رایــــان پی بتــــن

تفاوت دال بتنی یک طرفه و دو طرفه

دال بتنی یک طرفه و دو طرفه
تفاوت دال بتنی یک طرفه و دو طرفه
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
دال بتنی یک طرفه و دو طرفه

تفاوت دال بتنی یک طرفه و دو طرفه

اگر علاقمند به مباحث عمرانی باشید احتمالا بارها کلمه تراز را شنیده‌اید و اهمیت آن را می‌دانید. ساختمان‌ها برای اینکه از استانداردهای موجود تبعیت کنند باید برخی از ویژگی‌ها را داشته باشند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تراز بودن است. ابزار و محصولات ساختمانی بسیاری وجود دارد که به تراز بودن ساختمان‌ها کمک می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دال بتنی است. دال‌ها با توجه به کاربردشان دارای انواع مختلفی هستند که از اصلی‌ترین تقسیم بندی‌ها می‌توان به دال بتنی یک طرفه و دو طرفه اشاره کرد.

اگر می‌خواهید درباره این محصول اطلاعات کامل و جامعی کسب کنید و تفاوت دال بتنی یک طرفه و دوطرفه را بدانید تا انتهای این مقاله از رایان پی بتن با ما همراه باشید.

دال یک طرفه

دال چیست؟

برای درک بیشتر پیش از اینکه در مورد انواع دال‌ها توضیحاتی در اختیار شما قرار دهیم، تعریفی درباره دال ارائه می‌دهیم. دال نوعی سقف یکپارچه‌‌ای است که از مصالح مقاوم و با استحکام بالا ساخته شده است که در بخش‌های مختلفی همچون عرشه پل‌ها، کف سازی، سقف و بام ساختمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود.

 این محصول از موادی مانند بتن و فولاد ساخته می‌شود که مقاومت بالایی دارند و می‌توانند علاوه بر تراز بودن ساختمان‌ها و سازه‌ها، استحکام آن‌ها را نیز بالا ببرند. شما با توجه به کاربردی که از این سقف بتنی انتظار دارید می‌توانید نوع یک طرفه و دو طرفه آن را انتخاب کرده و در پروژه‌های عمرانی خود از آن بهره ببرید. در ادامه توضیحات بیشتری درباره انواع این محصول در اختیار شما قرار می‌گیرد.

یکی از انواع دال بتنی که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد، دال بتنی مجوف است. برای آشنایی با این نوع سنگدال بتنی مقاله آن در بلاگ رایان پی بتن را مطالعه کنید.

انواع دال بتنی

دال‌های بتنی را با توجه به محل استفاده و نوع کاربردی که دارند به دو دسته اصلی یک طرفه و دو طرفه تقسیم می‌کنند. 

دال یک طرفه چیست؟

دال یک طرفه از جمله پرکاربردترین دال‌های بتنی است که معمولا در تیر سقف‌هایی با ارتفاع ۶۳ متر و وزن ۳ تا ۵ کیلو گرم بر نیوتون استفاده می‌شوند. البته این ارقام یک مورد پیشنهادی هستند و می‌توان در ارتفاعات و وزن‌های بالاتر نیز از این نوع استفاده کرد؛ اما در این شرایط معمولا انحنای سازه بیشتر شده و به هزینه بیشتری احتیاج است. 

برای ساخت این نوع دال‌ها بایستی قالب گیری کرد. به طوریکه ابتدا باید دال‌های یک طرفه در محل نصب شده و سپس اجزای تشکیل دهنده را تثبیت می‌کنند. بعد از این مراحل نوبت ریختن بتن بر روی قالب است. معمولا در بخش‌هایی همچون تیر سقف از این نوع دال استفاده می‌شود که قالب‌گیری نیز کاری آسان به نظر می‌رسد. 

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع ترک در بتن و نحوه ترمیم آن‌ها مقاله‌ای در بلاگ رایان پی بتن آماده کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

 

دال بتنی یک طرفه

دال دو طرفه چیست؟

این نوع دال‌ها جز محصولاتی هستند که فشار و نیروی وارده را به دو طرفین خود انتقال داده و تقسیم می‌کنند. تصور کنید در زمان وارد آمدن فشار به دال‌های دو طرفه همانند بشقاب عمل می‌کنند. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت اگر در هر گوشه از سقف یک تیر استفاده شود، دال‌هایی که در سقف استفاده می‌شوند از نوع دو طرفه هستند. همچنین در این نوع دال‌ها وزن آرماتورها به صورت عمود بر تیرها وارد می‌شود؛ این موضوع باعث انتقال نیرو بر روی تیرها شده و وزن به صورت ایده‌آل تقسیم می‌شود. 

برای استفاده از این دال‌ها باید این ویژگی را در نظر داشته باشید که نسبت طول به عرض از ۲ متر شروع می‌شود. در دال‌های دو طرفه معمولا فشار و خم شدگی به دو طرف به صورت یکسان تقسیم می‌شود و اگر این یکپارچگی به صورت درست انجام گیرد، این دال‌ها هیچگاه دچار ریزش و تخریب نمی‌شوند. 

دال دو طرفه

تفاوت دال بتنی یک طرفه و دو طرفه

این دال‌ها از نظر ظاهری بسیار به هم شباهت دارند و افراد زیادی قادر به تشخیص تفاوت این دو نیستند. اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر در مورد تفاوت این دو دال‌ها صحبت کنیم می‌توانیم به چهارچوب بیشتری که دال‌های دو طرفه احتیاج دارند، اشاره کنیم. دلیل این موضوع نیز می‌تواند این باشد که حمایت در دال‌های دو طرفه، از چهار سمت صورت می‌گیرد. 

از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به این نکته اشاره کرد که این دو در مقدار و جهت گیری آرماتورها با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال دال‌های دو طرفه به صورت خمشی و دال‌های یک طرفه به صورت طولی به آرماتور متصل می‌شوند. از دال‌های دو طرفه در پنل‌های بزرگ و سقف تونل‌ها استفاده می‌شود؛ در حالیکه دال‌های یک طرفه در این بخش کاربردی ندارند و نحوه استفاده از آن‌ها به صورت درجا است. 

تفاوت های دال یک طرفه و دو طرفه

پیشنهاد مطالعه: یکی از موازدی که در ساخت ساختمان ها استفاده زیادی می‌شود بتن پیش تنیده است که کاربرد بسیار زیادی دارد. برای آشنایی با این محصول و جزئیات کاربرد آن مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

نحوه تشخیص دال بتنی بتنی یک طرفه از دو طرفه

افرادی که دانش و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند نمی‌توانند به سادگی دال‌های بتنی یک طرفه و دو طرفه را از یکدیگر تشخیص دهند. در این بخش به نحوه بررسی و شناخت این دو مورد می‌پردازیم.

  • دال‌های یک طرفه نسبت به دال‌های دو طرفه دارای نسبت طول به عرض بیشتری هستند (بالاتر از ۲).
  • دال‌های یک طرفه با توجه به ساختارشان از طرف دو ضلع و دال‌های دو طرفه از طرف چهار ضلع حمایت می‌شوند.
  • همانطورکه گفته شد دال‌های یک طرفه به صورت طولی به میلگرد خمشی احتیاج دارد؛ اما در حالیکه دال‌های دو طرفه در دو جهت طولی و عرضی به میلگرد نیاز دارند.
  • دال‌های دو طرفه معمولا برای تحمل وزن‌های بالا مناسب‌تر هستند، زیرا این دال‌ها دارای ضلع‌های حمایتی بیشتری هستند.
  • معمولا در پروژه‌های عمرانی و سازه‌های بتنی از دال‌های دو طرفه بیشتر از دال‌های یک طرفه استفاده می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله با یکی از پرکاربردترین سازه استفاده شده در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، یعنی دال بتنی و قیمت دال بتنی آشنا شدید. همچنین در مورد دال‌ یک طرفه و دال دو طرفه نیز اطلاعات فراوان و مفیدی کسب کردید. شما با مطالعه این مقاله توانستید ویژگی هریک را شناخته و با تفاوت آن‌ها نیز آشنا شوید، از این رو به راحتی می‌توانید سازه مورد نظر خود را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب کنید. 

برای تهیه و سفارش این محصول می‌توانید از رایان پی بتن کمک بگیرید. این مجموعه یکی از مطمئن‌ترین و به روز‌ترین مجموعه‌هایی است که می‌توانید محصولات بتنی لازم خود را از آن‌ تهیه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع محصولات و نحوه سفارش محصول می‌توانید با کارشناسان مجرب مجموعه ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *