رایــــان پی بتــــن

سقف کوبیاکس چیست؟ اجزا انواع آن + مزایا و معایب {کاربردها}

سقف کوبیاکس
سقف کوبیاکس چیست؟ اجزا انواع آن + مزایا و معایب {کاربردها}
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
سقف کوبیاکس

سقف کوبیاکس از جمله سقف‌ های دال بتنی محبوب است. مزایای زیادی که طراحی و اجرای سقف‌ ها به کمک این روش دارد؛ استفاده از آنها را در پروژه‌های ساختمانی، به‌صرفه، ساده، ایمن و به‌طور کلی ارزشمند کرده است. به‌طور خلاصه سقف کوبیاکس بر اساس دال مجوف دو طرفه بتنی ساخته می‌شود. همچنین قالب‌های پلاستیکی، سیستم مجوف آن را شکل می‌دهد. اما اگر می‌خواهید درباره این سقف‌ها اطلاعات جزئی‌تری به دست آورید؛ با این مقاله طولانی همراه ما باشید.

کوبیاکس و سقف کوبیاکس

کوبیاکس یکی از مدرن‌ترین روش‌های ساختن سقف به شیوه دال بتنی است. این روش اجازه می‌دهد تا سقف سبک‌تر و نازک‌تر اجرا شود. همین ویژگی نیز کمک می‌کند تا امکان اجرای سقف در فضاهای بزرگ‌تر یا به عبارت دیگر دهانه‌ های بلندتر فراهم شده و از سویی در هزینه‌های ساخت صرفه‌ جویی شود. از نظر فنی نیز باید گفت سقف کوبیاکس یک سقف دال مجوف دو طرفه بتنی است؛ که در دل خود قالب‌های پلاستیکی ساخته شده از مواد بازیافتی را جای داده است.

همچنین برای توضیح دقیق‌تر باید گفت دال دو طرفه نوعی دال است که از چهار طرف توسط ستون‌ها و تیرها حفظ می‌شود. این وضعیت کمک می‌کند که این دال یا سقف، قادر باشد تا بار وارد شده را در هر دو جهت افقی و عمومی تحمل کند. به همین دلیل نیز به آن دال دو طرفه می‌گویند. این دال‌ها برای طراحی و اجرای سقف‌هایی با عرض بیشتر از چهار متر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منظور از مجوف بودن نیز همان حفره‌دار بودن این سقف‌های بتنی است. توجه کنید که ویژگی مجوف بودن تنها مختص سقف کوبیاکس نیست و سقف‌هایی با ویژگی دال مجوف با نام‌های یوبوت و بابل دک نیز در این زمینه وجود دارند.

موارد تشریح شده تا اینجا ساختار کوبیاکس را نشان داد. در نظر داشته باشید که از سیستم کوبیاکس می‌توان علاوه بر سقف در سازه‌های دیگری مانند دیوار، ستون و فونداسیون نیز استفاده کرد. بنابراین وقتی در مورد سقف کوبیاکس صحبت می‌کنیم به زبان علمی‌تر به سقف عرشه حبابی پرداخته‌ایم.

سقف توخالی از گذشته تا امروز

سقف توخالی از گذشته تا امروز

اگر با سیستم دال‌های بتنی مجوف آشنا باشید؛ می‌دانید که این مجوف به معنی سوراخ یا حفره‌دار بودن آنهاست. مجوف کردن سقف‌های بتنی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ اما مزیت اصلی و کلی همه آنها یکسان بوده و شامل کوتاه و سبک‌ تر شدن سقف و بار کلی آن بر روی سازه و در نتیجه امکان‌پذیر شدن گسترش سقف و طراحی دهانه‌ های بزرگ‌ تر و فضاهای وسیع‌ ترِ بدون ستون و دیوار باربر است.

نکته جالب آنکه این ویژگی تنها به سیستم‌ های اجرای سقف امروزی تعلق ندارد. در واقع از دوران روم باستان، مهندسان برای طراحی سقف سالن‌ های وسیع و گسترده به مجوف کردن سقف روی می‌آوردند. از اولین نشانه‌های سقف مجوف نیز می‌توان به معبد پانتئون در شهر رم ایتالیا اشاره کرد. در سقف این معبد از جعبه‌هایی تو خالی استفاده شده و همین امر نیز موجب کاهش وزن آن و امکان‌پذیری گسترش سقف در طول و عرض بیشتر شده است.

روند توسعه سقف کوبیاکس

این روش باستانی به دلیل افزایش استحکام مصالح ساختمانی، تقریبا تا چند دهه گذشته به سمت فراموشی می‌رفت. اما از حدود ۳۰ سال پیش دوباره مورد توجه قرار گرفت. در واقع پیشرفت روش‌های قالب‌سازی و بتن‌ریزی موجب شد که امکان استفاده از این روش در شرایط بهتری فراهم شود. این تلاش‌ها که از سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز شده بود؛ با ایده طراحی دال مجوف دو طرفه شکل گرفت.

پس از آن و در سال ۱۹۹۸ میلادی، طراحی سازه بتنی بدون نیاز به میلگردهای برشی اضافی، به کمک دال بتنی مجوف دو طرفه امکان‌پذیر شد. در نهایت در سال ۲۰۰۴ میلادی بود که محصول کمپانی کوبیاکس طراحی و به بازار عرضه شد. بنابراین سقف کوبیاکس نام تجاری دال مجوف دو طرفه است.

سقف‌های کوبیاکس در طول سال‌های گذشته کماکان در حال تغییر و توسعه تکنولوژی خاص خود بوده‌اند. به عنوان مثال در سال در سال ۲۰۰۵ میلادی قالب‌های کروی کوبیاکس با نام ProLine و همچنین قالب‌های ساخته شده از پلاستیک بازیافتی با نام Eco-Line به بازار عرضه شدند.

توسعه سقف کوبیاکس

همچنین در سال ۲۰۰۸ میلادی، قالب‌های Slim-Line کوبیاکس به بازار عرضه شد. این قالب‌ها نیز کروی بوده اما فرمی بیضی داشتند. همین ویژگی موجب شد تا ساخت دال دوطرفه مجوف با ضخامت کمتر ممکن شود. در ادامه روند توسعه، شرکت کوبیاکس در سال ۲۰۱۳ قالب‌های Slim-Line-Click خود را به بازار معرفی کرد.

از پسوند کلیک در انتهای این قالب‌ها، هدف از ساخت آنها تا حدود زیادی مشخص می‌شود. این قالب‌ها در عین داشتن ویژگی‌های قبلی، نصب آسان‌تری داشته و به اصطلاح به شکل کلیکی به یک‌دیگر متصل می‌شوند. از سویی این ویژگی ایمنی را در اجرای کار افزایش داده و همچنین موجب می‌شود که هزینه‌های بازرسی در پروژه‌های بزرگ کاهش یابد. در نهایت در سال ۲۰۱۹ میلادی بود که مدل Cobiax CLS ارائه شد.

CLC اضافه شده به انتهای نام این مدل برگرفته از اصطلاح Concrete Lightweight Structures و به معنای سازه‌های بتنی سبک است. قالب‌های ساخته شده در مدل CLS مکعب مربع هستند. با این حال وقتی در کنار یک‌دیگر چیده می‌شوند؛ حفره‌های داخلی بیضی شکلی ایجاد می‌کنند. قالب‌های CLS از نظر عملکرد، بهترین کیفیت را در میان انواع سقف کوبیاکس دارند.

در نهایت باید گفت شرکت کوبیاکس هدف خود را توسعه این طرح برای افزایش ایمنی و استحکام سازه‌ها، کاهش مصرف بتن و کمک به محیط زیست و کاهش دی اکسید کربن مصرفی در جهان می‌داند. بنابراین هنگام استفاده از سقف کوبیاکس فراموش نکنید که علاوه بر افزایش استحکام سازه و کاهش هزینه‌های خود، به محیط زیست بشر نیز کمک کرده‌اید.

کاربرد سقف کوبیاکس

کاربرد سقف کوبیاکس

مانند هر سیستم سقفی دیگری، مهم‌ترین کاربرد کوبیاکس نیز طراحی سقف در پروژه‌های ساختمانی است. با این حال این سیستم به دلیل ویژگی‌های خاص خود معمولا در پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع به‌صرفه نبودن در پروژه‌ های کوچک و قابلیت استفاده از این سیستم در سقف‌ هایی با دهانه‌های باز، باعث شده تا از این سقف در طراحی سقف پروژه‌ های ساختمانی بزرگی مانند هتل‌ها، کارخانه‌ها، مراکز تجاری، بیمارستان‌ها، سالن‌های ورزشی، ایستگاه‌های حمل و نقل، نمایشگاه‌ها، پروژه‌های مسکونی بزرگ و به‌طور کلی فضاهای عمومی استفاده شود.

اجزای سقف کوبیاکس

مانند اغلب سقف‌های بتنی مجوف، در سقف کوبیاکس نیز از بتن، میلگرد یا مش فولادی، قالب، نگهدارنده، میلگرد سنجاقی و اسپیسر استفاده می‌شود. هریک از این مصالح اولیه در این سقف خاص دارای ویژگی‌ها و نقش خاص خود هستند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

بتن

بتن ماده اصلی مورد استفاده در سقف کوبیاکس است. پس از آماده‌سازی بخش‌های مختلف سقف و قالب‌گذاری، کار بتن‌ریزی انجام شده و بتن تازه فضاهای بین اجزای دیگر سقف را پر می‌کند. در واقع علی‌رغم نقش سایر اجزا در استحکام و تحمل بارهای وارد شده به سقف، اما در این مدل نیز همچنان بتن وظیفه اصلی را در تحمل بار در این سقف‌ها دارد.

میلگرد یا مش فولادی

میلگردها در سقف کوبیاکس نقش مش فولادی داشته و در رو و زیر قالب‌های کوبیاکس قرار می‌گیرند. همچنین وجود مش‌ها و جانمایی آنها، مبنای قرار دادن قالب‌های کوبیاکس است. در نهایت وجود میلگرد در بتون موجب بهبود مقاومت کششی و فشاری سقف می‌شود.

قالب

قالب کوبیاکس نقطه تفاوت اصلی این سقف‌ها با سایر سقف‌های دوطرفه مجوف بتنی است. این قالب‌ها دارای انواع مختلفی هستند؛ اما ویژگی اصلی آنها پلاستیکی و توخالی بودن آنها است. این قالب‌ها از نظر شکلی در مدل‌های کروی، بیضی و مربعی ساخته می‌شوند.

نگهدارنده

نگهدارنده همان قفسه‌ای است که از میله‌های فولادی ساخته شده و قالب‌های کوبیاکس را در درون خود و در کنار یک‌دیگر حفظ می‌کند. این بخش نیز توسط میلگرد ساخته شده و به مش فولادی قرار گرفته در بالا و پایین قالب متصل می‌شود.

میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی یا قلاب دوخت، یک میله فولادی خم‌شده است که علاوه بر اتصال مش‌های بالایی و پایینی، عملکرد دال در برابر بارهای جانبی را نیز بهبود می‌بخشد. این میلگردها برای اتصال و فیکس کردن ردیف‌های مجاور ماژول‌های کوبیاکس نیز استفاده می‌شوند.

اسپیسر

در نهایت اسپیسر ابزاری برای فاصله‌گذاری در بخش‌های مختلف قالب است. این مصالح از جنس پلاستیک،  چوب یا فلز ساخته می‌شود. از اسپیسر برای فاصله‌سازی میان کف و سقف با مش پایین و بالا استفاده می‌شود. وجود اسپیسر اجازه می‌دهد تا ارتفاع قالب و سایر اجزای سقف کوبیاکس بر اساس نیاز طرح تعیین شود.

انواع قالب کوبیاکس

انواع قالب کوبیاکس

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم؛ سقف‌های کوبیاکس دارای سه مدل مختلف هستند. در این بخش این مدل‌ها را با جزئیات بیشتری در مورد ویژگی‌های آنها معرفی می‌کنیم.

قالب Cobiax Eco-Line

این قالب با نام Cobiax EL نیز شناخته می‌شود. همچنین این مدل از نظر شکلی، فرم کروی دارد. در واقع این قالب قدیمی‌ترین قالب ساخت شرکت کوبیاکس است. به همین دلیل علی‌رغم مزایای بسیار، از نظر ضخامت سقف نسبت به سایر قالب‌ها امتیاز کمتری می‌گیرد. بنابراین اگر کم بودن ضخامت سقف موضوع شما نیست؛ می‌توانید برای طراحی سقف‌های عریض و گسترده روی این قالب کوبیاکس حساب باز کنید.

همچنین از آنجا که از این قالب به کرات در طول دهه‌های گذشته و در پروژه‌های بزرگ و کوچک مختلف استفاده شده است؛ می‌توان گفت عملکرد آن کاملا تایید شده و همچنین روش ساخت آن برای اغلب کارگران ساختمانی آشناتر است.

از نظر عملکردی نیز می‌توانید در جدول زیر مشخصات دقیق‌تر این قالب را بیابید:

خصیصه

توضیحات

کاهش بتن

۱۱۵ تا ۱۹۱ لیتر بر مترمربع

کاهش بار

۲۸۶ تا ۴۷۷ کیلوگرم بر مترمربع

کاهش دی اکسید کربن

۰.۰۲۴ تا ۰.۰۴ تن بر مترمربع

ارتفاع فضای خالی

۲۷ تا ۴۵ سانتی‌ متر

ارتفاع نگهداری

۲۷.۵ تا ۴۵.۷ سانتی‌ متر

ضخامت دال

‍۴۰ تا ۷۵ سانتی‌ متر

قالب Cobiax Slim-Line

قالب Cobiax Slim-Line

این قالب که با نام Cobiax SL نیز شناخته می‌شود؛ دارای فرم بیضی است. این فرم در مقایسه با کروی دارای مزایای مهمی است. در درجه اول این قالب‌ها حمل و نقل و اجرای ساده‌تری دارند. همچنین به دلیل بیضی بودن امکان طراحی سقف کوبیاکس با ضخامت کمتر را فراهم می‌کند. از نظر اجرا قالب‌های بیضی دو تکه بوده و ۶ تا ۷ قالب دو تکه به کمک دو نگهدارنده فولادی، هر ماژول سقف کوبیاکسِ ساخته شده بر این اساس را تشکیل می‌دهد.

در جدول زیر می‌توانید با خصیصه‌ها و ویژگی‌های این قالب، به عنوان نسل دوم قالب‌های کوبیاکس آشنا شوید:

خصیصه

توضیحات

کاهش بتن

۵۳ تا ۱۳۵ لیتر بر متر مربع

کاهش بار

۱۳۲ تا ۳۳۷ کیلوگرم بر متر مربع

کاهش دی اکسید کربن

۰.۰۱۱ تا ۰.۰۲۸ تن بر متر مربع

ارتفاع فضای خالی

۱۰ تا ۲۶ سانتی‌ متر

ارتفاع نگهداری

۱۲ تا ۲۸ سانتی‌ متر

ضخامت دال

‍۲۲ تا ۵۶ سانتی‌ متر

قالب Cobiax CLS

قالب Cobiax CLS

آخرین نسل قالب‌های کوبیاکس که در عمل مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی قرار می‌گیرد؛ نسل سوم یا Cobiax CLS است. ساختار این قالب‌ها ترکیبی از مربع و بیضی است. در واقع با ترکیب قالب‌های مربعی، حفره‌های بیضی شکل ساخته می‌شود. این ویژگی کمک کرده است که علاوه بر مزایای قالب‌های نسل دوم، در این نسل ویژگی‌های بسیاری، از جمله ایمنی، عملکرد، قابلیت نصب، جابه‌جایی و… بهبود یابد. به عنوان مثال در این نسل دیگر نیازی به استفاده از نگهدارنده فولادی نیست و همچنین ضخامت سقف به میزان دل‌خواه قابل تنظیم است.

در نهایت با بررسی خصیصه‌ها و توضیحات نسل سوم قالب کوبیاکس در جدول زیر و مقایسه با جداول قبلی، بهبودهای آن در بخش‌های مختلف را خواهید دید.

خصیصه

توضیحات

کاهش بتن

۴۶ تا ۲۵۹ لیتر بر متر مربع

کاهش بار

۱۱۴ تا ۶۴۹ کیلوگرم بر متر مربع

کاهش دی اکسید کربن

۰.۰۱ تا ۰.۰۵۴ تن بر متر مربع

ارتفاع فضای خالی

۸ تا ۵۶ سانتی‌ متر

ارتفاع نگهداری

۱۱ تا ۵۹ سانتی‌ متر

ضخامت دال

‍۲۰ تا ۸۰ سانتی‌ متر

مزایای سقف کوبیاکس

مزایای سقف کوبیاکس

تا این جای مقاله به صورت جسته و گریخته به مزایای سقف کوبیاکس اشاره کرده‌ایم. اما در این بخش به صورت اختصاصی مزایای این سقف را بررسی می‌کنیم. هرکدام از این موارد می‌تواند برای یکی از ذی‌نفعان، از طراح و معمار گرفته تا سازنده و پیمانکار و عموم جامعه مفید باشد. در ادامه فهرستی از این مزایا ذکر شده است.

  • تولید دی اکسید کربن کمتر : در واقع هرچه بتن کمتری مصرف شود؛ میزان دی اکسید کربن کمتری نیز تولید می‌شود. به‌طور میانگین سقف کوبیاکس می‌تواند این میزان را ۲۰ درصد کاهش دهد.
  • صرفه‌ جویی در مصرف انرژی : مصرف مصالح کمتر و استفاده از پلاستیک بازیافتی، موجب شده تا این روش موجب کاهش ۲۲ درصدی مصرف انرژی شود.
  • طراحی آزادانه : سقف کوبیاکس محدودیت‌های سازه‌ای کمتری داشته و دست معمار را برای طراحی دهانه‌های عریض‌تر باز می‌کند.
  • کاهش مصرف مصالح : مجوف بودن و ضخامت کمتر سقف کوبیاکس، موجب کاهش مصرف مصالح می‌شود.
  • کم شدن تعداد ستون‌ها : هرچه دهانه بازتری قابل اجرا باشد؛ نیاز به ستون کمتر می‌شود. استفاده بهتر از فضای داخلی و باز شدن دست طراح از مزایای این ویژگی است.
  • صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها : با توجه به موارد گفته شده و صرفه‌جویی در مصرف مصالح، هزینه‌های ساخت این سقف در پروژه‌های بزرگ در مقایسه با سایر سیستم‌ها کمتر است.
  • سرعت اجرای بالا : ماژولار بودن و مشخص بودن روش اجرا، سرعت اجرای این سازه را بهبود می‌دهد.
  • امکان تغییر کاربری : سقف کوبیاکس اجازه می‌دهد تا بتوان با هزینه کم، کاربری یا نقشه داخلی یک ساختمان را تغییر داد.
  • تعداد طبقات بیشتر : از آنجا که سقف کوبیاکس ضخامت کمتری دارد؛ در ساختمان‌های بلند مرتبه از ارتفاع ساختمان کم کرده و این موضوع امکان ساخت طبقات بیشتر را (از نظر مجوزهای قانونی) فراهم می‌کند.
  • ثبات شکل سقف : وزن پایین دال بتنی کوبیاکس موجب می‌شود که تغییر شکل آن در طول زمان کمتر شود.
  • بار کمتر به فونداسیون و سازه : سبک‌تر بودن و توزیع مناسب‌تر بار در سقف کوبیاکس موجب می‌شود تا بار کمتری به فونداسیون و سازه از سمت سقف وارد شود.
  • مقاومت برابر زلزله : این سقف‌ها در برابر بارهای دینامیکی مقاومت بیشتری داشته و به همین دلیل در برابر زلزله مقاوم‌تر هستند.

معایب سقف کوبیاکس

معایب سقف کوبیاکس

مانند هر روش دیگری سقف‌های کوبیاکس نیز علی‌رغم همه مزایا، دارای معایبی هستند. البته در اکثر موارد، این معایب اثری بر انتخاب کوبیاکس ندارد. با این حال در موارد معدود ممکن است وجود این معایب اثرگذار باشد. به هر طریق در ادامه لیستی از معایب سقف کوبیاکس را آورده‌ایم.

  • به‌صرفه نبودن در پروژه‌های کوچک و گاهی حتی متوسط
  • حمل دشوار ماژول‌های نیمه پیش ساخته به محل پروژه و نیاز به جرثقیل برای نصب آن
  • هنوز استاندارد ملی ایران درباره روش طراحی بر اساس این سقف ارائه نشده و همچنین آیین‌نامه معتبر داخلی در این زمینه وجود ندارد.

روش کار سقف کوبیاکس

انواع سقف بتنی کوبیاکس بر اساس روشی خاص و مفهومی به نام X-Zone (ناحیه اکس) کار می‌کند. بطور خلاصه منظور از ناحیه اکس، فضای بین دو قالب کوبیاکس است. این فضا که با بتن‌ریزی پر می‌شود؛ باید بر اساس محاسبات دقیق فرم داده شود؛ تا بتواند بار وارده بیشتری را تحمل کند. در تمامی نسل‌های سقف کوبیاکس نیز این مسئله مورد توجه بوده و یکی از اهداف این شرکت بهبود ساختار این ناحیه برای افزایش عملکرد دال بتنی و کاهش مصرف میلگرد در آن بوده است.

از سویی می‌توان گفت بهینه‌ سازی ناحیه اکس، بخش تخصصی کار کوبیاکس است. در واقع سیستم‌ های متعددی برای طراحی دال بتنی مجوف وجود دارد. با این حال تمرکز همه آنها بر روی بهینه‌ سازی فضای خالی یا مجوف ایجاد شده توسط قالب است. در حالی که کوبیاکس بر بهبود فضای بین قالب‌ها و در واقع همان دال بتنی نیز متمرکز است. به عنوان مثال یکی از علل استفاده از قالب‌های کروی و بیضوی در کوبیاکس در مقایسه با قالب‌های مربعی مورد استفاده در سقف‌های وافل همین موضوع است.

روش اجرای سقف کوبیاکس

سقف‌های کوبیاکس اجرای پیچیده‌ای ندارند. با این حال رعایت استانداردهای مختلف و دقت در اجرای مراحل کار برای رسیدن به نتیجه مناسب بسیار مهم است. به‌طور کلی روش اجرای سقف کوبیاکس را می‌توان در چند مرحله تشریح کرد. در این بخش به‌طور خلاصه با این مراحل آشنا می‌شوید.

  • آماده‌سازی و قالب‌بندی سقف
  • آرماتوربندی کف
  • آماده‌سازی و نصب قالب‌ های کوبیاکس
  • آرماتوربندی بالای قالب‌ ها
  • بتن‌ریزی سطح اول
  • بتن‌ریزی سطح دوم

آماده‌ سازی و قالب‌ بندی سقف

در اولین قدم فضای سقف برای نصب مصالح مختلف و سپس بتن‌ریزی آماده‌سازی می‌شود. به این مرحله قالب‌بندی سقف نیز می‌گویند. در این مرحله با استفاده از قالب‌های چوبی، مدولار یا مدل‌های دیگر، قالب بتن‌ریزی سقف ساخته می‌شود. سپس این قالب‌ها را به کمک تیرهای نگهدارنده و شمع‌بندی تقویت کرده تا فضایی ایمن و راحت برای فعالیت کارگران و اجرای سقف کوبیاکس فراهم شود.

آرماتوربندی کف

در مرحله بعد آرماتوربندی کف باید اجرا شود. در این مرحله کف سقف، به کمک مش‌های فولادی اجرا می‌شود. شکل مش‌ها بسته به طرح می‌تواند متفاوت باشد. با این حال طراحی آن باید به شکلی باشد که در فاصله بین دو قالب مجاور، حداقل یک میلگرد قرار بگیرد.

آماده‌ سازی و نصب قالب‌ های کوبیاکس

در این مرحله زمان چینش قالب‌های کوبیاکس است. در اغلب موارد و به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ، تعدادی قالب در کنار یک‌دیگر به شکل یک ماژول در آمده و به یک‌دیگر متصل شده، سپس به کمک جرثقیل یا تجهیزات مناسب دیگر، به محل مدنظر برده شده و توسط تکنسین‌ها نصب می‌شود.

همچنین مهم است که بدانید ماژول‌های کوبیاکس در دو سبک برجا و نیمه پیش‌ساخته اجرا می‌شوند. در مدل برجا نگهدارنده فولادی به همراه قالب‌های پلاستیکی در محل پروژه نصب شده و همچنین جانمایی ماژول بر اساس طرح و به صورت دستی انجام می‌شود.

در حالی که در حالت نیمه پیش‌ساخته، پنل‌های کامل به محل پروژه منتقل می‌شوند. به عبارت دیگر این پنل‌های کامل شامل قالب پلاستیکی، نگهدارنده فولادی و حتی لایه اول بتن‌ریزی است. در واقع این ماژول‌های نیمه پیش‌ ساخته در کارگاهی جداگانه آماده شده و به محل پروژه منتقل می‌شود. هزینه بالاتر، نیاز به تجهیزات ویژه برای انتقال ماژول‌ ها به سقف طبقات و سرعت بیشتر اجرا از ویژگی‌ های این سیستم است.

آرماتوربندی بالای قالب‌ ها

مرحله بعدی آرماتوربندی بالای قالب است. برای این کار باید مش فولادی بالایی جای‌گذاری شود. این کار هم از طریق ثابت کردن مش به کمک بستن آن به نگهدارنده فولادی انجام می‌شود. این کار از این نظر حساس است که باید جای قالب‌ها کاملا ثابت شود تا در هنگام بتن‌ریزی جابه‌جا نشوند. استفاده از سیم‌های فولادی برای اتصال به مش زیرین و استفاده از میلگرد سنجاقی برای مش بالایی در این مرحله کمک‌کننده است.

بتن‌ریزی سطح اول و دوم

بتن‌ ریزی سقف کوبیاکس در دو مرحله انجام می‌شود. این کار کمک می‌کند تا احتمال جا به‌ جایی و به‌خصوص بالا آمدن ماژول‌ های کوبیاکس کمتر شود. در این مرحله سقف تا ارتفاعی حدود ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر بتن‌ ریزی می‌شود. در این مرحله فرآیند بتن‌ ریزی مانند سایر مدل‌ های بتن‌ ریزی انجام می‌شود.

به عنوان مثال متراکم کردن، پر کردن و یک‌دست کردن بتن به کمک ویبراتور در اینجا نیز انجام می‌شود. همچنین در اینجا نیز روش پمپ و لوله برای بتن‌ریزی کاربرد دارد. هرچند در پروژه‌ های بزرگ، استفاده از تجهیزات حرفه‌ ای‌ تر توصیه می‌شود. از سویی فراموش نکنید که در ماژول‌های نیمه پیش‌ساخته، از آنجا که مرحله اول بتن‌ریزی در کارخانه انجام شده است؛ بتن‌ریزی در محل پروژه تنها در یک مرحله انجام می‌شود.

مرحله دوم بتن‌ریزی را می‌توان پس از گیرش مناسب مرحله اول انجام داد. طبیعتا این موضوع نیز به زمان‌بندی خشک شدن سطح اول بستگی دارد.

الزامات اجرایی طراحی سقف کوبیاکس

بر اساس استانداردهای معرفی شده، هنگام اجرای سقف کوبیاکس الزمات اجرایی مختلفی را باید رعایت کرد. در این بخش فهرستی از این الزامات درج شده است.

  • بتن به کار رفته در سقف کوبیاکس باید دارای مقاومت فشاری برابر با ۲۰ تا ۵۵ مگاپاسکال باشد. مقدار دقیق این عدد نیز بر اساس ضخامت سقف و طول دهانه مدنظر تعیین می‌شود.
  • در ماژول‌های Cobiax El فاصله مرکز به مرکز ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر و در ماژول‌های Cobiax SL این عدد ۳۵ سانتی‌متر است.
  • عناصر نگهدارنده ماژول ابتدا باید بدون قالب پلاستیکی جانمایی شوند. این کار با هدف ثابت کردن و نگه داشتن مش بالایی در نواحی توپر سقف است.
  • استفاده از اسپیسر بین مش بالایی و پایینی و قالب توصیه می‌شود.
  • برای اطمینان از خشک شدن بتن سطح اول، انجام آزمایش میلگرد ضروری است. این آزمایش ساده با فشار دادن نوک یک میلگرد بر روی سطح بتن انجام می‌شود. اگر میلگرد به داخل بتن نفوذ کرد؛ هنوز به اندازه کافی خشک نشده است. در غیر این صورت می‌توان مرحله دوم بتن‌ریزی را انجام داد.
  • برش ماژول به اندازه مورد نیاز در صورت بیشتر بودن طول آن از طول محل اجرا ضروری است.
  • ایجاد هرگونه فاصله بین محورهای افقی دو قالب ممنوع است.
  • روش اجرای ماژول‌های کوبیاکس باید با طرح آرماتوربندی کف و روش شبکه‌بندی آن هماهنگ باشد.

قیمت سقف کوبیاکس

مانند قیمت نیوجرسی، قیمت سقف کوبیاکس نیز بیش از هرچیز به هزینه بتن و میلگرد بستگی دارد. با این حال در کنار مصالح مورد استفاده، مواردی مانند نیروی انسانی، هزینه‌های حمل و نقل و اجرای کار نیز در سقف کوبیاکس محسوس است. به همین دلیل نیز در اغلب موارد قیمت سقف کوبیاکس در پروژه‌های کوچک و متوسط به‌صرفه نیست. در حالی که در پروژه‌های بزرگ، به دلیل مزایای مختلف و صرفه‌جویی‌های متعدد، اجرای این روش در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *