رایــــان پی بتــــن

نیوجرسی بتنی چیست؟ مزایا معایب و کاربردهای انواع بلوک نیوجرسی

نیوجرسی بتنی چیست
نیوجرسی بتنی چیست؟ مزایا معایب و کاربردهای انواع بلوک نیوجرسی
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
نیوجرسی بتنی چیست

انواع نیوجرسی بتنی به‌منظور جداسازی مسیر‌های عبور و مرور خودرو‌ها به‌کار می‌آیند. این موانع با نام‌های مختلفی مثل دیوار جرسی، دست‌انداز جرسی یا به انگلیسی (new jersey concrete) نیز شناخته می‌شوند. این دیواره‌ها نقش به‌سزایی در کاهش تصادف‌ها و آسیب خودرو‌ها در جاده‌ها دارند.

تولیدکننده‌ها انواع دیواره‌های جرسی را با اهداف مختلف و در سایزبندی‌های متفاوتی تولید می‌کنند. بنابراین امکان استفاده از آنها در انواع مسیر‌ها و جاده‌ها وجود دارد. این موانع از سال ۱۹۵۰ به دنیا عرضه شدند و هم‌اکنون جزء پرطرفدارترین عضو‌های بتنی در صنعت راه‌سازی هستند.

موانع جرسی نسبت به انواع موانع دیگر برای جاده‌ها عملکرد بهتر و مطلوب‌تری دارند. این موانع از دوام و ماندگاری بالایی برخوردارند و تا مدت‌ها بدون آسیب کارکردشان را حفظ می‌کنند.

آیا انواع نیوجرسی بتنی را می‌شناسید؟ هر کدام از این موانع در چه موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند؟ کاربرد آنها چیست و چه مزیت‌هایی دارند؟ با رایان پی بتن تولیدکننده انواع نیوجرسی های بتنی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع نیوجرسی بتنی به دست آورید.

انواع نیوجرسی بتنی

انواع نیوجرسی بتنی از لحاظ جنس

بعد از سال ۱۹۵۰ که موانع نیوجرسی در ایالت نیوجرسی ایالات متحده ساخته شدند، این بتن‌ها به ‌مرور کاربرد بیشتری در صنعت راه‌سازی پیدا کردند.

با گذشت بیشتر از ۷۰ سال از ساخت این موانع، هم‌اکنون تولیدی‌ها نیوجرسی‌ها را در جنس و مدل‌های مختلفی تولید می‌کنند که در ادامه انواع آنها را از لحاظ جنس توضیح می‌دهیم:

  • نیوجرسی بتنی سیمانی: به این نوع از موانع، بتن ترافیکی می‌گویند که در توقف خودرو‌ها کاربرد زیادی دارد. دیواره‌های جرسی سیمانی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.
  • بتن نیوجرسی پلاستیکی: دیواره‌های جرسی پلاستیکی نیز اندازه‌های مختلفی دارند و در موقعیت‌های زیادی به‌کار می‌آیند. مهمترین کاربرد این موانع نیز ایجاد مانع موقت بین جاده‌ها است. تولیدکننده‌ها معمولاً داخل این نوع از دیواره‌ها را با آب پر می‌کنند تا مقاومت و استحکام کافی را به‌دست بیاورند.

انواع بتن نیوجرسی از لحاظ ابعاد

دست‌انداز‌های جرسی از لحاظ ابعاد نیز انواع مختلفی دارند. در واقع تولیدکننده نقشه نیوجرسی بتنی را بر اساس اندازه‌ها و ابعاد خاصی طراحی می‌کند. در ادامه قصد داریم انواع این موانع را از لحاظ ابعادشان بررسی کنیم:

نیوجرسی بتنی کوچک شهری

نیوجرسی بتنی کوچک یا مینی نیوجرسی ها معمولاً برای تفکیک محوطه برای انجام پروژه‌های شهرداری کاربردی هستند. این دیواره‌ها مسیر‌ها و جاده‌های داخل شهر را از یکدیگر جدا می‌کنند و تاثیر زیادی در تفکیک مسیر عبورومرور وسایل‌نقلیه نیز دارند.

روی دیواره‌های جرسی کوچک شهری شیارهایی وجود دارد که مجری پروژه از میان آنها میلگرد‌هایی را عبور می‌دهد.

شهرداری‌ها به‌منظور هدایت وسایل نقلیه روی این موانع شبرنگ نیز نصب می‌کنند.

نیوجرسی مفصلی

نیوجرسی مفصلی

انواع نیوجرسی مفصلی یا مفصل‌دار با قالب‌های بین ۱ تا ۶ متر تولید می‌شوند و در افزایش امنیت معابر و جداسازی خطوط ترافیکی از یکدیگر کاربرد دارند. این نیوجرسی‌ ها دارای اتصالات جانبی نیز هستند که تولیدکننده‌ها از آنها به‌منظور نصب یکنواخت موانع در کنار یکدیگر استفاده می‌کنند.

با استفاده از نیوجرسی‌ های مفصلی در جاده‌ ها میزان خسارت‌ها به حداقل می‌رسد و حوادث جانی و مالی نیز کمتر می‌شوند. این نیوجرسی‌ ها نور‌های خودرو‌هایی را که در لاین دیگر هستند نیز کاهش و دقتتان را در رانندگی افزایش می‌دهند.

نیوجرسی 3 متری ارتفاع 110

نیوجرسی ۳ متری ارتفاع ۱۱۰

یکی دیگر از انواع دیوار‌های جرسی، نیوجرسی‌ های ۳ متری هستند که از آنها به‌منظور ایجاد مانع در اماکن، جداسازی محوطه‌ها در کارخانه‌ها، جداسازی خطوط از یکدیگر و … استفاده می‌شود.

نیوجرسی ۳ متر ارتفاع ۸۰

یکی از سنگین‌ترین انواع نیوجرسی‌ های بتنی، دیواره‌های ۳ متری با ارتفاع ۸ سانتی‌متر و عرض پاشنه ۶۰ سانتی‌متر هستند که ۱.۲ تن وزن دارند.

از این دیواره‌ها معمولاً در دوربرگردان‌ها و پروژه‌های جداسازی محیط سبز از خیابان‌ها استفاده می‌شود. همچنین این بتن‌ها به‌عنوان حفاظ در کنار خیابان‌ها نیز به کار می‌آیند.

نیوجرسی ۲ متری ارتفاع ۸۰

نیوجرسی‌ های ۲ متری معمولاً در پروژه‌های احداث فضای سبز در خیابان‌ها استفاده می‌شوند. این دیواره‌ها برای کاهش خطر تصادف در جاده‌ها نیز کارایی دارند. از جمله قابلیت‌های دیگر نیوجرسی‌ های ۲ متری می‌توان به جداسازی مسیر‌های فرعی و کاهش نور خودرو‌ها حین رانندگی اشاره کرد.

ابعاد این نیوجرسی‌ ها از لحاظ طول ۲ متر، عرض ۴۵ سانتی‌متر و ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر است.

نیوجرسی 1 متری

نیوجرسی ۱ متری

مهمترین کاربرد انواع نیوجرسی‌ های ۱ متری در جداسازی معابر از یکدیگر است. انواع این مدل با وزن ۵۰۰ کیلوگرم تولید می‌شوند.

ابعاد این دیواره‌ها از لحاظ طولی ۱ متر، ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر و عرض پاشنه نیز ۸۰ سانتی‌متر است.

مزیت های انواع بتن نیوجرسی

علاوه‌بر قدرت و دوام بالا، این موانع چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارند؟ چرا صنعتگران نسبت به استفاده از انواع دیواره‌های جرسی نسبت به موانع دیگر رغبت بیشتری از خود نشان می‌دهند؟ در ادامه لیستی از مهمترین مزیت‌های انواع این دیواره‌ها را لیست می‌کنیم:

  • ایجاد فاصله بین محل عبورومرور عابرین پیاده با خیابان‌ها
  • هدایت جریان سیلاب‌ها
  • جداسازی محیط پارکینگ‌ها
  • جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی
  • بستن معابر
  • ایجاد مسیر‌های دوربرگردان
  • استفاده در جاده‌های کوهستانی برای جلوگیری از سقوط خودرو‌ها
  • ایجاد مرز بین باغ‌ها، زمین‌ها و …
  • جداسازی ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی
  • جداسازی محیط‌های کارگاه‌های تولیدی و صنعتی

مواد تشکیل دهنده بلوک نیوجرسی بتنی

مواد تشکیل دهنده بلوک نیوجرسی بتنی

همان‌طور که گفتیم بتن نیوجرسی به‌طور کلی در دو جنس پلاستیکی و بتنی موجود است. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به سوال نیوجرسی یا بلوک نیوجرسی چیست پاسخ دهیم؛ باید به بررسی دقیق‌تر جنس و مواد تشکیل دهنده آنها بپردازیم.

در مورد نیورجسی های بتنی، مانند انواع دال بتنی، طبیعتا اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده بتن است. این بتن باید در دمای ۵ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد ساخته شود؛ تا از حداکثر مقاومت تنشی، کششی و ضربه‌ای برخوردار باشد. همچنین این بلوک‌ها تنها از بتن ساخته نشده‌اند. بلکه در ساختار آنها از فولاد نیز استفاده می‌شود؛ تا مقاومت بیشتری داشته باشند.

البته بتن آماده شده برای ساخت نیوجرسی خیابان مانند سایر بتن‌ ها از جمله انواع دال بتنی از مواد اولیه اصلی آب، شن و ماسه ساخته می‌شود. با این حال این بتن هنگام ساخت حتما باید ویبر شده و از سویی در صورت استفاده از روان کننده در فرآیند ساخت آن، حتما اسلامپ بالایی را برای آن در نظر گرفت. این موارد کمک می‌کند تا محصول نهایی از استحکام و دوام بالاتری برخوردار باشد.

مواد تشکیل دهنده بلوک نیوجرسی پلاستیکی

بلوک‌های پلاستیکی در واقع در دو نوع اصلی پلاستیک و پلی اتیلن ساخته می‌شوند. با این حال در بازار به همه آنها به‌طور کلی پلاستیکی گفته می‌شوند. نیوجرسی‌ های پلاستیکی طبیعتا از وزن بسیار کمتری برخوردار بوده و اجازه می‌دهند تا با پر شدن توسط آب از وزن بالاتری برخوردار باشند.

این پر و خالی کردن ساده با آب، استفاده از آنها را در شرایط مختلف ساده‌تر کرده است. بلوک‌های پلی اتیلن نیز از جنس پلی اتیلن بوده که باز هم بسیار سبک‌تر از بتن است. این بلوک‌ها را نیز به شکل تو خالی می‌سازند. البته در اغلب موارد داخل آنها را با خاک پر می‌کنند.

بد نیست بدانید که پلی اتیلن نوعی پلیمر است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. این ماده شیمیایی در واقع یکی از مشتقات نفت بوده و محصول صنایع پتروشیمی است. قابلیت ذوب شدن ساده با گرما و تغییر شکل سریع به حالت جامد، موجب شده تا از این ماده مانند پلاستیک، در صنایع گوناگون و تولید محصولات مختلف استفاده شود.

به پلیمرهای مورد استفاده برای ساخت انواع بلوک نیوجرسی نیز پلیمر گرمانرم می‌گویند. بلوک‌های پلی اتیلن علاوه بر سبک بودن، از مقاومت خوبی در شرایط محیطی خاص، مانند آب و هوای مرطوب برخوردار بوده و در مقایسه با بلوک‌های بتنی ساده‌تر تمیز شده و از نظر ظاهری زیباتر هستند.

روش‌ های تولید بتن نیوجرسی

روش‌ های تولید بتن نیوجرسی

بلوک‌های نیوجرسی پلاستیکی و پلی اتیلن روش ساخت ساده‌ای دارند. در واقع این بلوک‌های توخالی مانند هر وسیله پلاستیکی دیگری، بر اساس یک قالب تکراری و ذوب ماده اولیه از طریق گرما دادن و سپس سرد کردن تولید می‌شوند. اما در مورد روش تولید بتن نیوجرسی کمی جزئیات بیشتری وجود دارد.

در واقع هر کارگاه یا کارخانه تولید بتن نیوجرسی ممکن است روش خود را برای انجام این کار داشته باشد. همین‌طور نوع بلوک تولیدی نیز بر این موضوع موثر است. به عنوان مثال بلوک مینی نیوجرسی بتنی در مقایسه با بلوک‌های بزرگ‌تر با روش‌های ساخت ساده‌تر نیز قابل اجرا هستند. در ادامه برای اینکه پاسخ دقیق‌تری برای سوال نیوجرسی یا بلوک نیوجرسی چیست داشته باشیم؛ روش‌های تولید نیوجرسی بتنی را مرور می‌کنیم.

روش سنتی تولید بلوک نیوجرسی

در روش سنتی، بلوک‌های نیوجرسی بدون استفاده از قالب و گاهی با بهره بردن از قاب‌های چوبی ساخته می‌شد. مشابه این روش را هنوز هم در اجرای ستون‌های بتنی در ساختمان‌ها مشاهده می‌کنید. با این حال امروزه این روش برای تولید بلوک نیوجرسی بتنی منسوخ شده است. در واقع از آنجا که روش‌های دیگر سریع‌تر، ساده‌تر و دارای نتیجه نهایی بهتری هستند؛ دیگر این روش مورد توجه کارگاه‌های تولید نیوجرسی نیست.

روش در محل

در روش در محل یا درجا، تولید بلوک‌های بتنی نیوجرسی در محل مورد استفاده انجام می‌شود. گاهی این روش برای محل‌هایی که به تعداد بسیار زیادی بلوک نیاز است؛ مثلا در جاده‌ها منطق اقتصادی دارد. در واقع می‌توان گفت این روش ترکیبی از روش سنتی و مدرن است. به عبارت دیگر در این روش امکانات حرفه‌ای کارخانه وجود ندارد؛ با این حال تولید بلوک در محل مزایایی دارد که استفاده از این روش را توجیه‌پذیر می‌کند.

روش اتوماتیک

طی این روش همان‌طور که از نام آن پیداست تمامی مراحل ساخت بلوک بتنی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. البته برای انجام این کار ماشین آلات پیشرفته نیاز است. همچنین در بعضی موارد در این روش مرحله بتن ریزی به صورت دستی انجام می‌شود.

بتن ریزی برعکس

در این روش قالب نیوجرسی به صورت برعکس قرار گرفته و بتن از کف نیوجرسی به آن تزریق می‌شود. این روش برای تزریق بتن ساده‌تر بوده و نمای ظاهری بلوک نیوجرسی ساخته شده نیز زیباتر است. با این حال پس از تزریق و خشک شدن بتن، نیاز به فعالیت بیشتر جرثقیل برای برگرداندن بلوک است.

بتن ریزی ایستاده

با این روش قالب بلوک نیوجرسی دقیقا در حالت صحیح خود قرار می‌گیرد. بنابراین پس از خشک شدن جابه‌جایی اولیه کمتری در محیط کارگاه نیاز است. به همین دلیل این روش در ساخت بلوک در محل نیز کاربرد دارد. امروزه این روش از سایر روش‌ها متداول‌تر است.

در نهایت بر اساس روش انتخابی توسط هر کارخانه یا کارگاه، تولید نیوجرسی کیفیت و هزینه تمام شده متفاوتی خواهد داشت. به همین دلیل نیز روش ساخت می‌تواند قیمت نیوجرسی موثر باشد.

انواع اتصالات در بلوک نیوجرسی

در ادامه موضوع نیوجرسی بتنی چیست می‌خواهیم شما را با انواع اتصالات در بلوک نیوجرسی آشنا کنیم.

بلوک‌های نیوجرسی بر اساس نوع جنس، محل استفاده و روش ساخت، دارای سبک اتصال متفاوتی هستند. به عنوان مثال نیوجرسی جاده روش اتصال متفاوتی با نیوجرسی پلاستیکی مورد استفاده در پارکینگ‌ها دارد. با این حال به‌طور کلی می‌توان دو روش اتصال را برای انواع نیوجرسی متصور بود.

اتصال مفصلی روش متداولی در نیوجرسی بتنی است که در آن از میلگرد به عنوان مفصل برای اتصال چندین نیوجرسی استفاده می‌شود. در این روش نیوجرسی ساخته شده باید سوراخ مناسب عبور میلگرد را داشته باشد. روش اتصال دیگر در نیوجرسی‌ها، به خصوص مدل‌های پلاستیکی و پلی اتیلن، استفاده از نری و مادگی است. در واقع در این حالت قالب‌های نیوجرسی دارای نری و مادگی در دو طرف خود بوده و از این طریق با بلوک کناری جفت می‌شوند.

ایمنی جاده ها را به بتن‌های نیوجرسی بسپارید

با خواندن این مطبی متوجه شدید که انواع بتن نیوجرسی در افزایش ایمنی جاده‌ها و مسیر‌های تردد خودرو‌ها و حتی عابرین پیاده بسیار پرکاربرد هستند. این بتن‌ها از استحکام و دوام بالایی برخوردارند و از آنها می‌توانید برای تمام پروژه‌های تفکیک بخش‌های مختلف یک محیط استفاده کنید.

اکنون به‌طور کامل درباره انواع بتن نیوجرسی و ویژگی‌ها و مزیت‌های آنها صحبت کردیم. این بتن‌ها حالا بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی شده‌اند. بدون شک حتماً یک یا چند نوع از این دیواره‌ها را در حین رانندگی در خیابان‌ها دیده‌اید. اکنون با شناخت انواع این موانع بیشتر با کارایی آنها آشنا هستید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع نیوجرسی بتنی به مراکز تولیدی و کارخانه‌های معتبر مراجعه کنید. این مراکز با درنظرگرفتن جدیدترین و بهترین استانداردها، اقدام به تولید نیوجرسی‌های باکیفیت و مقاومی می‌کنند. در مراکز تولیدی معتبر نقشه‌های مناسب و دقیقی برای این موانع ترسیم می‌شود تا بیشترین کاربرد را در صنعت راه‌سازی یا سایر صنایع داشته باشند.

اگر مجری پروژه‌های راه‌سازی هستید یا در هر زمینه دیگری نیاز به یکی از انواع نیوجرسی بتنی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از قبل با تولیدی‌ها و کارشناس‌های حرفه‌ای در زمینه ساخت این موانع صحبت کنید. آنها با توجه به تجربه‌ای که دارند، ابتدا نیازتان را بررسی می‌کنند؛ سپس بر اساس نیازتان بهترین دیواره‌ها را پیشنهاد خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *