبل کنترل کرد. مارکر بتنی نیز از جمله همین موارد بوده و در کنار تمام جاده‌هایی که خطوط انتقال زیرزمینی کنار آن قرار گرفته، قابل دیدن است.

قطعات بتنی پیش ساخته

سنتی‌ترین روش استفاده از بتن به شکلی است که مخلوط مواد در کارگاه ساختمانی یا سایت مورد نظر شما با یکدیگر ترکیب شده و یا توسط ماشین‌های حمل مخصوص از کارخانه به محل پروژه ارسال می‌شوند. در این بین انواع بتن ساخته شده نیز به اندازه کافی مشکل ساز بوده و خریدار باید مشخص می‌کرد که دقیقا چه بتنی و با چه عیاری نیاز دارد تا برای آن آماده شود. گاهی نبود تجربه و دانش کافی باعث می‌شد مخلوط‌های ساخته شده در محل کار به صورت استاندارد نبوده و در مسیر پروژه اختلال ایجاد می‌کرد.

با به روی کار آمدن قطعات بتنی پیش ساخته و همینطور استقبال کارفرمایان از این محصولات، بازار ساخت برخی از پرمصرف‌ترین قطعات بتنی پیش ساخته به شدت گرم شد و افراد به منظور کاهش هزینه‌های سربار پروژه و همینطور انجام سریع‌تر کارها ترجیح دادند که به جای ساخت اجزای بتنی مورد نیاز خود، نسخه آماده آن را تهیه کرده و صرفا در محل مورد نظر خود استفاده کنند. حتی در برخی شرایط، مانند هوای سرد زمستان، امکان بتن ریزی در محیط کارگاه وجود نداشته اما قطعات پیش ساخته در کارخانه و در دمای مناسب ساخته می‌شوند و در زمان مورد نیاز به دست مشتری خواهند رسید.

انواع مارکر بتنی

مارکر بتنی چیست؟

تیرک یا مارکر بتنی یک قطعه تماما بتنی بوده که برای نشانه گذاری تاسیسات و خطوط زیر زمینی به کار می‌رود. این قطعه نقش بسیار مهمی را برای نقاط خارج شهری بازی می‌کند. زمانی که دولت تصمیم می‌گیرد یک خط لوله جدید به شهری احداث کند، معمولا آن را در کنار جاده‌ها ساخته تا هم دسترسی برای تعمیرات خط لوله ساده‌تر باشد و هم احتمالا نزدیک‌ترین مسیر ممکن برای رسیدن به شهر مورد نظر است. از این رو شما در سفرهای جاده‌ای مارکرهای بتنی بیشتری به نسبت فضای داخلی شهرها خواهید دید.

مارکر بتنی در رنگ‌های مختلفی ساخته شده و هر رنگ نشان دهنده این است که چه نوع تاسیساتی در زیر زمین قرار گرفته است. در برخی موارد این مارکرها دارای فضای خالی در داخل خود بوده و یک انشعاب از لوله زیر خود داشته تا برای تست‌ها و بررسی‌های دوره‌ای دیگر لازم نباشد جای خط لوله را کنده تا به هدف برسید. با کمک تیرک شناسایی بتنی می‌توان به راحتی به خطوط لوله مورد نیاز دسترسی پیدا کرد.  هر یک از این قطعات بتنی کاربرد مشخصی داشته، مانند داکت بتنی که برای مقصودی خاص طراحی شده و نمی‌توان آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

کاربرد مارکر بتنی

مهم‌ترین کاربرد یک مارکر بتنی این است که به مسئولین و کارشناسان مربوطه اطلاع می‌دهد که خط لوله مورد نظر از کجا عبور کرده و برای پیدا کردن آن باید چه مکانی را بررسی کنند. برای خطوط لوله طویل به ازای هر یک کیلومتر از یک مارکر استفاده می‌شود. همچنین یکی از اتفاقاتی که معمولا رخ می‌دهد و باعث ایجاد خسارات شدید می‌شود، برخورد اتفاقی با خطوط لوله زیر زمینی است. 

هرگاه عملیات عمرانی، نصب لوله جدید یا موارد مشابه اتفاق می‌افتد، احتمال خطرابی یا ترکیدگی لوله‌های قبلی وجود داشته و از این رو با مارکر بتنی به مامورین دیگر سازمان‌ها اطلاع داده می‌شود که در این مکان خط لوله‌های دیگری نیز عبور کرده است. لوله‌های عبور نفت و گاز، فیبرهای نوری و همینطور مسیر انتقال لوله آب را با مارکر بتنی مشخص می‌کنند. بر روی مارکرهای بتنی اطلاعات مهمی نیز در خصوص نوع لوله داده می‌شود که هنگام کار به شدت مورد نیاز مهندسان خواهد بود. این اطلاعات معمولا شامل متراژ، قطر لوله‌ها، ضخامت و… است.

مارکر بتنی چگونه ساخته می‌شود؟

برعکس اکثر قطعات بتنی، مانند نیوجرسی بتنی که قالب آن‌ چند تکه است، مارکرها در قالب‌های یک تکه ساخته شده و پس از انجام عملیات ویبره و رسیدن به حد مورد نظر، به صورت یکپارچه از قالب خارج می‌شود و تا زمانی که به طور کامل خشک شود تحت نظر خواهد بود. همانطور که گفته شد این تیرک‌های نشانه گذاری در رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود اما این رنگ‌ها به بتن ارتباطی نداشته و هر شرکتی که آن‌ها را خریداری می‌کند خود نیز با توجه به سیاست مورد نظر رنگ آن را مشخص خواهد کرد.

ساخت مارکر بتنی

ابعاد و ویژگی‌های مارکر بتنی

کارگاه‌های مختلف ممکن است مارکر بتنی را در سایز و ابعاد دلخواه خود تولید کنند اما اندازه استاندارد آن به این شکل است که باید یک مکعب مستطیل بلند و باریک را در نظر بگیرید. قاعده‌ای از آن که روی زمین قرار می‌گیرد در حدود ۴۰ سانتی متر بوده و ارتفاع آن نیز بسته به سفارش ۱ یا ۲ متر خواهد بود. ارتفاع بلند آن برای جاده‌هایی مناسب است که سطح جاده از سطح زمین‌های اطراف آن بالاتر است. 

زمانی که به مارکر نگاه می‌کنید، هرچه به سمت بالاتر پیش می‌روید سطح مقطع آن کمتر شده و در نهایت نوک آن تیز خواهد شد. میزان استاندارد سیمان استفاده شده در آن در حدود ۴۰۰ کیلوگرم در هر متر مکعب مخلوط خواهد بود. در این قطعات برای استحکام بیشتر در برابر شرایط جوی و همینطور نقل و انتقال از میلگردهایی با مشخصه ۴۲۰۰ کیلوگرم در هر سانتی متر مربع استفاده می‌گردد.

تهیه بهترین مارکر بتنی تهران

یکی از مهم‌ترین اقدامات در هر پروژه‌ای تامین اجناس و قطعات مورد نیاز آن است. در صورتی که برنامه ساخت یا اجرای پروژه‌ای را دارید که در آن قطعات بتنی مختلف مانند نیوجرسی بتنی، مینی نیوجرسی یا دیوار بتنی خود ایستا استفاده می‌شود، می‌توانید به راحتی به کارخانه تولیدی رایان پی بتن مراجعه کرده و تمام سفارشات مورد نیاز خود را به صورت حضوری تهیه کنید. همچنین برای ارتباط بهتر و پاسخگویی غیرحضوری نیز می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ تماس گرفته و از مسئول مربوطه مشاوره بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *