رایــــان پی بتــــن

بتن ریزی سطوح شیبدار چگونه انجام می شود؟ {روش های کاربردی}

بتن ریزی سطوح شیبدار
بتن ریزی سطوح شیبدار چگونه انجام می شود؟ {روش های کاربردی}
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
بتن ریزی سطوح شیبدار

بتن ریزی از آن دسته کارهایی است که به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. حال وقتی صحبت از بتن ریزی سطوح شیبدار میان باشد، این کار سخت تر هم خواهد شد. برای انجام این کار باید مراحل خاصی را دنبال کنید تا در نهایت، نتیجه کار کاملا اصولی و استاندارد باشد. ما در این مطلب از سایت رایان پی تصمیم داریم شما را با بهترین روش بتن ریزی در سطوح شیبدار آشنا کرده و نکات و ریزه کاری های آن را به شما آموزش دهیم. همراه ما باشید!

انواع روش های بتن ریزی روی سطح شیبدار

شما می توانید برای بتن ریزی سطوح شیبدار، از دو روش بتن ریزی دستی و بتن ریزی با استفاده از قالب لغزنده استفاده کنید. انتخاب هرکدام از این روش ها به پروژه مورد نظر شما و همچنین بودجه و امکاناتی که در اختیار دارید، بستگی خواهد داشت. در ادامه هر دو روش را به طور کامل به شما معرفی خواهیم کرد.

بتن ریزی سطح شیبدار به صورت دستی

در روش بتن ریزی دال شیب دار با استفاده از دست، باید بتن در تمام ضخامت دال بتنی ریخته شود. سپس تمام عملیات ماله کشی، لرزندان، تسطیح و تنظیم کردن سطح مورد نظر، از پایین به سمت بالا صورت گیرد. برای مثال اگر در یک اسکلت فلزی قصد بتن ریزی رمپ راه پله را داشته باشید، باید از بخش پایینی رمپ به سمت بالا حرکت کنید. انجام مراحل این سبک بتن ریزی روی قیمت دال بتنی نیز تاثیر می گذارد.

در روش دستی، احتمال جاری شدن بتن و هدر رفتن زحمات شما زیاد است. برای جلوگیری از چنین مشکلی، باید از بتن با اسلامپ کم استفاده کنید. بهترین نوع اسلامپ برای بتن ریزی سطوحی که شیب دارند به صورت دستی، اسلامپ های ۶ سانتی متری است.

یکی دیگر از مشکلاتی که در روش بتن ریزی دستی دیده می شود، کرمو شدن بتن در سطح شیبدار است. شما باید برای جلوگیری از کرمو شدن بتن، در زمان جا انداختن و لغزاندن آن نهایت دقت را به کار ببرید.

استفاده از قالب لغزنده برای بتن ریزی سطح شیبدار

استفاده از قالب لغزنده برای بتن ریزی سطح شیبدار

در صورتی که قرار باشد بتن ریزی سطح شیبدار برای یک پروژه بزرگ انجام شود، دیگر روش دستی پاسخگو نیست. در چنین مواقعی باید بعد از تایید ناظران، از قالب لغزنده استفاده کرد. برای بتن ریزی چنین پروژه هایی، قبل از هرچیزی بستر شیب را آماده خواهند کرد. این کار معمولا با کوبیدن و صاف کردن سطح شروع می شود.

قالب های لغزنده انواع مختلفی دارند و نوعی که برای بتن ریزی سطوح شیبدار استفاده می شود، به صورت شیبدار حرکت کرده و بالا می رود. خود این نوع قالب لغزنده هم می تواند به صورت تک حرکته، ۲، ۳ یا ۴ حرکته طراحی شود.

در زمان استفاده از قالب لغزنده باید نظارت کاملی روی نحوه کار و سرعت آن داشته باشید. اگر سرعت قالب کمتر از حد استاندارد باشد، مقداری از بتن روی سطح قالب باقی می ماند و اگر سرعت آن بیش از حد زیاد باشد، بتن خروجی به قدر کافی سخت نخواهد شد.

نحوه بتن ریزی سطوح شیبدار

برای اینکه بتن ریزی دال بتن شیب دار و سطوح شیبدار به خوبی انجام شود، باید مراحل انجام این کار را با دقت پیش ببرید. در اینجا این مراحل را به ترتیب به شما معرفی خواهیم کرد.

آماده کردن سطح مورد نظر

همانطور که در بخش های قبلی هم اشاره کردیم، قبل از هرچیزی باید سطح مورد نظر را آماده کنید. این سطح باید کاملا صاف، تمیز و یکدست باشد.

تنظیم اسلامپ بتن

تنظیم اسلامپ بتن

اسلامپ یک بتن به معنی میزان قوام مخلوط بتن و مقدار روان بودن آن اشاره دارد. هر چقدر که اسلامپ یک بتن بیشتر باشد، یعنی مخلوط به دست آمده روانتر بوده و به راحتی سرازیر می‌شود.

برای بتن ریزی یک سطح شیبدار باید اسلامپ یا همان روان بودن بتن را در کمترین حد مجاز تنظیم کنید. سطوح شیبدار به خودی خود باعث حرکت بتن خواهند شد؛ بنابراین اسلامپ بتن باید تا حد امکان کم باشد تا بتن از روی سطح مورد نظر به سمت پایین حرکت نکند و در جای خود ثابت بماند.

آغاز بتن ریزی

در این مرحله باید بتن ریزی را شروع کرده و آن را روی سطح مورد نظر، متراکم کنید. اگر سطح مورد نظر شما کاملا صاف و یکدست باشد، باید بتن را روی پایین ترین قسمت سطح شیب دار بریزید و بعد به تدریج آن را به سمت بالا حرکت دهید. اما اگر سطح مورد نظرتان از چند عمق مختلف برخوردار است، باید بتن را در عمیق ترین بخش آن بریزید و بعد به سمت بخش های دیگر پیش بروید. این ترفند باعث می شود که بتن به سمت پایین سرازیر نشود.

بعد از اینکه بتن در تمام سطح مورد نظر شما ریخته شد، باید آن را متراکم کنید. برای این کار می توانید از ویبراتور کمک بگیرید تا تمام حباب ها و حفره های داخل بتن به طور کامل از بین بروند و بافت آن یکدست شود.

پرداخت سطح بتن

پرداخت سطح بتن

آخرین مرحله از بتن ریزی سطوح شیبدار، پرداخت سطح بتن است. بعد از اتمام مراحل قبلی، باید با استفاده از یک چهار تراش، سطح بتن ریزی شده را کاملا صاف و تراز کنید. برای این کار باید چهار تراش را در سراسر عرض سطح مورد نظر و روی قالب های دو طرف قرار دهید. سپس تا زمانی که سطح بتن ریزی شده کاملا صاف شود، آن را حرکت دهید. اگر می خواهید سطحتان کمی اصطکاک داشته باشد، باید زمانی که بتن به حد گیرایی رسید آن را برس بکشید.

نکات مهم در بتن ریزی سطح شیب دار

در بخش های قبلی سعی کردیم شما را با نحوه بتن ریزی سطوح شیبدار آشنا کنیم. برای این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  • اگر شیب سطح مورد نظر حداکثر ۱۰ درجه است، با روش بتن ریزی معمولی هم می توان روی آن بتن ریخته و آن را متراکم کرد.
  • اگر شیب سطح مورد نظر از ۱۰ درجه بیشتر باشد، بهتر است از قالب لغزنده شمشه ای کمک بگیرید.
  • اگر المان بتنی از شیبی بیشتر از ۴۵ درجه برخوردار است، باید سطح بالایی آن را هم قالب بندی کنید.
  • در صورتی که قصد بتن ریزی دال هایی با ضخامت حداکثر ۲۰۰ میلی متر را دارید، باید بتن را با فاصله یک متری و به صورت یک نواخت به سمت بالای شیب متراکم و پخش نمایید. سپس از یک ویبراتور کمک بگیرید تا بتن را به سمت بالا حرکت دهید.
  • از آن جایی که بتن مورد استفاده برای سطوح شیب دار از اسلامپ خیلی کمی برخوردار است، استفاده از ویبراتور باعث جدا شدن دانه های بتن نخواهد شد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با روش بتن ریزی در سطوح شیبدار آشنا کنیم. همانطور که متوجه شدید، بتن ریزی سطوح شیبدار با نکات و ترفندهای خاصی همراه است که در صورت رعایت آن ها، می توانید این کار را به شکل کاملاً استاندارد انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *