رایــــان پی بتــــن

بتن مسلح و بتن غیر مسلح چیست؟

بتن مسلح و بتن غیرمسلح
بتن مسلح و بتن غیر مسلح چیست؟
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
بتن مسلح و بتن غیرمسلح

بتن مسلح و بتن غیر مسلح چیست؟ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

بتن مسلح و غیر مسلح از لحاظ ترکیب‌ها، میزان مقاومت و کاربردشان با یکدیگر تفاوت دارند. این بتن‌ها در صنایع ساخت‌و‌ساز به‌کار می‌آیند و در ترکیبشان از انواع فولاد، میلگرد و … استفاده می‌شود. برای استفاده از این بتن‌ها در پروژه‌های عمرانی ابتدا باید با کاربرد هر یک از آنها آشنا باشید و تفاوتشان با یکدیگر را درک کنید. در ادامه این مقاله از رایان پی بتن ، این بحث را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

بتن مسلح چیست؟

بتن مسلح که به آن بتن آرمه (Reinforced Concrete) می‌گویند، برای قسمت‌های حمال و غیر حامل ساختمان‌ها کاربرد دارد. این بتن‌ها با انواع افزودنی‌های مختلف تولید می‌شوند و در ساختشان از میلگرد، الیاف فولادی و … استفاده می‌کنند.

افزودنی‌های بتن مسلح مقاومت کششی و فرم‌پذیری این مصالح را افزایش می‌دهند. این بتن‌ها در واقع نوعی ماده کامپوزیتی تقویت‌شده با میلگرد و الیاف هستند.

بتن‌های مسلح به‌قدری مقاوم و مستحکم هستند که تبدیل به رقیبی قدرتمند برای پروفیل‌های فولادی شده‌اند. این بتن‌ها قیمت مقطوع‌تری نسبت به سایر متریال‌ها دارند، به‌همین‌دلیل بیشتر صنعتگرها ترجیح می‌دهند که از آنها برای تکمیل پروژه‌های ساخت‌و‌سازشان استفاده کنند.

بتن مسلح

انواع بتن مسلح

بتن‌های مسلح انواع مختلفی دارند که قبل از تهیه‌شان باید با انواع آنها آشنا باشید. در ادامه نام انواع بتن مسلح را لیست می‌کنیم:

  1. بتن مسلح با میلگرد: شامل انواع پیش‌تنیده، پس‌تنیده، پیش‌ساخته و ترکیب‌شده با عایق ماندگار
  2. بتن مسلح تقویت‌شده با الیاف: شامل انواع بتن با الیاف فولاد، شیشه، پنبه نسوز، کربن، الیاف طبیعی و کامپوزیت سیمانی مهندسی‌شده

کاربرد بتن مسلح

بتن‌های مسلح کاربردهای متنوعی در صنعت ساخت‌و‌ساز دارند که به‌عنوان مجری ساختمان باید از آنها آگاه باشید. در ادامه کاربردهای مختلف این مصالح را لیست می‌کنیم:

  • ساخت انواع دیوار، ستون، کف، سقف، تیر و …
  • ساخت فونداسیون سازه
  • ساخت سازه‌های شناور
  • ساخت انواع سازه دریایی مثل اسکله، فانوس، برج دیده‌بانی و …
  • ساخت کانال‌های فاضلاب، تاسیسات بهداشتی و …

مزیت‌های بتن مسطح

آیا می دانید مزیت‌های بتن مسطح چیست؟ در ادامه برخی از مهمترین مزیت‌های این بتن‌ها را در بیان می‌کنیم:

  • از‌بین‌بردن محدودیت بتن‌های غیر مسلح در مورد مقاومت فشاری و خمشی
  • افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری سازه‌ها
  • دوام و ماندگاری بالا مثل دال بتنی و …
  • مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، برابر فشارها و تنش‌ها
  • فرم‌پذیری بالا
  • مقاومت بالا در برابر زلزله‌های شدید
  • عدم نیاز به نیروی متخصص برای ساخت
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • قابلیت تغییر شیوه اجرای بتن متناسب با شرایط محیطی
  • اثر منفی کمتر روی محیط‌زیست به‌دلیل کاهش مواد آسیب‌رسان

معایب بتن مسلح

عیب‌های بتن مسلح چیست؟ در ادامه عیب‌ها و مشکل‌های این بتن را بررسی می‌کنیم:

  • بالا‌بردن وزن بنا و سازه
  • قالب‌های استفاده‌شده گران‌ قیمت
  • افزایش زمان ساخت‌و‌ساز به‌دلیل گیرش بتن
  • افزایش عملیات ساخت‌و‌ساز
  • نیاز به فضای گسترده برای انجام عملیات

بتن غیر مسلح چیست؟

بتن‌های غیرمسلح یا ساده که به انگلیسی(Plain Cement Concrete) نام دارد، از مقاومت کمی برخوردارند و در ترکیبشان برخلاف بتن‌های مسلح از مواد تقویت‌کننده، فولاد، میلگرد و … استفاده نمی شود.

بتن‌های غیرمسلح از ترکیب سیمان، سنگدانه و آب تولید می‌شوند. اگر در قسمتی از ساختمان نیازی به بتن با مقاومت کششی نباشد، از بتن‌های غیرمسلح استفاده می‌کنند.

بتن‌های غیرمسلح معمولا با وزن ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب تولید می‌شوند. مقاومت فشاری این مصالح نیز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. این بتن‌ها را معمولا به ۲ شیوه دستی یا ماشینی می‌سازند که نمونه ماشینی کیفیت بیشتری نسبت به مصالح ساخته‌شده به‌وسیله دست دارند.

بتن غیرمسلح

کاربرد بتن غیر مسلح

گاهی از بتن‌های ساده به‌عنوان سپر برای بتن‌های مسلح استفاده می‌کنند. در واقع بتن‌های غیرمسلح به‌منظور جلوگیری از تماس بتن‌های مسلح با آب یا خاک روی آنها قرار می‌گیرند.

از بتن‌های غیرمسلح معمولا برای ساخت پیاده‌روها، سنگفرش‌ها یا کفپوش‌ها استفاده می‌شود.

مزیت‌های بتن غیر مسلح

بتن‌های غیرمسلح قیمت ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند. بنابراین اگر برای پروژه بودجه کمی دارید، می‌توانید از بتن‌های ساده استفاده کنید. البته کیفیت نباید فدای قیمت شود و شما مجاز به استفاده از این بتن فقط در موقعیت‌های خاص هستید.

عیب‌های بتن غیر مسلح

ازعیب‌ها و مشکل‌هایی که بتن‌های غیرمسلح دارند، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در ادامه برخی از مهمترین مشکل‌ها و عیب‌های این بتن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • هر چند بتن‌های غیر مسلح قیمت کمی دارند، اما در آینده شاید دچار خرابی شوند که هزینه‌های تعمیرشان زیاد است.
  • در این بتن‌ها خبری از مواد تقویت‌کننده نیست، بنابراین نباید انتظار مقاومت بالا از سنگدانه‌های آن داشته باشید. در واقع این بتن‌ها در مدت زمانی کوتاه دچار سایش می‌شوند.
  • در صورت استفاده از این بتن در ساختمان، باید انتظار خستگی اتصالات سازه را به‌دلیل ضربه‌های مداوم داشته باشید. البته امکان برطرف‌کردن این مشکل با استفاده از الیافی مثل فولاد یا سیم وجود دارد.
  • این بتن‌ها هر چند وزن زیادی را تحمل می‌کنند، اما مستعد ترک هستند و با کوچکترین تنش دچار ترک‌خوردی می‌شوند. دلایل ایجاد ترک در بتن مختلف بوده و ممکن است بتن غیر مسلح به‌هر‌دلیلی دچار ترک‌خوردگی شود.
  • امکان استفاده از این بتن در پروژه‌های ساختمانی بزرگ وجود ندارد. شما می‌توانید از این بتن‌ها در لایه‌های طبقه همکف استفاده کنید.

تفاوت بتن مسلح و غیر مسلح چیست؟

با درک کامل ویژگی‌ها و کاربرد بتن مسلح و غیرمسلح اکنون به این سوال می‌رسیم که تفاوت این دو بتن در چیست؟ در واقع این مصالح هر کدام در موقعیت‌های به‌خصوصی کاربرد دارند. نحوه استفاده از این بتن‌ها نیز کاملا به موقعیت پروژه و نیازهای آن بستگی دارد.

بتن‌های غیر مسلح در اغلب مواقع برای پروژه‌های ساختمانی نامناسب هستند، چون قدرت زیادی در برابر تنش‌ها ندارند و به‌راحتی مقاومتشان را از دست می‌دهند. بنابراین مجری‌های ساخت‌و‌ساز از بتن‌های مسلح استفاده می‌کنند.

بزرگترین تفاوت بتن‌های مسلح و غیرمسلح را می‌توان مواد تشکیل‌دهنده آنها دانست. در بتن مسلح از انواع افزودنی‌ها به‌منظور افزایش مقاومت بتن استفاده می‌کنند، در صورتی که در بتن‌های ساده فقط از ترکیب آب، سنگدانه و سیمان تولید می‌شوند.

بتن‌های مسلح نیز به‌دلیل ترکیب‌های خاصشان مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل آسیب‌زا دارند. این در صورتی است که بتن‌های غیرمسلح در معرض ترک‌خوردگی هستند و با کوچکترین تنش دچار ترک‌های مختلف می‌شوند.

تفاوت بتن مسلح و غیرمسلح

کدام بتن؟ مسلح یا غیر مسلح؟

اکنون می‌دانید که بتن مسلح و بتن غیر مسلح چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. این بتن‌ها با مواد و افزودنی‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام در موقعیت مخصوص به‌کار می‌آیند. اما کاربرد بتن‌های مسلح بسیار بیشتر از بتن‌های غیرمسلح است. با این حال بسیاری از مجری‌های ساخت‌و‌ساز برای اهداف مختلف، از بتن‌های ساده استفاده می‌کنند.

برای اینکه بدانید کدام نوع بتن برایتان مناسب است، باید به شرایط پروژه، هدفتان از تهیه بتن و میزان مقاومتی که از بتن انتظار دارید، توجه داشته باشید.

به‌هر‌حال بتن‌های خریداری‌شده باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. برای خرید مصالح باکیفیت باید به‌سراغ مراکز خرید معتبر بتن مسلح، غیرمسلح، نیوجرسی بتنی در تهران یا سایر شهرهای ایران بروید. این مراکز با عرضه باکیفیتترین مصالح و بتن‌ها به شما در ساخت بناها و سازه‌های بادوام کمک می‌کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *