رایــــان پی بتــــن

نحوه کف سازی بتن ریزی کف سوله های صنعتی با جزئیات دقیق

بتن ریزی کف سوله
نحوه کف سازی بتن ریزی کف سوله های صنعتی با جزئیات دقیق
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
بتن ریزی کف سوله

استفاده از بتن یکی از رایج‌ترین روش‌های کف سازی سوله های صنعتی است. قبل از انجام کف سازی سوله باید نوع کاربری مشخص شود؛ همچنین شرایط دمایی و مقدار و وزن وسایلی که قرار است در سوله نگهداری شود نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. این کار باید توسط مهندس عمران و معمار طراحی گردد. بتن ریزی کف سوله شامل مراحلی است که باید به صورت اصولی انجام شوند. چرا که نحوه بتن ریزی کف سوله تعیین کننده استقامت سازه است و باید به دست افراد ماهر صورت گیرد تا مشکلی پیش نیاید. در این مقاله از سایت رایان پی قصد داریم به بررسی جزئیات اجرای کف سازی سوله های صنعتی و اهمیت این کار بپردازیم.

بتن ریزی کف سوله چیست؟

برای اجرای بتن ریزی کف سوله باید در ابتدا کف سوله به طور کامل پاک سازی و صاف و هموار شود و بعد مگریزی انجام گیرد. بعد از این کار بایستی آرماتور بندی کرد و باید دقت داشت که میلگردهای مورد استفاده زنگ زده یا پوسیده نباشند؛ زیرا در این صورت به کف سوله آسیب وارد می شود.

توجه به دیتیل کف سازی سوله اهمیت زیادی دارد و اگر به صورت اصولی و اختصاصی و بر اساس استانداردها انجام نشود می تواند مشکلات فراوانی را به وجود آورد. معمولا رعایت نکردن نکات اولیه و اصول مهندسی در کف سازی دو عامل مهم در بروز مشکلات مربوط به بتن ریزی کف سوله هستند.

بتن مگر چیست

بتن مگر چیست و دلایل استفاده از آن در بتن ریزی کف سوله

بتن مگر نوعی بتن نازک است که در آن مقدار بسیار کمی سیمان (۱۵۰ کیلوگرم) استفاده می شود و به آن بتن لاغر نیز می گویند. این بتن به دلیل داشتن سیمان کمتر نسبت به دیگر سیمان ها کیفیت پایین تری دارد و از مقاومت بالایی برخوردار نیست. برای استفاده از بتن مگر در کف سازی سوله های صنعتی دلایل مهمی به شرح زیر وجود دارد.

  • استفاده از بتن مگر مانع از نفوذ سیمان به خاک می شود.
  • بتن مگر از جذب آب به خاک جلوگیری می کند.
  • به کارگیری بتن مگر قبل از انجام فونداسیون باعث صاف و یکدست شدن کف سوله می شود.
  • با استفاده از بتن مگر کف خاک سوله برای بتن ریزی آماده می شود.

انواع بتن ریزی کف سوله

انواع بتن ریزی کف سوله

به طور کلی بتن ریزی کف سوله های صنعتی را می توان به چهار روش انجام داد که در ادامه به شرح هر روش می پردازیم.

  1. بتن ریزی معمولی کف سوله : در این روش بتن توسط کارفرمایان تهیه شده و مراحل صاف و ترازبندی آن توسط نیروهای شرکت های بتن ریز انجام می شود. معمولا تراز بندی بتن ریخته شده توسط دوربین های تراز لیزری صورت می گیرد و بعد از یک تا دو ساعت که بتن خشک می شود دستگاه های ماله سطح را صاف و صیقلی می کنند.
  2. بتن ریزی با هادنر خشک پاش : در این روش بتن ریزی کف سوله بعد از گذشت یک تا دو ساعت از پایان مراحل بتن ریزی مقداری مناسبی هادنر روی بتن پخش کرده و با آب خیس می کنند و برای اینکه سطح نهایی یک دست شود برای بار دوم روی آن را با ماله پروانه ای صاف می کنند.
  3. بتن ریزی کف سوله با هادنر ملاتی : در بتن ریزی کف سوله های صنعتی با هادنر ملاتی ابتدا یک تا دو ساعت پس از تمام مراحل بتن ریزی باید هادنر ملاتی را با دستگاه خلاطه مخلوط نمود و به ابعاد یک تا دو سانتیمتر و به دلخواه کارفرما روی سطح بتن پخش کرد.
  4. هادنر یا سخت کننده بتن : در صورتی که در کف سازی از کف‌پوش‌های آسیب‌پذیرتر استفاده شده است باید از هادنر برای افزایش دوام سطح بتن استفاده کرد.

انواع کفپوش کف سازی سوله های صنعتی

یکی از موارد مهم در اجرای کف سازی سوله انتخاب بهترین کفپوش برای این مکان‌ها است؛ در اینجا به معرفی سه کفپوش کاربردی برای ساخت کف سوله می پردازیم.

کف سازی سوله با بتن سخت رنگی

کف سازی سوله با بتن سخت رنگی

استفاده از کف‌پوش‌های بتن سخت رنگی گزینه مناسبی برای اجرای کف سازی در کارخانه‌های صنعتی مثل کارخانه تولید لوازم آرایشی، خودروسازی، کارخانه تولید قطعات صنعتی، کف سازی سوله سالن تراشکاری، سوله انبار دارویی، سوله آب معدنی و سوله دخانیات می باشد.

کف سازی سوله با کفپوش اپوکسی بهداشتی

اجرای کف سازی با کفپوش اپوکسی بهداشتی بهترین انتخاب برای کف‌پوشی شرکت‌های داروسازی، کارخانه تولید تجهیزات پزشکی، کف سازی کارخانه تولید مواد غذایی، کف سازی سوله شیمیایی، کفپوش شرکت تولید لوازم آشپزخانه، کف سازی اتاق عمل و بیمارستان ها و کف سازی باندهای پزشکی می باشد.

کف سازی سوله با کفپوش پلی یورتان

انتخاب کفپوش پلی یورتان برای کف سازی انواع سوله مانند کف سازی انبار مواد غذایی، سوله تولید لبنیات کف سازی سالن‌های ورزشی و کف سازی کارخانه‌های که در آن با اسید لاکتیک کار می شود بهترین گزینه خواهد بود.

مراحل نحوه بتن ریزی کف سوله

یکی از کارهای مهم قبل از اجرای کف سازی سوله های صنعتی صاف و مسطح کردن کف مکان مورد نظر است؛ همچنین این محل باید از هر نوع نخاله‌ای پاک سازی شود و سپس اقدام به مگر ریزی کرد. استفاده از بتن مگر از مراحل اصلی در نحوه بتن ریزی کف سوله است که بعد از آن باید اقدامات مربوط به آرماتور بندی را انجام داد.

در زمان اجرای عملیات آرماتور بندی نباید از میلگردهای دارای زنگ زدگی و یا پوسیده استفاده کرد؛ زیرا می توانند مشکلات جدی را برای کف به وجود آورند. در مرحله بعد باید عملیات کف سازی با بتن ریزی اجرا گردد این کار باید به درستی و دقیق صورت گیرد تا از هر نوع خوردگی و ترک خوردن بتن جلوگیری شود. کوبیده شدن محل بتن ریزی و پاک سازی مکان از هر گونه سنگ بزرگ و نخاله می تواند از ایجاد چنین مشکلاتی پیشگیری کند.

آرماتور بندی کف سوله چیست؟

آرماتور بندی کف سوله چیست؟

آرماتور بندی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله در عملیات بتن ریزی کف سوله است؛ زیرا تمام نیروهایی که به بتن وارد می شود باید توسط آرماتورها تحمل شوند. به همین دلیل آرماتور بندی باید با توجه و هوشیاری بیشتری انجام شود. نکات مهمی باید در زمان اجرای آرماتورها مدنظر قرار گیرد.

  • در هنگام بتن ریزی کف سوله باید روش اجرای آرماتور و تعداد، قطر و فاصله بین آرماتورها مورد بررسی قرار گیرد.
  • اجتناب از استفاده میلگردهای زنگ زده در عملیات آرماتور بندی
  • عدم استفاده از آرماتورهای آغشته به روغن یا تمیز کردن دقیق این تجهیزات
  • میلگردهای مورد استفاده باید با مفتول‌های ۱ تا ۱/۵  میلی متر بافته شوند.
  • در نظر گرفتن حداقل ۵.۲ سانتیمتر فاصله بین آرماتور و قالب بندی
  • خودداری از برش میلگردهای آرماتور بندی با استفاده از دستگاه‌های جوش؛ زیرا این کار باعث کاهش مقاومت میلگردها می شود.
  • برش میلگردها با دستگاه های مکانیکی برای اینکه برش اصولی‌تر و مطمئن‌تر انجام شود.
  • اجرای عملیات آرماتور بندی و نظارت بر پروژه توسط مهندسان و کارشناسان با تجربه و خبره
  • در کف سوله وسایل سنگین و حساس گذاشته می شود؛ بنابراین باید آرماتور بندی استحکام بالایی داشته باشد تا بتواند هر نوع نیرویی را تحمل کند.
  • صاف کردن میلگردهای خم شده با دستگاه و خودداری از صاف نمودن آن‌ها با چکش یا وسایل کوبنده دیگر
  • فاصله میان میلگردها باید به حدی باشد که بزرگترین سنگ دانه در بتن بتواند به راحتی در بین میلگردها جا به جا شود.
  • بهترین روش برای خم کردن میلگردهای دارای قطر ۱۲ سانتیمتر با دست است.
  • خم کردن میلگردهای بیشتر از ۱۲ سانتیمتر با دستگاه مکانیکی

نکات مهم در نحوه بتن ریزی کف سوله

هنگامی که قصد دارید بتن ریزی کف سوله را به صورت مکانیزه انجام دهید باید نکات مهمی را رعایت کنید.

  • پیاده سازی مراحل و دیتیل کف سازی سوله با بتن توسط افراد با تجربه
  • به کارگیری بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح برای بتن ریزی کف سوله
  • استفاده از وسایل و ماشین آلات مدرن و با کیفیت و استاندارد جهانی مثل دوربین لیزری برای تراز کردن، کاتر، ماله پروانه با استاندارد، قالب ها
  • توجه به آب پاشی برای بتن ریزی کف سوله به منظور بالارفتن استاندارد و کیفیت آن
  • زمان حمل بتن از کارخانه با ماشین میکسر است نباید بیشتر از ۳ تا ۴ ساعت با زمان استفاده از بتن ریزی فاصله داشته باشد.
  • استفاده از ماشین اختلاط میکسر بتن برای مخلوط کردن اصولی و سطح بالا بتن

بتن ماله پروانه؛ بهترین روش برای کف سازی سوله های صنعتی

بهترین شیوه برای عملیات بتن ریزی کف سوله استفاده از بتن ماله پروانه است که در مقایسه با سایر بتن ها می تواند مزایای بسیاری داشته باشد که در ادامه به این مزایا اشاره می کنیم. اما از مهم‌ترین نکات بعد از اتمام اجرای بتن ریزی با بتن ماله پروانه‌ای کف، مرطوب نگه داشتن بتن کف است. برای این کار می توان مقداری آب روی بتن ریخت؛ در این صورت گیرش و مقاومت بسیار بالا می رود مرطوب نگه داشتن بتن باید تا ۷ روز انجام شود.

بهترین روش برای کف سازی سوله های صنعتی

مزیت های بتن ریز کف سوله با بتن ماله پروانه‌ای

انتخاب نوع بتن می تواند تاثیر زیادی در کیفیت کف سازی سوله داشته باشد؛ همان طور که گفتیم بهترین روش برای کف سازی سوله استفاده از بتن ماله پروانه ای است. در ادامه به چند مزیت این روش می پردازیم.

  • در صورت کف سازی سوله های صنعتی با بتن ماله پروانه می توان تا ۵۰ درصد در هزینه های کف سازی صرفه جویی کرد.
  • با استفاده از بتن ماله پروانه‌ای در کف سازی سوله پروژه طبق زمانبندی پیش خواهد رفت و راندمان کار افزایش می یابد.
  • یکی از جزئیات اجرای کف سازی سوله های صنعتی با روش بتن ریزی با بتن ماله پروانه ای تضمین امنیت کارگران است؛ زیرا در صورت اجرای بتن به صورت دستی احتمال ایجاد خطرات فراوانی وجود خواهد داشت.
  • کیفیت و مقاومت نحوه بتن ریزی کف سوله با بتن ماله پروانه ای نسبت به بتن ریزی دستی بسیار بیشتر است.

نحوه بتن ریزی کف سوله در شرایط آب و هوای سرد

در مورد بتن ریزی کف سوله در هوای سرد بهتر است بدانید که در دمای زیر ۵ درجه بتن ریزی کف سوله با ایجاد شرایط خاص امکان پذیر می باشد. البته به طور کلی پیشنهاد می شود در این دما از انجام بتن ریزی کف خودداری شود. چنانچه بتن ریزی در دمای کمتر از ۵ درجه باید انجام شود باید بتوان حرارت بتن را در دمای بیشتر از ۵ درجه نگه داشت. هنگامی که هوا سرد و دما پایین می آید سرعت هیدارسیون در داخل بتن بسیار کم می شود و زمانی که دما به صفر درجه برسد فرآیند هیدارسیون کاملا متوقف می گردد.

با متوقف شدن هیدارسیون داخل بتن، بتن خرد شده و بعد از باز کردن قالب بتن آب می شود. علت این امر تشکیل نشدن خمیر سیمان است؛ زمانی که دمای هوا به کمتر از ۵ درجه می رسد در لحظه مخلوط بتن واکنش بین آب و سیمان با سرعت کمی انجام می شود. در نتیجه این عمل باعث کاهش دوام، استحکام و مقاومت بتن خواهد شد؛ به همین دلیل در این شرایط خاص باید بعد از بتن ریزی کف سوله مراقبت خوبی از بتن ریخته شده صورت گیرد.

هزینه کف سازی سوله های صنعتی

قیمت گذاری بتن ریزی کف سوله به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • یکی از جزئیات اجرای کف سازی سوله های صنعتی توجه به مساحت پروژه است که هر چقدر این مساحت بیشتر باشد هزینه کف سازی نیز افزایش می یابد.
  • ضخامت بتن ریزی معمولا (۱۰،۱۵،۲۰) سانتی متر است؛ ولی هر جه میزان ضخامت بیشتر باشد روی افزایش قیمت کف سازی تاثیر دارد.
  • عامل دیگر در تعیین قیمت کف سازی سوله های صنعتی نوع کفپوش انتخابی است که می تواند شامل اپوکسی، آرملات، بتن ساده، پلی یورتان و بتن رنگی باشد.
  • مکان اجرای پروژه بتن سازی نیز از فاکتورهای مهم در برآورد هزینه بتن ریزی کف سوله است.

از دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت بتن ریزی کف سوله می توان به اجرای علمیات بتن ریزی با ماله پروانه ای یا به صورت دستی، هزینه پمپ وکیوم بتن آماده، تراز لیزری و ماله پروانه ای، هزینه اجرا بتن ریزی با دستگاه های مجیک، هزینه افزودنی‌ های لازم مثل الیاف و فوق روان کننده و هزینه اجرای درز کاتر اشاره کرد. علاوه بر این برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید از دال بتنی برای کفسازی سوله های خود استفاده کنید.

جمع بندی

به فرآیند ریختن بتن در مکان مورد نظر بتن ریزی گفته می شود که برای اجرای آن به تجهیزات مختلف و انجام مراحل گوناگون نیاز است. بتن ریزی در انواع مختلف انجام می شود از متداول ترین آن ها بتن ریزی کف برای سوله ها، پارکینگ ها و محوطه ها می باشد. نحوه بتن ریزی کف سوله به دو روش دستی و با دستگاه میکسر قابل انجام است که روش مکانیزه راحت تر و اقتصادی تر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *