رایــــان پی بتــــن

کف سازی حیاط و محوطه با بتن و سیمان {انواع روش های بتن ریزی}

کف سازی حیاط با بتن
کف سازی حیاط و محوطه با بتن و سیمان {انواع روش های بتن ریزی}
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
کف سازی حیاط با بتن

بتن ریزی در بخش های مختلف ساختمان انجام می شود. از سقف خانه ها گرفته تا کف محوطه منازل، حیاط، پارکینگ و غیره؛ بنابراین یکی از مراحل مهم و پراستفاده در ساختمان سازی است و دانستن نحوه انجام صحیح آن برای پیمان کاران اهمیت فراوانی دارد؛ امروز، در این مقاله در نظر داریم تا به موضوع کف سازی حیاط با بتن بپردازیم و مراحل آن را توضیح دهیم، بنابراین در صورتی که علاقه مند به این مبحث هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

کف سازی حیاط با بتن

کف سازی همواره یکی از اصلی ترین کارهای ساختمانی محسوب می شود و حتماً باید به صورت اصولی و حرفه ای انجام شود زیرا در غیر این صورت، پس از چند سال، کف محوطه حیاط نیاز به بازسازی و ترمیم خواهد داشت که این امر هم مستلزم پرداخت هزینه است،  کف سازی حیاط با بتن هم از این قاعده مستثنی نیست و باید به شکل اصولی انجام شود.

مراحل کف سازی حیاط با بتن

به طور خلاصه می توان مراحل کف سازی حیاط با بتن را به این صورت عنوان کرد:

  • آماده سازی بستر زمین به منظور گودبرداری
  • عملیات مش گذاری و آرماتوربندی
  • استفاده از بتن الیافی
  • استفاده از روان کننده های بتن

در ادامه این مبحث برخی از اصطلاحاتی را که در کف سازی کاربرد دارد توضیح می دهیم:

بتن الیافی

بتن الیافی

بتن الیافی یک نوع کامپوزیت است که می تواند مقاومت کشش بتن را بیشتر کند. این محصول قابلیت جذب بالایی دارد و به آسانی و با وارد کردن ضربه، بافت آن از هم نمی گسلد. به بتن الیافی، کاهگل هم گفته می شود. بتن الیافی به سادگی شکل می گیرد، دارای مقاومت و استحکام زیادی است و به راحتی ترک نمی خورد.

روان کننده بتن

روان کننده بتن به ماده ای گفته می شود که باعث سفت شدن بتن و افزایش مقاومت آن می شود. به منظور کاهش گرمای هیدراتاسیون در فصول گرم سال، بهتر است از روان کننده استفاده شود. روان کننده های بتن معمولاً از ترکیباتی همچون کلسیم، سولفونات و سدیم ساخته می شوند، هم چنین این مواد می توانند بدون تغییر روانی بتن،  مقدار آب آن را افزایش یا کاهش می دهند. روان کننده های بتن انواع مختلفی دارند؛ از جمله روان کننده معمولی، بتن تندگیر و بتن کندگیر.

نازک کاری کف حیاط با بتن

نازک کاری با بتن اهمیت زیادی دارد و در صورت بروز اشتباه در این کار، ممکن است با اثرات مخرب آن مواجه شوید؛ یکی از بهترین کارها برای نازک کاری مناسب، استفاده از مواد با کیفیت است زیرا اگر از بتن بی کیفیت و نامرغوب استفاده شود، حتما در دراز مدت شاهد ترک خوردگی آن خواهید بود. همان طور که گفتیم، بتن ریزی دارای قواعد خاص و اصولی است و برای قسمت های مختلف خانه، برای انجام آن باید از روش های متفاوت استفاده کرد و پس از اتمام کار باید درزهای انقباظی و انبساطی در کف کار گرفته شود.

بتن ریزی کف با ماله پروانه

بتن ریزی کف با ماله پروانه

شما می توانید برای بتن ریزی کف محوطه از ماله پروانه استفاده کنید. کار با این نوع ماله بسیار آسان است. ماله پروانه در دو نوع برقی و موتوری در بازار یافت می شود که نوع موتوری آن رواج بیشتری دارد.

مزایای استفاده از بتن ریزی با ماله پروانه

  • استفاده از این ابزار باعث می شود تا سطح بتن صاف و یکنواخت شود.
  • ماله پروانه سطح بتن را صیقلی کرده و آن را آماده اجرای مراحل بعدی می کند.
  • در صورتی که در موقع بتن ریزی سطح بتن ترک خورد، استفاده از ماله پروانه می تواند به شما کمک کند.

نکات مهم برای بتن ریزی کف محوطه های شیبدار

برای بتن ریزی سطوح شیبدار کف حیاط بهتر است از کارشناسان و مهندسین حرفه ای و باتجربه استفاده کنید. برای بتن ریزی این گونه سطوح، کارهای زیر باید انجام شود:

  • مسطح کردن کف حیاط

پیش از بتن ریزی کف حیاط، باید سطح آن به طور  کامل تمیز و مسطح شود تا برای عملیات بتن ریزی آماده باشد.

  • اسلامپ (روانی) بتن

باید اسلامپ یا روانی بتنی که استفاده می شود، به اندازه کافی و مجاز باشد. به قوام مخلوط بتن، اسلامپ بتن گفته می شود. بتنی که از روانی یا اسلامپ کمی برخوردار باشد ، برای پرداخت سطح و ماندن در محل گزینه مناسبی است.

نحوه بتن ریزی کف حیاط

به منظور آغاز عملیات بتن ریزی سطوح شیب دار، باید بتن ریزی از بخش پایینی آن شروع شود کم کم به سمت بخش های بالاتر پیش برود.  هم چنین، در صورتی که کف حیاط دارای  چند نقطه عمیق است باید بتن ریزی از عمیق ترین نقطه موجود آغاز شود. این کار سبب می شود تا امکان روان شدن بتن به قسمت های پایین سطح شیبدار کمتر شود. در ادامه، به منظور از بین بردن حباب های هوای موجود در بتن، از دستگاه ویبراتور استفاده می کنند.

پرداخت سطح بتن

بعد از این که عملیات کف سازی حیاط با بتن تمام شد، به منظور تراز کردن سطح بتن ریزی شده از یک چهار تراش استفاده می کنند. چهار تراش باید به گونه ای روی قالب قرار بگیرد که بتواند کل سطح شیبدار را در بربگیرد. هنگامی که بتن به حد گیرایی خود رسید، برای ایجاد اصطکاک در سطح بهتر است سطح بتن برس کشیده شود.

کف سازی حیاط با سیمان

معمولاً به منظور کف سازی حیاط از مصالح مختلفی همچون سیمان، موزائیک، واش بتن، چوب و هم چنین ترکیبی از این مصالح استفاده می شود. با این وجود، کف سازی حیاط با سیمان یکی از روش‌ های رایج است که طرفداران خاص خود را دارد. در صورتی که می خواهید سیمان کاری کف حیاط با بهترین کیفیت به انجام برسد و حاصل کار، ماندگاری و مقاومت بالایی داشته باشد، باید جنس خاک حیاط و همین طور میزان رطوبت آن را در نظر داشته باشید چراکه کف سازی حیاط به وسیله سیمان در زمین‌ های خشک و مرطوب متفاوت است.

گاهی پیش می آید که در برخی از حیاط ‌ها از روش‌ های غیراصولی برای کف سازی استفاده می‌ شود. به این معنی که پیش از سیمان کاری ، از خرده مصالح ساختمانی برای مسطح کردن سطوح کف استفاده می ‌کنند. معمولاً افرادی که از این گونه مصالح به کار می برند، میزان رطوبت خاک را در نظر نمی ‌گیرند و صرفاً به دنبال تسطیح کف حیاط هستند؛ غافل از این که کف سازی حیاط با این روش‌ ماندگاری کمی خواهد داشت و سریعاً تخریب می شود.

کف سازی حیاط در زمین ‌های خشک

همان طور که پیش تر گفتیم، اولین گام برای کف سازی، متراکم کردن و تسطیح سطوح مورد نظر است. معمولاً به دلیل تردد ماشین‌ آلات سنگین در پروژه ساختمانی، خاک متراکم شده و نیاز به اقدام خاصی ندارد؛ بنابراین می توانیم به راحتی به سراغ مرحله بعد که بتن ریزی است، برویم. برای کف سازی حیاط، اول باید یک لایه به ضخامت ۱۰ سانتی ‌متر بتن عیار ۲۰۰ بر روی کف حیاط بریزید. به این لایه، «بتن مگر» گفته می شود.

به منظور ارتقای کیفیت بتن ریزی،  پس از اجرا آن را ویبره بدهید. بعد از آن، نوبت به سیمان کاری کف حیاط می ‌رسد؛ بدین شکل که باید از یک لایه ملات ماسه و سیمان استفاده شده و سپس این لایه با ماشین‌آلات یا  تخته ماله صاف شود.

کف سازی حیاط در زمین ‌های نسبتا مرطوب

کف سازی حیاط در این گونه زمین ها، به واسطه وجود رطوبت، با زمین ‌های خشک متفاوت است. در اراضی مرطوب هم باید قبل از هر کاری، خاک را متراکم کرد.  میزان تراکم خاک در این گونه زمین‌ ها باید به ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد و پس از آن نوبت به اجرای لایه عایق است.
پیش از استفاده از بتن مگر، حتماً باید خاک با یک لایه از مصالح دیگر پوشانده شود  تا از نفوذ رطوبت خاک به بتن و خرابی آن جلوگیری به عمل آید. بدین منظور می ‌توان یک لایه قلوه سنگ درشت را به کار برد. قطر این لایه‌ باید بیش از ۲۵ سانتی‌ متر باشد؛ هم چنین برای پر کردن منافذ میان قلوه سنگ ها و هموار کردن سطح آن  از شن و ماسه استفاده می شود.

پس از این که این لایه اجرا شد، دیگر نگرانی درخصوص نفوذ رطوبت به بتن وجود نخواهد داشت و می توان به راحتی با یک لایه ۷ تا ۱۰ سانتی ‌متری از بتن مگر روی آن را پوشاند. لازم به ذکر است که در این زمین ها باید مثل زمین های خشک از بتن عیار ۲۰۰ استفاده کرد. در انتها نیز روی این لایه، سیمان کاری می شود؛ هر چند که برخی از پیمانکاران برای صرفه جویی، لایه سیمان روی بتن را حذف می کنند.

کف سازی حیاط در زمین ‌های با رطوبت بالا

در صورتی که خاک حیاط دارای رطوبت بالا باشد، نمی توان تنها به یک لایه قلوه سنگ بسنده کرد. در این صورت، به منظور سیمان کاری کف حیاط در ابتدای کار باید از سیمان عیار ۳۰۰ تا ۳۵۰ مخلوط شده با ماسه نرم استفاده شود و کف حیاط با سیمان لیسه ‌ای حاصل پوشانده شود؛ ضخامت  سیمان لیسه ای مورد استفاده برای پوشش کف حیاط باید حداقل  ۱ سانتی‌ متر باشد.

سپس، به منظور افزایش مقاومت لایه‌ عایق، روی لایه سیمان قیر گونی می شود و دوباره روی لایه‌ قیر گونی به ضخامت ۱ سانتی ‌متر با یک لایه ملات ماسه و سیمان با سیمان عیار ۳۵۰ پوشانده می شود. بنابراین برای خاک های خیلی مرطوب، باید سه لایه عایق کاری برای کف حیاط داشته باشیم که این سه لایه به ترتیب اجرا، سیمان لیسه ‌ای، قیر گونی و ملات ماسه سیمانی هستند. برای انتهای کار هم می توان از یک لایه سیمان دیگر استفاده کرد.

مزایای کف سازی حیاط به وسیله سیمان

کف سازی حیاط به وسیله سیمان دارای مزایای زیادی است و همین امر موجب شده که این کار از محبوبیت خاصی برخوردار باشد. مهم ترین مزایای این نوع کف سازی عبارتند از مقرون به صرفه بودن این روش و همین طور سرعت بالای اجرای آن، در ادامه به دیگر مزایای این نوع کف سازی حیاط اشاره خواهیم کرد:

  • به نسبت دیگر روش های کف سازی مقرون به صرفه تر است.
  • در مقیاس های بزرگ هم سرعت انجام بالایی دارد.
  • کف سازی به این روش از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار است.
  • چنانچه این کار به شکل اصولی انجام شود، در نهایت کار بدون درز و ترک و کاملاً صاف خواهد بود.
  • ترمیم و نگهداری این نوع کف سازی به سادگی قابل انجام است.
  • با این روش، از ورود و نفوذ حشرات جلوگیری به عمل می آید.
  • در صورت انجام این روش، حیاط شما برای استفاده از دیگر متریال ها آماده می شود.

معایب کف سازی با سیمان

هر چند که استفاده از سیمان برای کف سازی حیاط دارای مزایای غیر قابل انکاری است ولی این کار معایبی هم دارد که عبارتند از :

  • اجرای سیمان کاری برای کف حیاط زیبایی چندانی ندارد.
  • اگر این کار با روش غیر اصولی انجام شود، ماندگاری چندانی نخواهد داشت.
  • مصالح مورد نیاز برای کف سازی با سیمان

مصالح مورد نیاز برای سیمان کاری کف حیاط عبارتند از :

سیمان

اصلی‌ترین و اولین مصالح مورد نیاز برای کف سازی حیاط، سیمان است. هم چنین باید به این نکته توجه داشته باشید که عیار سیمان مورد نیاز را با توجه به مرطوب یا خشک بودن سیمان انتخاب کنید. لازم به ذکر است که در صورتی که پودر سیمان به تنهایی با آب مخلوط شود، سریعاً سفت و محکم خواهد شد؛ بنابراین برای ساخت ملات سیمانی، ابتدا سیمان را با ماسه ترکیب کرده و در نهایت آب را به آن اضافه می کنند.

ماسه

به منظور ساخت ملات‌‌ سیمانی، حتماً باید از ماسه استفاده شود  و بسته به کاربرد ملات، اندازه دانه های ماسه تغییر خواهد کرد.

سخن پایانی

کف سازی حیاط با بتن حتماً باید به روشی اصولی و توسط افراد حرفه ای و متخصص انجام شود زیرا در غیر این صورت، نمی توان انتظار داشت که این کار دوام و مقاومت بالایی داشته باشد و مسلماً پس از گذشت مدت زمانی، شاهد درز و ترک های در بتن کف حیاط خواهیم بود. اولین و مهم ترین کار برای کف سازی حیاط با بتن، متراکم کردن خاک و تسطیح سطح مورد نظر است. علاوه بر این ها میتوان برای کف حیاط از دال بتنی نیز استفاده کرد زیرا قیمت دال بتنی پیش ساخته تا حدودی به صرفه تر از بتن ریزی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *