رایــــان پی بتــــن

بهترین مارک روان کننده بتن بازار ایران چیست؟ [تاثیرات و ویژگی هرکدام]

بهترین مارک روان کننده بتن
بهترین مارک روان کننده بتن بازار ایران چیست؟ [تاثیرات و ویژگی هرکدام]
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
بهترین مارک روان کننده بتن

ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های صنعت به‌شمار می‌رود که هزینه بسیار بالایی دارد. یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه ساخت‌و‌ساز، استانداردسازی ساختمان است. از همین‌رو آن‎ها به‌دنبال استفاده از از مواد و مصالح با کیفیت هستند. ‌‌به‌عنوان مثال استفاده از بهترین روان کننده بتن باعث بهبود کیفیت بتن و افزایش ایمنی ساختمان‌ها می‌شود.

اهمیت استفاده از روان کننده بتن

روان کننده بتن یا کاهنده آب یکی از مواد افزودنی مهم در ساخت بتن است. این ماده می‌تواند با کاهش مقدار آب مورد نیاز در بتن، روانی و کارایی آن را افزایش دهد. این محصول معمولا از مواد آلی ساخته می‌شود و مقدار مصرف آن توسط شرکت تولیدکننده تعیین خواهد شد.

این مواد شیمیایی در پروژه‌های عمرانی مختلف از جمله ساختمان‌های کوچک تا سدهای عظیم کاربرد دارند، زیرا این مواد با کاهش مقدار آب موجود در بتن باعث افزایش انسجام و تراکم آن می‌شوند. بر اساس تحقیقات میزان کاهش آب در بتن با استفاده از روان‌ کننده‌ ها تقریبا بین ۵ تا ۱۲ درصد است.

از جمله سایر مزایای بهترین روان کننده بتن می‌توان به امکان انجام عملیات بتن‌ریزی در فصل‌های مختلف سال و افزایش بازدهی بتن‌ریزی اشاره کرد. این محصول با افزایش خواص مقاومتی بتن باعث افزایش طول عمر سازه‌های بتنی نیز می‌شود.

به‌ طور کلی روان‌ کننده بتن افزودنی ارزشمندی است که مزایای بسیاری را برای بتن به همراه دارد. استفاده از این افزودنی در پروژه‌های عمرانی می‌تواند کیفیت و دوام بتن را بهبود و هزینه‌های ساخت‌ و ساز را کاهش دهد.

چگونگی انتخاب بهترین روان کننده بتن

چگونگی انتخاب بهترین روان کننده بتن

با توجه‌به تاثیر قابل‌توجه این محصولات بر خصوصیات بتن، بسیاری از فعالان این حوزه به‌دنبال استفاده از بهترین روان کننده بتن هستند. به‌طور کلی کاهنده‌های آب بتن بر اساس خواص جانبی و استاندارد به سه دسته معمولی، کندگیر و زودگیر تقسیم می‌شوند.

مدل زودگیر روند گیرش و سخت شدن بتن را تسریع می‌کند و این امر به دلیل افزایش سرعت هیدراسیون سیمان است. این محصول اغلب از کلرید کلسیم و نیترات کلسیم ساخته می‌شود و برای بتن‌ریزی در فصول سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بااین‌حال نوع دیرگیر زمان گیرایی اولیه بتن را افزایش می‌دهد و از قند و اسیدهای آلی تشکیل می‌شود. از این محصول اغلب در فصل تابستان کاربرد دارد و برای پمپاژ و حمل بتن در مسافت‌های طولانی مفید است.

همچنین در بسیاری از موارد فوق روان‌کننده‌ها مانند مدل کربوکسیلاتی برای تولید بتن‌های خودتراکم و بتن‌ریزی در بخش‌های غیرقابل دسترس مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد با کاهش نسبت آب به سیمان، روانی بتن و در نتیجه کارایی آن را بهبود می‌بخشند. به‌طور کلی میزان و نوع فوق روان‌کننده با توجه به نوع بتن، شرایط محیطی و نظر کارشناسان تعیین می‌شود.

بهترین مارک روان کننده  بتن

بهترین مارک روان کننده  بتن

همان‌طور که گفتیم روان‌ کننده‌ های بتن با کاهش مقدار آب مورد نیاز برای تولید بتن تاثیر زیادی در افزایش روانی و کارایی آن دارند. روانی بیشتر بتن نیز باعث سهولت در عملیات بتن‌ریزی، کاهش ترک‌های ناشی از جمع‌شدگی و افزایش دوام سازه می‌شود. با توجه‌به کاربرد بالای این محصولات، انتخاب بهترین مارک روان کننده بتن برای هر پروژه‌ای اهمیت زیادی دارد.

MasterPlast 504

MasterPlast 504

این برند یکی از پرکاربردترین روان‌کننده‌های بتن در ایران است و به‌طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با کاهش مقدار آب مورد نیاز برای ساخت بتن، باعث افزایش روان‌کاری و اسلامپ بتن می‌شود.

بسیاری از پروژه‌ های عمرانی مختلف ساختمان‌ سازی و سدسازی از این محصول استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که این برند مطابق استانداردهای  ASTM C494 و ISIRI 2930 تولید و عرضه می‌شود.

601 MasterPlast

۶۰۱ MasterPlast

این روان‌کننده بتن یک افزودنی شیمیایی بر پایه لیگنوسولفونات است که در شرایط اقلیمی معتدل برای ساخت بتن با کارایی بالا استفاده می‌شود. با کاهش ۵ درصدی اختلاط آب تاثیر زیادی در افزایش مقاومت فشاری، کاهش نفوذپذیری و جمع شدگی بتن دارد.

علاوه‌ بر این با جذب در ذرات سیمان از تجمع آب در میان آن‌ها جلوگیری می‌کند و از همین‌رو باعث حرکت آزادانه‌ تر آب و سیمان در بتن خواهد شد. ماده مورد نظر تاثیر زیادی در افزایش ژل بتن دارد. ژل بتن ماده‌ای چسبناک است که از ترکیب سیمان و آب تشکیل می‌شود و با افزایش آن مقاومت بتن افزایش می‌یابد.

لازم به ذکر است که این روان کننده قوی برای استفاده در بتن‌های معماری و بتن‌ های حاوی ترکیبات پوزولان مانند خاکستر، میکروسیلیکا مناسب به‌نظر می‌رسد. این ماده با توجه‌به استانداردهای Type A ASTM C 494، EN 934-2- TABLE 2 و ISIRI 2930-TABLE 2 تولید و به بازار عرضه می‌شود.

میزان مصرف آن نیز معمولا بین ۰.۲ تا ۰.۹ وزن ترکیبات سیمانی است و این مقدار بر اساس میزان اختلاط و خصوصیات مورد نظر تعیین می‌شود. به‌طور خلاصه، استفاده از این برند باعث تولید بتن تازه و با کیفیت و کارایی بیشتر می‌شود. این امر در کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و افزایش عمر مفید سازه‌های بتنی موثر است.

DEZOPLAST D-130

DEZOPLAST D-130

DEZOPLAST D-130 یک افزودنی بتن بر پایه لیگنوسولفونات است که مناسب شرایط آب و هوایی معتدل برای کاهش ۵% آب اختلاط و افزایش روانی بتن استفاده می‌شود. با استفاده از این محصول می‌ توان مقاومت فشاری و جمع شدگی بتن را افزایش داد. این محصول با انواع سیمان و ترکیبات جایگزین سیمانی مانند خاکستر بادی، میکروسیلیس و سرباره سازگاری بالایی دارد. این محصول برای افزایش روانی، بدون افزایش میزان آب قابل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یا اینکه افزایش روانی و کاهش آب را همزمان با استفاده از DEZOPLAST D-130 حاصل می شود.

برای انواع بتن از جمله معماری، درجا و بتن‌ های حاوی ترکیبات پوزولان قابل استفاده است. از همین‌ رو در صورت استفاده از این محصول در بتن تازه باعث بهبود پرداخت پذیری و کارایی آن می‎شود. DEZOPLAST D-130 را باید همزمان با آب اختلاط به میکسر اضافه کرد و بهتر است به صورت مستقیم با سیمان و ترکیبات خشک مخلوط نشود.

این افزودنی ماده‌ای تقریبا کم ضرر محسوب می‌شود و در شرایط عادی به پوست آسیب نمی‌رساند. با این‌حال به‌عنوان یک ترکیب شیمیایی، رعایت موارد احتیاطی در هنگام استفاده از آن ضروری است. از همین‌ رو هنگام استفاده از آن باید از دستکش و عینک‌ های محافظ استفاده کنید.

اثرگذاری DEZOPLAST D-130 چگونه است؟

  • جذب ذرات سیمان شده که این امر موجب جلوگیری تجمع ذرات شده و آب موجود در بین ذرات را آزاد می کند. این فرآیند موجب پخش مناسب سیمان در مخلوط بتن شده و برای کسب روانی استاندارد نیاز به آب کمتری دارد.
  • ژل بتن که عامل اصلی چسبندگی مصالح سنگی می باشد را افزایش می دهد ، افزایش ژل باعث حفظ آب و چسبندگی داخلی مخلوط شده و همچنین منجر به کاهش آب انداختگی و جداشدگی و بهبود کارایی و حالت گیری بتن می شود.

موارد استفاده ی DEZOPLAST D-130

این روان کننده در انواع بتن و قطعات بتنی مانند دال بتنی و نیوجرسی بتنی به کار می رود اما مصارف دیگر آن به شرح زیر است.

  • بتن معماری
  • بتن درجا در محل پروژه صورت می گیرد برای کاربردهای مختلف
  • بتن حاوی ترکیبات پوزولان شامل خاکستر بادی و میکروسیلیکا

مزایای DEZOPLAST D-130

مزایای بهره بردن از DEZOPLAST D-130 در بتن سخت چیست؟

  • افزایش مقاومت بتن در هر سنی که باشد
  • کاهش نفوذپذیری بتن
  • بهبود سطح نهایی پس از مرحله قالب برداری
  • کاهش دادن ترک های ناشی از جمع شدگی
  • افزایش دوام بتن

ویژگی های شیمیایی و فیزیکی DEZOPLAST D-130

ترکیبات شیمیایی :  لیگنوسولفونات اصلاح شده

رنگ محصول : قهوه ای

طبیعت یونی : آنیونی

حالت فیزیکی روان کننده : مایع

PH : ۴-+۱

کلراید (PPM) : حداکثر ۵۰۰

وزن مخصوص در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد : ۰.۰۲+- ۱.۱۸

روان کننده نرمال بتن چیست؟

این افزودنی بر پایه لیگنوسولفونات ساخته میشود و برای بتن‌ریزی در آب و هوای معتدل مناسب است. این افزودنی می‌تواند نسبت آب به سیمان را تا ۵ الی ۱۲ درصد کاهش و مقاومت فشاری بتن را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. به‌طور کلی این ماده در انواع پروژه‌های عمرانی کاربرد دارد و می‌تواند باعث افزایش مقاومت، دوام و کارایی بتن شود.

مدل دیرگیر با قابلیت حفظ اسلامپ بالا

این مدل برای استفاده در هوای گرم تابستان مناسب است و تاثیر زیادی در حفظ اسلامپ بتن دارد. با کاهش ۵ تا ۱۲ درصدی نسبت آب به سیمان، مقاومت آن را افزایش می‌دهد. از سایر مزایای این محصول می‌توان به کاهش احتمال ایجاد ترک در بتن، افزایش مقاومت خمشی و دوام بتن در طولانی مدت اشاره کرد.

روان کننده دیرگیر معمولی

این نوع نیز هم در آب‌وهوای گرم کاربرد دارد و می‌تواند نسبت مقدار آب به سیمان را حدود ۵ تا ۱۲ درصد کاهش دهد. در نتیجه این روان کننده تاخیر در گیرش بتن و مدت زمان نگهداری اسلامپ در بافت بتن را ارتقا دهد و مقاومت فشاری آن را بالا ببرد.

جمع‌ بندی

بتن یکی از محصولات پرکاربرد در ساخت‌وساز است که باید با توجه به نیاز و نوع استفاده تغییراتی در آن ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین تغییراتی که قبل از استفاده از بتن باید انجام گیرد، افزودن روان‌کننده به آن است. بهترین روان کننده بتن، میزان آب در محصول را کاهش می‌دهند و باعث انسجام بیشتر آن می‌شود. از همین‌رو استفاده از بهترین مارک روان کننده بتن برای افزایش کیفیت نهایی ساختمان امری ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *