رایــــان پی بتــــن

اجرای سقف دال بتنی چگونه است؟ آموزش ۰ تا ۱۰۰ مراحل

اجرای سقف دال بتنی
اجرای سقف دال بتنی چگونه است؟ آموزش 0 تا 100 مراحل
تاریخ ثبت :
جدول محتوا
اجرای سقف دال بتنی

مراحل اجرای سقف دال بتنی

امروزه تمامی مواردی که پیرامون خود می‌بینیم دچار تغییر و تحولات بسیاری شده‌اند که صنعت عمران و ساختمان نیز از این قضیه مستثنی نیست. هم اکنون در زمینه ساخت سقف و دیوار از موارد و گزینه‌های مختلفی استفاده می‌شود که از بین این موارد می‌توان به سقف‌های دال بتنی، تیرچه بلوک، کامپوزیت، سقف کاذب، تیردال و غیره اشاره کرد. هریک از این موارد ذکر شده در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند. یکی از سقف‌هایی که اخیرا به دلیل ویژگی‌هایی که دارد توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، سقف دال بتنی است. 

اگر شما هم جز علاقمندان به این حوزه هستید و می‌خواهید اطلاعات جامع و کاملی در این باره کسب کنید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله از رایان پی بتن در مورد مراحل و نحوه اجرای سقف دال بتنی توضیحاتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سقف دال بتنی

نحوه اجرای سقف دال بتنی

همانند انجام هرکاری برای این‌که نتیجه کار مطلوب و مورد قبول باشد، باید مراحل اجرایی آن را بدانید و مطابق با آن پیش بروید. در ادامه گام به گام مراحل اجرای سقف‌های دال بتنی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

  • قالب بندی 

گام اول در مراحل اجرایی سقف‌های دال بتنی قالب بندی نام دارد. این مرحله را می‌توان حساس‌ترین و مهم‌ترین مرحله اجرای دال بتنی دانست. برای قالب بندی می‌‌توان از قالب‌های محتلفی از جنس‌های متفاوت همچون پلاستیک، چوب و غیره استفاده کرد؛ اما بهترین گزینه برای این مورد قالب‌های فلزی هستند. 

مطلب مرتبط: نیوجرسی بتنی یکی از پرکاربردترین قطعات فلزی در ساختمان سازی و راه‌سازی به شمار میرود، ما در مقاله‌ای از زایان پی بتن هرچیزی که لازم است درباره قالب نیوجرسی بدانید را بررسی کرده‌ایمکه می‌توانید برای اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید.

دلیل استفاده از قالب‌های فلزی را می‌توان استحکام و پایداری بالای آن‌ها در مقابل وزن دال بتنی دانست. برای نگهداری از قالب‌ها، آرماتورها و بتن‌ها می‌توان از پایه‌ها و ستون‌های موقت استفاده کرد تا این مرحله بدون هیچ خطا و مشکلی سپری شود. نکته‌ای که باید در این بخش بدانید و رعایت کنید، این است که استفاده از گازوئیل برای چرب کردن قالب‌ها برای جداسازی راحت‌تر آن‌ها است.

  • آرماتوربندی

مرحله دومی که در اجزای سقف دال بتنی با آن مواجه می‌شوید آرماتوربندی نام دارد. بتن خود به تنهایی نیروی مقاومی در برابر کشش‌ها و فشارات ناشی از محیط بیرون ندارد، به همین دلیل برای این‌که استحکام بتن و همچنین استحکام سقف تامین شود از فولاد به شکل میلگرد استفاده می‌شود. 

میلگردها با شکل و طراحی خاص و مطابق با استانداردهای موجود در کنار هم قرار می‌گیرند و باعث استحکام و پایداری سقف شما می‌شوند. البته باید به این مورد توجه کنید که آرماتوربندی در سقف‌های بتنی یک طرفه و دو طرفه می‌تواند متفاوت باشد. بعد از تشخیص نوع (یک طرفه یا دو طرفه) میلگردها چیده شده و توسط جوشکار به هم متصل می‌شوند. از میلگردهای مختلفی می‌توان برای این امر استفاده کرد که یکی از بهترین موارد میلگرد حرارتی است، زیرا می‌تواند از ترک خورد و شکستن بتن جلوگیری کند.

  • بتن ریزی 

بعد از این‌که تمامی مراحل گفته شده انجام شد؛ نوبت به مرحله بتن ریزی می رسد. در این مرحله بتن باید به نزدیک‌ترین محل نهایی خود ریخته شود به همین دلیل توجه به نقشه اجرایی و قوانین و ضوابط در این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. بتن ریزی باید با سرعت انجام شود تا از حباب زایی در داخل بتن و هم‌چنین جدایی دانه‌ها از هم و ایجاد ترک در آن، جلوگیری شود. 

هرچیزی که لازم است در مورد انواع بتن و خانواده آن را بدانید؛ ما در مقاه ای در بلاگ رایان پی بتن آماده کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

در این مرحله توصیه به استفاده از بتن نیمه سخت نمی‌شود؛ چرا که بتن باید تمامی فضای‌های موجود بین آرماتور‌ها را پوشش دهد. همچنین در صورتی که بتن با مواد زیان آور خارجی مخلوط شده باشد نیز در این مرحله، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. نکته مهمی که باید در این مرحله به یاد داشته باشید این است که سطح بتن ریخته شده باید تراز باشد و بتن در لایه‌های افقی بر روی لایه‌های قبلی اضافه می‌شود.

  • برچیدن پایه های اطمینان

مرحله نهایی برچیدن پایه‌های اطمینان از زیر سقف است که زمان دقیق انجام این کار با توجه به شرایط جوی و آب و هوا مشخص می‌گردد. برداشتن این پایه‌ها باید با رعایت مقررات ملی و استاندارها انجام شود؛ چراکه هرگونه اشتباه در این مرحله، می‌تواند شانس بروز ترک در بتن را افزایش دهد.

مزایای سقف دال بتنی

از جمله مزایای سقف دال بتنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام بالا در برابر بلای طبیعی و زلزله
  • قیمت دال بتنی تمام شده پایین
  • مقاومت در برابر حرارت و آتش
  • مقاومت خمشی و برشی بالا
  • نیاز به مواد اولیه و مصالح کم‌تر نسبت به انواع دیگر سقف‌ها
  • سرعت بالا در ساخت و ساز

پیشنهاد مطالعه: ما در مقاله‌ای از رایان پی بتن به بررسی تفاوت دال بتنی یک طرفه و دو طرفه پرداخته‌ایم، که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید.

اجرای دال بتنی در سقف

معایب سقف دال بتنی

همان‌طور که اشاره شد این نوع سقف‌ها مزایای زیادی دارند؛ هم‌چنین به مراحل ساخت و ساز آنها نیز اشاره شد اما در مقابل همه این‌ها معایبی نیز می‌توان برای آن ذکر کرد:

  • وزن بالا
  • پایین بودن مقاومت کششی

نکات مهم در اجرای سقف دال بتنی

برای اینکه در نهایت بتوان به سقف دال بتنی با کیفیتی دست یافت باید تمامی مراحل ذکر شده با دقت انجام گیرند. یکی از مهم‌ترین کارها در بین مراحل اجرا محاسبات جزئی ساختار سقف است. اشتباهی ساده در این مرحله می‌تواند نتیجه کار را به طور کامل تغییر دهد. از جمله موارد مهم که در محاسبات باید مورد توجه قرار بگیرند: 

  • محاسبات مربوط به بار مورد تحمل
  • میزان آماتور مورد نیاز
  • محاسبه لحظه خمش و انعطاف پذیری
  • محاسبه عمق قابل قبول خم شدن

دال بتنی مجوف نیز یکی از انواع دال بتنی است که در مقاله ای از رایان پی به طور اختصاصی به آن پرداخته‌ایم برای اطلاعات بیشتر در بلاگ ما مطالعه کنید.

سخن پایانی

امروزه امر ساخت و ساز پیشرفت های زیادی کرده است و روز به روز به روش‌های مختلفی نیز ابداع می شود. یکی از اجزای مهم در ساخت و ساز بناهای مختلف سقف است که نه تنها در زیبایی نهایی پروژه تاثیر زیادی دارد بلکه می‌تواند استحکام و مقاومت سازه را نیز به شدت تحت الشعاع قرار دهد. امروزه از راهکارهای مختلفی به منظور ساخت سقف استفاده می‌شود که یکی از این روش‌ها استفاده از سقف دال بتنی است.

اجرا و استفاده از این سقف‌ها در ۴ مرحله اساسی قالب بندی، آرماتوربندی و برداشت پایه‌های اطمینان انجام می‌شود؛ که در این مقاله به طور مفصل هر یک از این مراحل توضیح داده شد. برای اطلاع هرچه بیشتر در مورد مراحل اجرای سقف دال بتنی می‌توانید به وب سایت رایان پی بتن مراجعه کنید؛ رایان پی بتن با قیمت مناسب در بازار خدماتی با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می‌دهد. 

2 پاسخ

  1. ممنون از مطلبی که برای نحوه اجرای سقف دال بتنی آماده کردید. دید خوبی به من داد ولی میتونه بهتر هم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *