رایــــان پی بتــــن

تفاوت واش بتن و موزاییک با یکدیگر چیست؟ کدام بهتر است {بررسی مزایا}

تفاوت واش بتن و موزاییک
تفاوت واش بتن و موزاییک با یکدیگر چیست؟ کدام بهتر است {بررسی مزایا}
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
تفاوت واش بتن و موزاییک

واش بتن و موزاییک پلیمری هر دو متریالی هستند که برای کف‌سازی استفاده می‌شوند. با وجود کاربردهای یکسان و مشابه این دو، اختلافاتی از نظر نحوه تولید، مشخصات فنی، نمای ظاهری و مزایا با هم دارند. افراد باید با توجه‌به تفاوت واش بتن و موزاییک، نیاز خود و موقعیت استفاده از آن‌ها نمونه مناسب را انتخاب کنند. لازم به ذکر است این دو از نظر هزینه اختلاف چندانی ندارند و هر دو به‌عنوان مصالح پرکاربرد اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی موزاییک پلیمری و واش بتن

هر دو مورد موزاییک پلیمری و واش بتن را می‌توان به‌عنوان کف‌پوش‌های پرکاربرد در ساخت کف ساختمان‌های مختلف معرفی کرد. بااین‌حال به‌منظور بررسی دقیق‌تر این دو محصول بهتر است با بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو را به‌طور مختصر معرفی کرد.

واش بتن

واش بتن

واش بتن از ترکیب سنگدانه‌های معدنی با بتن، سیمان، روان‌کننده، چسب بتن و مواد افزودنی رزینی تشکیل می‌شود و به‌عنوان یک بتن شسته به‌حساب می‌آید. بنابراین پس از تولید واش بتن سنگدانه‌های به‌کار رفته در تولید آن در سطح رویی نمایان می‌شوند و رنگ طبیعی و جذابی را به‌نمایش می‌گذارند.

به‌همین دلیل افراد زیادی این نوع کف‌پوش را به‌خاطر طبیعی‌تر جلوه‌دادن فضای ساختمان می‌پسندند. تفاوت واش بتن و موزاییک و حتی موزاییک معمولی در جدیدتر بودن واش بتن خواهد بود. امروزه تولیدکنندگان واش بتن این محصول را در دو نوع رزینی یا با مواد افزودنی و بدون رزین یا بدون مواد افزودنی و در رنگ‌ بندی‌ های متنوع تولید می‌کنند.

واش بتن دارای رزین در برابر فشار و تغییرات دمایی مقاومت و ماندگاری بالایی دارد. این محصول به‌دلیل برخورداری از متریال خاص و فرایند تولید متفاوت، خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. واش بتن در کف‌سازی پارکینگ، پیاده‌رو، حیاط و محوطه ویلا به‌کار می‌رود.

موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری

موزاییک‌های پلیمری در مقایسه با موزاییک‌های معمولی از کیفیت بیشتری برخوردار هستند و به‌همین دلیل در کف‌سازی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت واش بتن و موزاییک پلیمری در تنوع بسیار بالا موزاییک‌ها در طرح، رنگ و ابعاد آن‌ها به‌شمار می‌رود.

این محصول به‌خاطر وجود افزودنی‌های پلیمری ظاهری براق دارد. ازاین‌رو بسیاری از افراد استفاده از موزاییک‌های پلیمری را ترجیح می‌دهند. از موزاییک برای کف حیاط خانه‌های مسکونی، ویلا، باغ و غیره به‌صورت پازلی استفاده می‌شود.

موزاییک پلیمری بر پایه بتن و به دو روش ویبره‌ای و پرسی متراکم و تولید می‌شود. ویژگی بارز این محصول برخورداری از تراکم بالا است که باعث افزایش مقاومت آن در برابر عوامل تخریبی می‌شود.

تفاوت موزاییک پلیمری و واش بتن

بسیاری از افراد برای انتخاب بین هر یک از این دو محصول یعنی واش بتن و موزاییک پلیمری برای کف‌سازی تردید دارند. آن‌ها باید اساسی‌ترین تفاوت واش بتن و موزاییک را در نظر بگیرند و این دو را با هم مقایسه کنند. افراد با کسب اطلاعات بیشتر در مورد برخی از ویژگی‌های مشترک و برخی از مشخصات منحصربه‌فرد این دو محصول، می‌توانند انتخاب بهتری انجام دهند.

علاوه‌بر این با وجود ویژگی‌ها و شرایط هر پروژه، استفاده از محصول خاصی، مناسب در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال در موقعیت‌هایی با شرایط آب‌و‌هوای معتدل که مقاومت خمشی و دمایی کمتری لازم است، واش بتن انتخاب بهتری خواهد بود.

درحالی‌که موزاییک‌ پلیمری با برخورداری از مقاومت دمایی و خمشی بالاتر نسبت به واش بتن برای استفاده در شرایط آب‌و‌هوایی مختلف مناسب در نظر گرفته می‌شود. به‌طور کلی افراد می‌توانند تفاوت این دو محصول را از نظر شکل ظاهری، نحوه تولید و مشخصات فنی بررسی کنند:

تفاوت در شکل ظاهری

تفاوت در شکل ظاهری

شکل‌های ظاهری متفاوت از برجسته‌ترین تفاوت واش بتن و موزاییک به‌شمار می‌روند. موزاییک‌های پلیمری در قالب‌ها، طرح‌های متنوع و ابعاد مختلف تولید می‌شوند. اما واش بتن از نظر شکل ظاهری با قالب‌های ساده و تنها در دو طرح تولید می‌شود. به‌دلیل وجود سنگدانه در واش بتن رنگ و ساختار ظاهری این کفپوش با موزاییک پلیمری کاملا متفاوت است.

تفاوت در نحوه تولید

نحوه تولید واش بتن و موزاییک پلیمری اختلاف زیادی باهم دارد. برای تولید واش بتن ابتدا مواد اولیه به‌خوبی باهم مخلوط می‌شوند. سپس مواد ترکیب‌شده بر روی میز ویبره قرار می‌گیرد تا حباب‌های موجود در آن کاملا از بین بروند. پس از آن به‌منظور افزایش استحکام و چسبندگی بین مواد تشکیل‌دهنده واش بتن، به آن‌ها مواد افزودنی اضافه خواهد شد. در مرحله آخر برای نمایان شدن سنگدانه‌ها در این محصول، سطح واش بتن سابیده می‌شود.

تفاوت واش بتن و موزاییک در نحوه تولید بدین معناست که موزاییک‌ها به دو روش ویبره‌ای و پرسی به تولید می‌رسند. در روش پرسی قطعات موزاییک با دستگاهی فشرده و متراکم می‌شوند. تولیدکنندگان در این مرحله از تولید موزاییک باتوجه‌به نوع سنگدانه‌های به‌کار رفته در آن و ابعاد آن، میزان فشار مشخصی را اعمال می‌کنند. موزاییک‌هایی که به این روش تولید شده‌اند، دارای سطح ناصافی هستند و باید سطح آن‌ها ساییده شوند.

درحالی‌که برای تولید موزاییک‌ها به روش ویبره، ابتدا ملات در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود و جهت متراکم‌سازی و یکنواخت‌شدن، بر روی میز ویبره قرار می‌گیرد. پس از عمل‌آوری این موزاییک‌ها سطح آن‌ها کاملا صاف و صیقلی است که نیاز به ساییده شدن ندارند.

تفاوت در مشخصات فنی

یکی دیگر از موارد تفاوت واش بتن و موزاییک در مشخصات فنی آن‌ها درنظر گرفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که موزاییک پلیمری و واش بتن رزینی تفاوت زیادی ندارند، درحالی‌که موزاییک پلیمری و واش بتن بدون رزین با هم اختلاف‌های چشمگیری دارند. در جدول زیر مقایسه موزاییک، واش بتن رزینی و واش بتن بدون رزین نشان داده شده است:

تفاوت‌ها

موزاییک پلیمری واش بتن رزینی

واش بتن بدون مواد افزودنی

نوع سیمان

پرتلند تیپ ۲ پرتلند تیپ ۲

پرتلند تیپ ۲

مقاومت خمشی

۳۵ مگاپاسکال ۳۵ مگاپاسکال

۲۴ مگاپاسکال

متریال

سیمان پرتلند و افزودنی‌های پلیمری و سنگدانه‌های طبیعی سیمان پرتلند و افزودنی‌های رزینی

سیمان پرتلند

مقاومت دمایی

بدون آسیب تا ۶۰ سیکل سرما  بدون آسیب تا ۶۰ سیکل سرما

بدون آسیب تا ۱۵ سیکل سرما

حداقل مقاومت فشاری

۳۰ مگاپاسکال ۳۰ مگاپاسکال

۳۰ مگاپاسکال

مقاومت سایشی

۲۰ میلی‌متر حداقل طول سایش ۲۰ میلی‌متر حداقل طول سایش

۲۰ میلی‌متر حداقل طول سایش

فرآیند تولید

ویبره‌ای فرچه‌ ای/ ویبره‌ ای

فرچه‌ ای

عیار بتن

۴۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب ۴۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب

۴۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب

وزن

۵۵ کیلوگرم ۸۰ کیلوگرم

۸۰ کیلوگرم

درصد نفوذ آب

کمتر از ۲ درصد از وزن کمتر از ۲ درصد از وزن

کمتر از ۶ درصد از وزن

مزایای واش بتن نسبت به موزاییک پلیمری

اکنون که تفاوت واش بتن و موزاییک را از نظر ظاهر، نحوه تولید و مشخصات فنی بررسی کرده‌اید، لازم است مهم‌ترین مزیت‌های واش بتن نسبت به موزاییک پلیمری را نیز بدانید. این مزیت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ساختار و شکل ظاهری واش بتن نسبت به موزاییک پلیمری بهتر است. بنابراین در محیطی که نمای کف برای افراد اهمیت دارد، واش بتن گزینه بهتری خواهد بود.
  •  سطح واش بتن نسبت به موزاییک اصلا لغزنده نیست و در محیط‌های شیب‌دار و پر بارش انتخاب بهتری خواهد بود.
  • افراد می‌توانند در کنار کف‌پوش واش بتن از چراغ‌های ال‌ای‌دی برای اجرای نورپردازی در کف استفاده کنند. درحالی‌که موزاییک پلیمری این امکان را ندارد.

مزایای موزاییک پلیمری نسبت به واش بتن

تفاوت واش بتن رزینی یا افزودنی‌دار و موزاییک پلیمری زیاد نیست و این دو فقط از نظر وزن اختلاف دارد. بنابراین مزیت استفاده از موزاییک پلیمری نسبت به واش بتن رزینی سبک‌بودن آن و در نتیجه نصب آسان و راحت آن در نظر گرفته می‌شود. درحالی‌که تفاوت واش بتن و موزاییک باعث ایجاد مزیت‌هایی در استفاده از موزاییک‌های پلیمری شده است و از میان این مزایا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • موزاییک پلیمری نسبت به واش بتن معمولی تراکم بالاتری دارد.
  • موزاییک پلیمری در مقایسه با واش بتن معمولی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ رطوبت و آب خواهد داشت.
  • مقاومت دمایی موزاییک پلیمری نسبت به واش بتن معمولی بیشتر است.
  • موزاییک نوع پلیمری را می‌توان در آب‌وهوای مختلف استفاده کرد، درحالی‌که واش بتن معمولی این چنین نیست.
  • مقاومت موزاییک‌های پلیمری دربرابر سرمازدگی و حریق در مقایسه با واش بتن معمولی بیشتر در نظر گرفته می‌شوند.
  • موزاییک نسبت به واش بتن تنوع بیشتری در طرح و شکل دارد.

کدام محصول بهتر است، موزاییک پلیمری یا واش بتن؟

باتوجه‌ به تفاوت واش بتن و موزاییک نمی‌ توان به‌طور قاطعانه گفت کدام محصول بهتر خواهد بود، زیرا هر دو نوع محصول ازنظر، کاربرد و مشخصات فنی دارای شباهت‌های زیادی دارند و از قابلیت برآورده‌کردن نیاز افراد را در کف‌سازی برخوردار هستند. بنابراین باتوجه‌به سلیقه شخصی، افراد باید بین یکی از این دو نوع کف‌پوش بتنی برگزینند. در انتخاب این دو محصول توجه‌ به این نکته ضروری است که هر دوی آن‌ها کاملا فانتزی هستند و تحمل بارهای سنگین را ندارند. بنابراین نباید از آن‌ها در مناطق پرتردد و صنعتی استفاده کرد.

سوالات متداول

واش بتن و موزاییک پلیمری از چه نظر باهم متفاوت هستند؟

این دو محصول ازنظر ظاهر، نحوه تولید، متریال و وزن و سایر مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت دارند.

کدام محصول برای مناطق سردسیر مناسب است؟

موزاییک پلیمری به‌دلیل برخورداری از تراکم بالا و مقاومت بیشتر در برابر تغییر دما نسبت به واش بتن، انتخاب مناسب‌تری برای مناطق سردسیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *