رایــــان پی بتــــن

دال بتنی آسانسور

دال بتنی آسانسور
دال بتنی آسانسور
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
دال بتنی آسانسور

دال بتنی آسانسور

ساخت دال بتنی آسانسور یکی از مهمترین مراحلی برای نصب آسانسور است. در واقع مجری‌های ساختمان و افرادی که در زمینه نصب آسانسور فعالیت دارند، باید به‌ نحوه‌ی اجرای دال توجه ویژه‌ای داشته باشند.

از آنجا که تمام وزن موتور و بخش‌های مکانیکی مختلف آسانسورها به دال وارد می‌شود، بنابراین این عضو اهمیت زیادی دارد و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در واقع در ساخت این دال بتنی باید تمام استانداردهای آسانسور در نظر گرفته شود تا کیفیت آن افزایش یابد.

یکی از مهمترین وظیفه‌ های دال، ایمنی آسانسور است. در واقع وقتی بتن‌ریزی به‌شیوه درستی انجام و دال بتنی ساخته شود، امنیت آسانسور نیز تضمین می‌شود و هیچ خطری جان یا سلامت ساکنین ساختمان را در زمان استفاده از این وسیله تهدید نمی‌کند.

ضخامت دال بتنی آسانسور

دال بتنی آسانسور چیست؟

دال آسانسور یکی از انواع دال‌ها است که در ساخت آن از سیمان، سنگدانه، آب و … استفاده می‌شود. این عضو مانند دال بتنی مجوف یا سایز عضوهای بتنی مقاومت بالایی دارد و وزن بخش‌های مختلف آسانسور مثل موتور، شاسی موتور، وزنه‌های تعادل، کابین و … را تحمل می‌کند.

برخی استانداردها در صنعت ساخت‌وساز برای افزایش مقاومت سازه وجود دارند که باید تمام صنعتگرها آنها را رعایت کنند. در ساخت دال آسانسور نیز باید به برخی استانداردهای مهم توجه داشته باشید تا ایمنی و استحکام سازه تامین شود.

مراحل ساخت دال بتنی آسانسور

مجری‌های ساختمان برای ساخت دال آسانسور باید یک سری مراحل مهم را پشت سر بگذارند تا قیمت دال بتنی که در ادامه این مراحل را بیان می‌کنیم:

  • در اولین مرحله سازنده‌ها باید اقدام به تهیه کلاف سقف چاه آسانسور کنند.
  • سیم‌بکسل‌های اصلی باید از بین موتور، کابین و قاب وزنه عبور کنند؛ بنابراین باید برای آنها محل عبور مشخصی در نظر گرفته شود.
  • گاورنر آسانسور نیز سیم‌بکسل دارد که باید برای این سیم محل عبور مناسبی در نظر بگیرید.
  • محل عبور سیم‌ها و کابل‌های سیستم الکتریکی آسانسور را نباید از قلم بیندازید؛ بنابراین در حین ساخت دال حتما محل عبور مشخصی برای آنها در نظر بگیرید.
  • قالب مناسب برای دال تهیه کنید.
  • شما باید برای ساخت دال بتنی در کلاف سقف چاه آسانسور آرماتوربندی نیز انجام دهید. آرماتوربندی باید به‌صورت کاملا دقیق و مطابق با استانداردها باشد تا در آینده مشکلی برایتان به‌وجود نیاورد.
  • آخرین مرحله کفراژبندی سقف چاه آسانسور که باید با دقت و تمرکز بالا انجام شود.

طی همین مراحل می‌توانید دال استاندارد و باکیفیتی برای سقف چاه آسانسور بسازید.

آموزش آرماتوربندی دال بتنی آسانسور

آرماتورها در انواع عضوهای بتنی باعث افزایش استحکام این سازه‌ها می‌شوند. در انواع دیگر دال‌ها مثل دال بتنی یک طرفه و دو طرفه نیز از آرماتورها استفاده می‌کنند. آرماتورها نه‌تنها طول عمر سازه را افزایش می‌دهند، بلکه روی مقاومت بالای آن در برابر آتش یا آب بسیار تاثیرگذار هستند.

در آرماتوربندی دال آسانسور باید به چند سوال مهم پاسخ دهید که در ادامه آنها را لیست می‌کنیم:

  • چه تعداد آرماتور برای ساخت دال نیاز دارید؟
  • آرماتوربندی را در چه زاویه‌ای باید انجام دهید؟
  • چگونه باید آرماتورها را فیکس کنید؟
  • سایز مناسب برای آرماتورها در دال آسانسور چقدر است؟

به‌طورمعمول در ساخت کلاف اصلی آسانسورهای ۴ تا ۱۵ نفره از ناودانی نمره ۲۰ استفاده می‌شود. این ناودانی با استحکام بالا بهترین راهکار برای آرماتوربندی دال بتنی آسانسور است. بعد از اینکه به‌واسطه این ناودانی کلاف آسانسور ساخته شد، آن را از ارتفاعی حدود ۴ متر نسبت به کف آخرین طبقه ساختمان قرار می‌دهند.

سازنده‌ها بعد از اینکه مرحله کفراژبندی دال بتنی آسانسور را به پایان رساندند، باید از ۲ سری آرماتوربندی با شبکه ۱۵ در ۱۵ استفاده کنند. فاصله آرماتورها نسبت به دیواره داخلی نیز باید از هر سمت ۵ سانتی‌متر باشد.

آرماتور بندی دال بتنی اسانسور

آموزش بتن‌ریزی دال بتنی آسانسور

انواع آسانسورها با ظرفیت‌های مختلف، وزن متفاوتی را به دال آسانسور وارد می‌کنند که در ادامه وزن وارده از هر نوع آسانسور را شرح می‌دهیم:

ظرفیت آسانسور

حجم وارده از قطعه‌ها به دال بتنی

آسانسورهای ۴نفره

۳.۰۰۰ کیلوگرم

آسانسورهای ۶نفره

۳.۲۰۰ الی ۳.۴۰۰ کیلوگرم

آسانسورهای ۸نفره

۳.۸۵۰ کیلوگرم

آسانسورهای ۱۵نفره

۶.۲۰۰ الی ۶.۵۰۰ کیلوگرم

بر اساس جدولی که در بالا آوردیم، دال بتنی‌ها برای آسانسورها با ظرفیت‌های مختلف باید بیشترین میزان استحکام و دوام را داشته باشند.

فرآیند بتن‌ریزی نیز بر اساس استانداردها طبق عیاری مشخص باید انجام شود که ۳۵۰-۴۵۰Kg/m3 است.

سازنده‌ها معمولا بعد از بتن‌ریزی باید یک بازه زمانی ۲ هفته‌ای منتظر بمانند تا بتن کاملا خشک شود و مقاومت لازم را به‌دست بیاورد. این در زمان آب‌زدن و سیراب‌کردن بتن یکی از کارهای مهم است که نباید از قلم بیندازید. در واقع این کار موجب افزایش کیفیت بتن می‌شود.

قالب بندی دال بتنی آسانسور

مهمترین مرحله در ساخت دال بتنی آسانسور قالب‌بندی آن است. اگر قالب بندی به‌شیوه‌ای نادرست انجام شود، در آینده در نصب قطعه‌های مکانیکی و الکتریکی آسانسور به مشکل می‌خورید. به‌همین‌منظور باید به برخی نکته‌ها توجه داشته باشید تا قالب‌بندی را به‌شیوه‌ای مناسب انجام دهید. این نکته‌ها را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • قطر محل عبور سیم‌بکسل‌های قاب وزنه تعادل و کابین آسانسور باید حدود ۱۵ سانتی‌متر باشد. حفره مخصوص عبور سیم‌بکسل‌ها را نیز باید به‌صورت مربع‌ای و با ابعاد ۲۰×۲۰ در نظر بگیرید.
  • قطر محل عبور سیم‌بکسل گاورنر آسانسور را ۶ سانتی‌متر در نظر بگیرید. حفره مخصوص این سیم‌بکسل‌ها نیز باید به‌شکل مربعی و با ابعاد ۸×۸ سانتی‌متر باشد.
  • به‌منظور‌اینکه بعد از اتمام مراحل ساخت و راه‌اندازی آسانسور سیم‌ها روی بتن‌ها دست‌وپاگیر نباشند، باید شیاری به عمق ۲ سانتی‌متر روی بتن سقف به‌وجود آورید. در واقع از این شیار به‌منظور محل عبور انواع کابل‌های گاورنر و موتور استفاده می‌شود.
  • در قسمتی از گوشه‌های جلو سقف آسانسور باید حفره‌ای مستطیلی‌شکل برای عبور کابل‌های الکتریکی ایجاد کنید.
  • قالب آسانسور را ۳ یا ۴ سانتی‌متر ضخیم‌تر از دال آسانسور در نظر بگیرید.
  • بهترین لوله برای قالب آسانسور چوب یا pvc است. بیشتر کارشناس‌ها استفاده از لوله pvc را پیشنهاد می‌دهند.

برای آشنایی با انواع قالب نیوجرسی بتنی مقاله مربوط به آن را که در مجله اینترنتی رایان پی بتن آماده کرده‌ایم، مطالعه کنید.

دال بتنی آسانسور رایان پی بتن

دال بتنی آسانسور، سازه ای مهم برای همه آسانسورها

هر چند مراحل نصب و راه‌اندازی آسانسور بسیار مهم است، اما قبل از آن باید به‌شیوه بتن‌ریزی و ساخت دال سقف چاه آسانسور توجه داشته باشید.

بسیاری از مجری‌های ساختمان در مراحل ساخت آسانسور از اهمیت دال بتنی غافل هستند و استانداردهای لازم را در این زمینه نادیده می‌گیرند. این اشتباه ممکن است به قیمت جان یا به‌خطرافتادن سلامتی ساکنین ساختمان تمام شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد! بنابراین قبل از اجرای پروژه آسانسور حتما به نوع بتن‌ریزی آنجا توجه داشته باشید.

در این مطلب درباره دال آسانسور و مراحل اجرای و ویژگی‌های مختلف آن صحبت کردیم. دانستن این نکته‌ها کمکتان می‌کنند تا در بتن‌ریزی و ساخت عضوهای بتنی برای آسانسور ساختمان با آگاهی و بینش بیشتری عمل کنید و برخی استانداردها را مدنظر داشته باشید.

به‌منظوراینکه دال بتنی آسانسور ساختمانتان به بهترین شیوه ساخته شود، می‌توانید با کارشناس‌ها و مهندس‌های ساخت‌وساز حرفه‌ای مشورت داشته باشید تا استانداردهای بیشتر و مهمتری را در این زمینه با شما در میان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *