رایــــان پی بتــــن

دال بتنی مجوف

دال بتنی مجوف
دال بتنی مجوف
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
دال بتنی مجوف

آشنایی با دال بتنی مجوف

دال بتنی مجوف روشی ایده‌ال و عالی برای اجرای سقف‌ها است. مجری‌های سقف‌ساختمان و کسانی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارند، از این مدل سقف‌ها برای افزایش مقاومت سازه استفاده می‌کنند. قبل از اینکه برای بنای مورد نظرتان از دال‌های بتنی مجوف استفاده کنید، باید در مورد این دال‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. با رایان پی بتن در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این نوع از دال بتنی به دست آورید.

دال مجوف چیست؟

یکی از جدیدترین روش‌های اجرای سقف‌های بتنی، دال‌های مجوف هستند که از المان‌های پرکننده‌ای در شکل‌های مختلف تشکیل می‌شوند. اجرای این سقف‌ها هزینه کمتری برای سازندگان دارد، برای همین از محبوبیت بیشتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار هستند.

در ساخت انواع دال مجوف نیاز به مصالح خاصی نیست؛ سازنده‌ها در کنار المان‌های پرکننده برای ساخت این دال‌ها از میلگرد و بتن استفاده می‌کنند.

پیشنهاد: برای اشنایی با انواع بتن مقاله آشنایی با خانواده بتن ها را مطالعه کنید.

المان‌های پرکننده داخل دال بتنی مجوف موجب توخالی‌شدن سقف می‌شوند. در واقع در نواحی این المان‌ها، هیچ بتنی وجود ندارد و بار مرده سقف کاهش می‌یابد. وقتی که المان‌های پرکننده را داخل سقف قرار می‌دهند، مقطع دال شبیه I می‌شود.

سقف‌ها وزن بیشتر نسبت به اعضای دیگر سازه‌ها دارند و اگر از مصالح مناسبی ساخته نشوند، باعث بالا‌رفتن وزن یک سازه و احتمال تخریب آن در برابر زلزله می‌شوند. دال بتنی مجوف مقاومت ساختمان را در برابر زلزله را بیشتر می‌کند.

انواع دال بتنی مجوف

نحوه اجرای دال مجوف بتنی

سازنده‌ها برای اجرای دال مجوف ابتدا باید عملیات زیرسازی سقف را انجام دهند. زمانی که قالب‌بندی و زیرسازی به‌طور کامل اجرا شد، نوبت اجرای مش آرماتورهای تحتانی است. مجری‌های سقف‌های مجوف برای اینکه مش تحتانی به قالب نچسبد، از اسپیسر استفاده می‌کنند.

مجری‌های سقف باید المان‌های پرکننده را روی مش آرماتورهای تحتانی بگذارند و سپس فرآیند مش آرماتورهای فوقانی را اجرا کنند. بعد از این مراحل، نوبت بتن‌ریزی است. سازنده‌ها بتن‌ریزی سقف را باید به‌طور پیوسته انجام دهند و مانع از ایجاد درز سرد شوند.

بیشتر تولیدکننده‌ها فرآیند بتن‌ریزی دال بتنی مجوف را طی ۲ مرحله انجام می‌دهند، چون امکان از‌بین‌رفتن تراز پراکنده‌های میانی به‌دلیل جا‎‌به‌جایی آنها وجود دارد. در واقع آنها در مرحله اول، بتن‌ریزی را تا زیر یا میانه پر کننده‌ها ادامه می‌دهند و در مرحله دوم بتن‌ریزی را تکمیل می‌کنند. آنها بین این مراحل فاصله‌ای نمی‌اندازند، چون امکان ایجاد درز سرد وجود دارد.

در فرآیند بتن‌ریزی باید به پر شدن زیر پرکننده‌ها دقت کرد، در واقع ضخامت بتن‌های اطراف پرکننده‌ها باید حداقل ۵ سانتی‌متر باشد. مجری‌های سقف برای اینکه مطمئن شوند زیر پرکننده‌ها پر شده، از روان‌کننده استفاده می‌کنند. حین فرآیند بتن‌ریزی باید به سالم‌بودن پرکننده‌ها توجه کرد. اگر پرکننده‌ها سوراخ باشند، بتن وارد آنها شده و بار مرده سقف بیشتر می‌شود. بنابراین در صورت زیاد بودن تعداد پرکننده‌های آسیب‌دیده، ابتدا باید آنها را ترمیم کرد و سپس بتن‌ریزی را انجام داد.

انواع دال بتنی مجوف

انواع دال بتنی مجوف بر اساس نوع پرکننده‌ها و نحوه اجرای‌شان متفاوت هستند.  حالا در ادامه انواع این دال‌ها را معرفی می‌کنیم و در موردشان توضیح می‌دهیم:

سقف یوبوت

در این نوع از دال‌های مجوف از پرکننده‌های مستطیلی استفاده می‌کنند که تحمل بار ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارند. این پرکننده‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که آنها را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • تک
  • دوبل
  • یوبوت اصلاح‌شده
  • یوبوت از جنس پلی‌استایرن

سقف کوبیاکس

در سقف‌های کوبیاکس از پرکننده‌های دایره‌ای شکل استفاده می‌کنند که در دو نوع (Slime-Line) و (Eco-Line) دسته‌بندی می‌شوند. در این سقف‌ها بتن، شبکه مش فوقانی و تحتانی و ماژول‌های قفسه‌ای در کنار گوی‌هایی از جنس پلی پروپیلن یا پلی‌اتیلن نیز کاربرد دارند.

تولیدکنندگان برای ساخت سقف‌های کوبیاکس ماژول‌ها را بر اساس نیازشان با قیچی می‌برند و در جایگاه مخصوص‌شان قرار می‌دهند.

مزایای دال بتنی مجوف

پیشنهاد: یکی از پرکاربردترین مصارف بتن استفاده در ساخت انواع نیوجرسی بتنی میباشد، برای دیدن این محصولات و اطلاعات بیشتر به صفحه مربوط به آن‌ها مراجعه کنید.

سقف بابل دک

در سقف‌های باب دک هم از پرکننده‌های کروی شکل استفاده می‌شود. این سقف‌ها از لحاظ ظاهری با سقف‌های کوبیاکس Eco-Line یک تفاوت بارز دارند؛ در واقع پرکننده‌های سقف‌های کوبیاکس شبیه به ماژول‌های نواری ۲.۵ متری هستند، در صورتی که ظاهر پرکننده‌های بابل دک شبیه پانل است و امکان تغییر سایز آنها نیز وجود دارد.

در صورت استفاده از سقف بابل دک در ساختمان، تا ۳۵ درصد از وزن آن کم می‌شود.

انواع اجزای اصلی سقف‌های بابل دک را در ادامه می‌آوریم:

  • بتن
  • میلگرد دوخت
  • پنل‌های قفسه‌ای در کنار گوی پلاستیکی
  • آرماتورهایی عرضی که قطر ۶ میلی‌متری دارند

مزیت‌های دال مجوف بتنی چیست؟

اجرای دال بتنی مجوف مزیت‌های زیادی دارد، اما آیا از آنها مطلع هستید؟

  • تحمل بار بیشتر نسبت به سایر دال‌های بتنی
  • کم‌کردن هزینه‌های مربوط به لوله‌کشی، نازک‌کاری، سقف کاذب، مصرف بتن و میلگرد و …
  • افزایش مقاومت در برابر آتش‌سوزی و …
  • کم‌کردن تعداد ستون‌ها
  • حذف آویز تیر
  • عایق عالی برای صدا و حرارت
  • ایجاد محیط بزرگتر به‌دلیل اجرا در دهانه‌های بلند
  • افزایش ارتفاع مفید طبقه‌ها
  • کم‌کردن بار مرده سقف
  • محدودیت نداشتن برای استفاده در اقلیم‌های مختلف
  • امکان ستون‌گذاری نامنظم

معایب دال بتنی مجوف چیست؟

هر چند دال بتنی مجوف مزیت‌های زیادی دارد، اما بی‌عیب هم نیست. آیا می‌دانید مشکلات این دال‌ها چیست؟

  • برای اجرای این دال‌ها باید حتما از نیروهای کاربلد و حرفه‌ای کمک بگیرید
  • عدم تطابق با آیین‌نامه‌های داخلی

پیشنهاد مطالعه: یکی از موازدی که در ساخت ساختمان ها استفاده زیادی می‌شود بتن پیش تنیده است که کاربرد بسیار زیادی دارد. برای آشنایی با این محصول و جزئیات کاربرد آن مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

سنگدال بتنی مجوف

دال بتنی مجوف، روشی ایده آل برای اجرای سقف ها

در این مطلب به‌طور کامل درباره دال بتنی مجوف صحبت کردیم. این دال‌ها وزن ساختمان‌ها را کمتر می‌کنند و در برابر زلزله مقاومت بیشتری دارند. اگر می‌خواهید سازه‌ای مقاوم و بادوام بسازید، می‌توانید از دال‌های مجوف برای اجرای سقف آنها استفاده کنید. البته برای این کار وجود نیروهای کاربلد و حرفه‌ای که به تمام مراحل اجرای سقف‌های مجوف مسلط هستند نیز مهم است. این سقف‌ها با انواع مختلف و مزیت‌های بی‌نظیر‌شان، جایگزین خیلی خوبی برای مصالح مشابه به‌شمار می‌آیند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *