رایــــان پی بتــــن

داکت بتنی چیست؟

داکت بتنی
داکت بتنی چیست؟
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
داکت بتنی

داکت بتنی چیست؟

داکت بتنی یکی از انواع سازه‌های بتنی از پیش ساخته شده است که در بسیاری از صنایع از جمله پل‌سازی، راه‌سازی و … کاربرد دارد. این قطعه‌های از پیش ساخته به‌دلیل مقاومت بالا و نصب راحت از محبوبیت زیادی برخوردار هستند و بیشتر صنعتگرها به استفاده از این مصالح روی آورده‌اند.

داکت های بتنی انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع پروژه از هر کدام از آنها استفاده می‌شود. کاربرد هر یک از این داکت ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین مجری ساخت‌و‌ساز قبل از هر اقدامی باید با کاربرد انواع داکت بتنی آشنا باشد تا بتواند از آنها در پروژه‌های ساختمانی استفاده کند.

با ظهور داکت‌ها، هزینه‌های ساخت‌و‌ساز به‌صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد. همچنین این داکت‌ها بسیاری از چالش‌های ساخت‌و‌ساز را از بین می‌برند. اما کاربرد اصلی داکت بتنی چیست؟ چرا صنعتگرها ترجیح می‌دهند از این مصالح در صنایع مختلف استفاده کنند؟ با ما در رایان پی بتن همراه باشیم تا به بحث در مورد انواع داکت بتنی بپردازیم.

معرفی داکت بتنی

داکت های بتنی به‌صورت از پیش ساخته در کارخانه‌ها و تولیدی‌های مخصوص توسط ابزارآلات و تجهیزات پیشرفته ساخته می‌شوند. این بتن‌ها دوام و ماندگاری بسیار زیادی دارند و برای همین تبدیل به انتخاب اول بسیاری از صنعتگرها شده‌اند. از این داکت ها به‌منظور عبور تاسیسات مختلف استفاده می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به تاسیسات الکتریکی، لوله‌کشی آب و فاضلاب، برق، گاز، تلفن و … اشاره کرد. این داکت‌ها حتی برای هدایت آب‌های سطحی نیز به‌کار می‌آیند.

به‌لطف داکت های بتنی بسیاری از مشکل‌ها و چالش‌هایی که پیش‌روی شهرداری در زمینه پروژه‌های راه‌سازی، زیرگذرها و … به‌وجود می‌آید، رفع می‌شوند. این مصالح در کنار انواع نیوجرسی بتنی در صنعت راه‌سازی نیز تحولی عظیم به‌وجود آورده‌اند. در واقع مهندس‌ها مشخصات نیوجرسی بتنی، داکت‌ها و سایر مصالح را بر اساس پروژه انتخاب و به تولیدی‌های معتبر سفارش می‌دهند.

داکت های بتنی دیواره‌های بسیار مستحکم و قدرتمندی دارند، به‌همین‌دلیل در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌زا به‌خوبی از خود مقاومت نشان می‌دهند. این مصالح را معمولا در زیر زمین یا دیوارها استفاده می‌کنند.

انواع داکت بتنی

انواع داکت بتنی

آیا می‌دانید انواع داکت بتنی چیست؟ در ادامه انواع این داکت‌ها را معرفی و بررسی می‌کنیم:

داکت بتنی تاسیسات

داکت‌های بتنی تاسیساتی معمولا برای انتقال تاسیسات و ابزار مختلف مکانیکی، الکترونیکی و … استفاده می‌شوند. این داکت‌ها را از مواد اولیه بسیار مرغوب و باکیفیتی می‌سازند تا تاسیسات را در برابر عوامل آسیب‌زا حفظ کنند و مانع آسیب‌رسیدن به آنها شوند.

داکت u باکس

داکت‌های u باکس بهترین گزینه برای هدایت آب‌های سطحی هستند. شهرداری‌ها به‌منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی خیابان‌ها و معابر این داکت‌ها را به‌کار می‌برند.

از این داکت‌ها برای سیم‌کشی تاسیسات نیز استفاده می‌شود. در واقع این نوع داکت گزینه مناسبی برای زیرساخت تاسیساتی هستند و سیم‌ها را عایق‌بندی و پوشش‌دهی می‌کنند. داخل داکت‌های u باکس شیارهایی وجود دارد که با وجود آنها عملیات سیم‌کشی به‌راحتی انجام می‌شود. تکنسین‌ها سیم‌ها را داخل این شیارها قرار می‌دهند و در نهایت با استفاده از یک درپوش، کار را به پایان می‌رسانند.

جوی آب بتنی پیش ساخته

داکت‌هایی که به‌عنوان جوی آب بتنی پیش ساخته تولید می‌شوند، کاربرد زیادی در بخش کشاورزی دارند. مهندس‌ها این داکت‌ها را در محل عبور جریان آب قرار می‌دهند تا جذب آب به حداقل ممکن برسد. این داکت‌ها سرعت و فشار آب را افزایش می‌دهند و در نهایت آب به تمام زمین‌های کشاورزی می‌رسد.

جوی آب بتنی پیش ساخته با انواع جدول بتنی رنگی و سایر مصالح کاربردی نیز اقدام هوشمندانه شهرداری برای انتقال جریان آب در شهر هستند.

دال بتنی

داکت‌هایی که از نوع دال‌بتن‌ها هستند، به‌عنوان سقف یا کف‌پوش استفاده می‌شوند. تولیدکننده‌ها این نوع از داکت‌ها را با ترکیب بتن و فولاد می‌سازند، برای همین مقاومت بسیار زیادی دارند.

دال بتن‌ها کاربردهای متنوعی دارند که از جمله آنها می‌توان به استفاده در پل‌های روگذر ماشین‌رو، ساخت عرشه، کف‌سازی و … اشاره کرد.

داکت‌های دال بتن به‌ واسطه میلگردهای فولادی یا پلاستیکی مقاوم‌سازی می‌شوند و از آنها می‌توان در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد.

درپوش کانال بتنی

درپوش کانال بتنی نوع دیگری از داکت‌های بتنی است که از ترکیب میلگرد به‌همراه بتن تولید می‌شود. سازنده‌ها معمولا روی این داکت دسته‌ای قرار می‌دهند تا بتوان از آن در پروژه‌های مختلف استفاده کرد.

بیشترین کاربرد درپوش کانال بتنی برای داکت های u باکس یا کانال‌های آب است.

داکت بتنی یو

بررسی ویژگی‌های داکت بتنی

داکت‌های بتنی چه ویژگی‌هایی دارند؟ چه مشخصه‌هایی در این سازه‌ها وجود دارد که صنعتگرها را ترغیب به استفاده از آنها می‌کند؟ در ادامه قصد داریم ویژگی‌های مختلف داکت‌های بتنی را بررسی کنیم:

افزایش سرعت ساخت‌و‌ساز

داکت‌های بتنی به‌صورت از پیش ساخته در محیط تولید می‌شوند، بنابراین نیازی به ساخت آنها در محل پروژه نیست. از این رو می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد و مراحل ساخت پروژه را سریعتر به اتمام رساند.

اتمام سریع مراحل ساخت پروژه‌ها و بازگشت سرمایه

مراحل ساخت‌و‌ساز با این داکت‌ها خیلی سریع به اتمام می‌رسد، بنابراین بازگشت سرمایه نیز خیلی زود اتفاق می‌افتد. در واقع اگر در یک پروژه داکت‌کشی سرمایه‌گذاری کنید، خیلی زود به سود و اصل سرمایه‌تان می‌رسید.

کاهش هزینه ها

داکت‌های بتنی از بسیاری از هزینه‌های اضافه مانند عیب‌یابی، حذف‌کردن خسارت‌های مالی به‌دلیل حفاری‌کردن زمین، بازسازی تاسیسات و … جلوگیری می‌کنند. مهندس‌ها می‌توانند روی این داکت‌ها حتی حسگرها و چشم‌های الکتریکی بگذارند تا شرایط مختلف آنها را بررسی کنند.

قابلیت تحمل بارهای ترافیکی

داکت‌های بتنی استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارند، از‌همین‌رو بسیاری از بارها و فشارهای وارده مثل بارهای ترافیکی را تحمل می‌کنند. این سازه‌ها نمونه تکامل‌یافته مصالح قدیمی هستند و بسیاری از نقص‌های آنها را برطرف کرده‌اند. بنابراین خیلی زود با بارهای ترافیکی آسیب نمی‌بینند.

سازگار با محیط زیست

داکت‌های بتنی از پیش ساخته شده با محیط‌زیست سازگار هستند و در ساختشان از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های دوست‌دار محیط‌زیست استفاده می‌شود. بنابراین با به‌کار‌بردن این مصالح در زیر زمین و … آسیب زیادی به طبیعت وارد نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه: با توجه به اینکه توضیح در مورد انواع بتن از حوصله این بخش خارج بود ما در مقاله‌ای دیگر در رایان پی بتن به توضیه و بررسی انواع بتن و خانواده بتن ها پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

جلوگیری از حفاری‌های مداوم

استفاده از مصالح بی‌کیفیت موجب می‌شود مهندس‌ها همواره برای رفع مشکل‌ها و چالش‌های به‌وجود آمده، زمین را حفاری کنند. این حفاری‌ها از لحاظ زمانی و مالی خسارت‌های سنگینی به‌بار می‌آورند.

خوشبختانه با وجود داکت بتنی از پیش ساخته شده، نیازی به حفاری‌های مداوم نیست. اگر این مصالح از مواد اولیه با کیفیتی ساخته شده باشند، تا مدت‌ها نیاز به حفاری را از بین می‌برند؛ چون خیلی کم آسیب می‌بینند و دچار مشکل‌های مختلف نمی‌شوند.

مزایای داکت بتنی

داکت بتنی، سازه‌ای پیشرفته و مقاوم

در این مطلب به‌طور کامل در مورد اینکه داکت بتنی چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و انواع آن چه هستند، به‌طور کامل صحبت کردیم. این داکت‌ها بسیاری از چالش‌های پیش‌روی مجری‌های ساخت‌و‌ساز را از بین برده‌اند و به آنها در اجرای بهتر و باکیفیت‌تر پروژه‌های مختلف کمک می‌کنند.

اکنون که می‌دانید داکت بتنی چیست و با کارایی آن آشنا شدید، می‌توانید به‌عنوان مهندس ساخت‌و‌ساز یا تکنسین یکی از انواع این داکت‌ها را برای پروژه‌های ساخت‌و‌ساز استفاده کنید و مقاومت سازه را بالا ببرید. شما باید باید این داکت‌ها را از مراکز خرید نیوجرسی بتنی، داکت و سایر مصالح ساختمانی معتبر تهیه کنید تا از کیفیت بالای آنها مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *