رایــــان پی بتــــن

بتن درجا و تمام نکاتی که باید در مورد آن بدانید

بتن درجا
بتن درجا و تمام نکاتی که باید در مورد آن بدانید
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
بتن درجا

بتن درجا و تمام نکاتی که باید در مورد آن بدانید

بتن درجا یا بتن‌ریزی درجا به فرآیند بتن‌ریزی در محل پروژه گفته می‌شود که مهندس‌ها و سازنده‌ها نظرات مختلفی در مورد آن دارند. در این نوع بتن‌ریزی، هزینه‌ها، کیفیت و زمان انجام کار از اهمیت زیادی برخوردار هستند. برای بتن‌ریزی درجا، مهندسین باید تجهیزات مورد نیاز را به محل پروژه انتقال دهند؛ در واقع این روش کاملا برعکس بتن‌ریزی پیش‌ساخته است که بتن در جایی دیگر تهیه شده و به محل پروژه منتقل می‌شود. در این مقاله از رایان پی بتن قصد داریم اطلاعاتی را درباره بتن درجا، جزئیات و مقایسه آن با بتن پیش ساخته به شما بدهیم.

بتن درجا چیست؟

در بتن‌ریزی درجا، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای تهیه بتن به محل پروژه انتقال داده می‌شود. در این روش فرآیند ترکیب بتن در محل انجام و سپس بتن‌ها داخل قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود. فرآیند بتن‌ریزی به روش درجا باعث صرفه‌جویی در هزینه حمل‌و‌نقل بتن‌ها شده و هزینه‌های اضافه صرف کارهای مهم‌تری خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع ترک در بتن و نحوه ترمیم آن‌ها مقاله‌ای در بلاگ رایان پی بتن آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

روش اجرای بتن درجا

هر کدام از روش‌های بتن درجا و بتن پیش‌ساخته در موقعیت‌های مخصوصی کاربرد دارند. مثلا از آنجا که نمی‌توان در سازه‌های دوطرفه به‌دلیل محدود‌بودن پانل‌ها از بتن‌های پیش‌ساخته استفاده کرد، مهندس‌ها از بتن درجا استفاده می‌کنند.

در صنعت ساخت‌و‌ساز، یکی از مهمترین مولفه‌ها محاسبات اقتصادی و برآورد هزینه‌ها است. این موضوع به‌ویژه در ساخت بتن اهمیت زیادی برای پیمانکاران دارد. در بین انواع روش‌های اجرای بتن، شیوه بتن‌ریزی درجا اقتصادی‌ترین روش برای ساخت‌و‌ساز به‌شمار می‌آید.

روش اجرای بتن درجا چگونه است؟

برای اجرای بتن درجا در مرحله اول مهندس‌ها باید کیفیت بتن را بررسی کنند. هر چند کیفیت فولاد نیز در کارخانه‌ها بررسی می‌شود، اما آنها باید کیفیت آن را نیز در اجرای بتن درجا مد نظر قرار دهند. شرایط مختلفی مثل تنوع اقلیمی یا روی خط زلزله‌بودن پروژه، سازنده‌ها را مجاب می‌کند تا کیفیت بتن را بسنجند. برای آشنایی کامل با خانواده و انواع بتن مقاله ای آماده کرده‌ایم که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و کامل‌تر آن را مطالعه کنید.

اگر فرآیند بررسی بتن درجا با دقت انجام و بتن با کیفیتی تولید شود، سازنده‌ها می‌توانند بنایی مقاوم و بادوام بسازند. طی فرآیند بتن‌ریزی به این روش از خسارت‌های مالی و جانی زیادی در آینده جلوگیری می‌شود.

چناچنه مهندس‌ها در بتن‌ریزی درجا قوانین و قواعد را در نظر نگیرند، سازه از کیفیت و استحکام لازم برخوردار نخواهد بود. هم‌اکنون دستورالعمل‌های اجرایی مدنی وجود دارند که تمامی مهندس‌ها و سازنده‌ها در ساخت این نوع بتن باید به آن توجه داشته باشند.

 

بتن درجا یا بتن پیش ساخته، کدام یک بهتر است؟

استفاده از بتن درجا یا بتن پیش‌ساخته به نوع و محل پروژه بستگی دارد. بتن‌های پیش‌ساخته در کارگاه‌ها و زیر نظر کارشانس‌های حرفه‌ای و با بهترین دستگاه‌ها تولید می‌شوند، بنابراین کیفیت دقیق‌تری از نظر محاسبات مهندسی دارند.

مقایسه بتن درجا یا پیش ساخته

بتن‌ریزی درجا در فضای آزاد انجام می‌شود و شاید شرایط جوی در حین ساخت این بتن‌ها مساعد نباشد. علاوه بر این کیفیت بتن‌ریزی و مدت زمان سفت‌شدن بتن‌ها در این شیوه نیز از کنترل مهندس‌ها خارج است. این مسئله می‌تواند برای پروژه بزرگ یک مشکل جدی و مهم باشد، چون تاثیر زیادی در اتلاف انرژی و زمان دارد و اغلب راندمان کار را هم کاهش می‌دهد.

با وجود مشکلاتی که بتن‌ریزی درجا دارد، اما از این روش در پروژه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. بنابراین مهندس ابتدا باید پروژه را بررسی کند تا بتواند نوع بتن‌ریزی را تشخیص دهید. برخی از انواع قطعات بتن پیش ساخته که کاربردهای زیادی دارند شامل دیوار خود ایستا، نیوجرسی بتنی و سنگدال بتنی است؛ برای خرید نیوجرسی بتنی و قطعات بتنی دیگر و اطلاع از قیمت و مشاوره رایگان به صفحه مربوطه مراجعه کنید و یا از طریق راه ارتباطی ۰۹۱۲۲۱۲۳۰۱۷ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

بتن درجا یکی از شیوه‌های بتن‌ریزی کلاسیک است که در برخی از پروژه‌های ساختمانی انجام می‌شود. هر چند کیفیت محصولات از طریق این شیوه خیلی مطلوب نیست، اما روش درجا تاثیر زیادی در صرفه‌جویی هزینه‌های جانبی دارد. بنابراین مهندس ساختمان باید با بررسی محل پروژه، مدت زمان انجام آن و همچنین نوع بتنی که برای پروژه نیاز است، استفاده یا عدم استفاده از این روش را تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *